ZF 24

România este pe cale să bată Italia la producţia de autoturisme în 2013

România este pe cale să bată Italia la producţia de...

Autor: Bogdan Alecu

21.05.2013, 22:19 4094

Dacia şi Ford ar putea produce în 2013 aproape 450.000 de autoturisme dacă menţin creşterea de peste 40% din primele patru luni ale acestui an.

În 2012 în România s-au produs 326.500 de autoturisme, în timp ce în Italia s-au asamblat 396.000 de maşini, în scădere cu 15% faţă de anul precedent, declin care a continuat şi în primul trimestru cu opt procente.

În primul trimestru al acestui an Ro­mânia deja a depăşit Italia la producţia de autoturisme, atingând un nivel de 107.700 de unităţi, faţă de 101.005 maşini din producţia italiană, în scădere cu 8% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Creşterea pro­ducţiei din România a continuat şi luna trecută, când a fost atins un nivel record de 39.400 de unităţi, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Auto­mo­bile (APIA), acesta fiind cel mai înalt nivel înregistrat vreodată în România.

„Industria auto din România trebuie să atingă un volum de jumătate de milion de maşini fabricate anual. Două sunt explicaţiile pentru rezultatele din acest an. Primul îl reprezintă reîntinerirea aproape totală a gamei Dacia şi cererea foarte mare la export, iar a doua demararea producţiei Ford la Craiova, care începe să-şi facă simţită prezenţa“, a declarat Constantin Stroe, pre­şedintele Asocia­ţiei Constructorilor Auto de Automobile din România (ACAROM), care mai deţine şi funcţia de vicepreşedinte al Dacia.

În total, în primele patru luni ale acestui an s-au asamblat peste 147.000 de maşini, în creştere cu 42% comparativ cu perioada similară a anului trecut, în condiţiile în care în premieră, de la începutul anului, în fiecare lună s-a produs un volum aproape egal sau peste cel de 35.000 de autoturisme.

„Este greu de dat un pronostic acum. În ceea ce priveşte evoluţia până la sfârşitul anului, mai ales că vor urma lunile iulie şi august, când lumea bună este în concediu, iar piaţa auto scade, şi implicit şi producţia“, a subliniat Constantin Stroe.

Evoluţia subliniază importanţa industriei auto pentru economia românească, având în vedere că aceasta a generat anul trecut un business de peste 12 mld. euro, echivalentul a aproape 10% din Produsul Intern Brut al României şi în care lucrează peste 140.000 de salariaţi, luând în calcul atât cele două uzine auto, cât şi cei peste 800 de producători de componente.

La Mioveni, Dacia a produs în primele patru luni ale acestui an aproape 117.000 de autoturisme, în creştere cu 13% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Avansul a fost susţinut de dublarea producţiei modelului Logan şi de creşterea de 75% a lui Sandero. Mai mult, începând cu luna aceasta producţia din România va fi susţinută şi de intrarea în fabricaţie a noului Logan MCV lansat în martie în cadrul Salonului Auto de la Geneva şi care va fi lansat comercial la nivel european în următoarele săptămâni, potrivit oficialilor Dacia.

La producţia Dacia s-a adăugat în primele patru luni şi cea de la Ford, constructorul american asamblând peste 30.000 de automobile B-Max la Craiova în acest interval.

Dacă acest ritm de producţie va fi menţinut până la sfârşitul acestui an, chiar şi cu perioada de remont din august programată atât la Ford, cât şi la Dacia în care producţia este oprită, tot se va reuşi o producţie totală de peste 400.000 de maşini.

Pe măsură ce Dacia şi Ford cresc producţia, iar producători de componente precum Continental sau Bosch şi Daimler anunţă investiţii noi, tot mai multe companii ar putea fi atrase de România.

„Evoluţia producţiei de automobile în România în ultimii zece ani de zile este un mesaj de încredere în această industrie. Chiar acum avem discuţii cu noi companii interesate de investiţii directe în România“, a subliniat Stroe.

Tot în domeniul producţiei de componente accelerează şi Ford în acest an după ce luna trecută la Craiova a demarat producţia celui de-al doilea motor pe benzină, EcoBoost de 1,5 litri, care va fi produs exclusiv pentru export către pieţe precum Statele Unite şi China.

Cu o producţie de 1.000 de motoare pe zi, Ford ar putea produce în acest an aproape 270.000 de motoare la Craiova, din care peste 150.000 ar putea fi noul propulsor de 1,5 litri, potrivit estimărilor ZF.

Ford are în total 42 de furnizori care produc componente în România. Majoritatea produc componente pentru B-Max, dar sunt şi unii care produc pentru alte uzine ale Ford din Europa. Numărul acestora a crescut semnificativ în ultimii patru-cinci ani deoarece mulţi produ­cători de componente au mutat producţia în Europa de Est şi în special în România, potrivit lui Jan Gijsen, preşedintele Ford România.

Cea mai nouă extindere anunţată în producţia de componente este cea a Leoni Wiring Systems, compania anunţând noi investiţii de şapte milioane de euro în dezvoltarea capacităţii de producţie a fabricii de la Arad.

Cea mai mare investiţie atrasă de România în ultimii ani este cea a Daimler prin divizia locală Star Transmission, companie care va investi 300 mil. euro într-o nouă uzină la Sebeş unde vor fi produse viitoarele generaţii de cutii de viteze pentru autoturismele Mercedes-Benz.

Potrivit lui Constantin Stroe, România a devenit mai competitivă decât Polonia şi Cehia în ceea ce priveşte atragerea de noi investiţii în industria auto, singurele „ameninţări“ venind dinspre Maroc, unde deja Renault a investit într-o uzină Dacia care concurează direct cu cea de la Mioveni, sau India, de unde deja tot mai mulţi constructori importă maşini pentru piaţa europeană, este de părere preşedintele ACAROM.

Deşi investiţiile străine în 2011, 2012 au fost de doar 1,2-1,3 miliarde de euro, Constantin Stroe este optimist că investitorii îşi vor recupera încrederea în România, care are un „poten­ţial uriaş încă nevalorificat“ în ceea ce priveşte industria producătoare de automobile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO