România ocupă penultimul loc din Uniunea Europeană la consumul de lapte de vacă ambalat, cu numai 32 de mililitri de lapte pe zi per capita, adică circa 12 litri de persoană anual, conform datelor companiei de cercetare Euromonitor citate de producătorul de ambalaje Tetra Pak.
"Din păcate, ne-am pierdut bunul obicei de a consuma lapte zilnic; studiul Euromonitor despre consumul de lapte de vacă ambalat ne arată că România continuă să fie printre ultimele ţări europene, cu un consum de 12 ori mai mic decât Irlanda, ţara cu cel mai mare consum din Uniunea Europeană”, a declarat Cristina Dumitru, communication manager al Tetra Pak South Eastern Europe.
Primele ţări la consumul de lapte de vacă ambalat sunt Irlanda (396ml/zi/persoană-145 de litri anual per capita), Finlanda (341ml/zi/persoană-124 litri anual), Suedia (251ml/zi/persoană-92 de litri anual) şi Spania (245ml/zi/persoană-89 de litri anual). La polul opus, ultimele trei locuri din Uniunea Europeană la consumul de lapte de vacă ambalat stau Cipru (63,8 mililitri per capita/zi-23 de litri anual per capita), România (32 de mililitri-12 litri anual) şi Bulgaria (23,3 mililitri -9 litri anual).
Cei mai mari jucători de pe piaţa laptelui de vacă ambalat din România sunt Albalact ( cu brandurile Zuzu şi Rarăul), FrieslandCampina (cu Napolact, Milli şi Oké), Covalact (Covalact de Ţară) şi Lactalis ( LaDorna).
Totodată, un studiu realizat în 2011 de compania de cercetare 360 Insights pentru Tetra Pak, care a fost efectuat pe un eşantion de 1.000 de români (din mediul urban, cu vârsta cuprinsă între 18-64 ani), arată că 48% dintre români iau micul dejun zilnic sau aproape zilnic, 43% dintre aceştia acasă.Obiceiul de a lua micul dejun nu este influenţat de existenţa unui copil în familie, deoarece doar 50% dintre cei care iau micul dejun frecvent (zilnic sau aproape zilnic) au copii, conform aceleiaşi surse.
Tetra Pak România face parte din grupul Tetra Pak South Eastern Europe, cu activitate în 14 ţări printre care şi Bulgaria, Croaţia, Serbia, Cipru, Grecia, Israel sau Slovenia.
Suedezii de la Tetra Pak, prezenţi pe piaţa românească de 20 de ani, au încheiat anul 2012(ultimele date disponibile) cu o cifră de afaceri de 88 milioane de lei ( circa 20 mil. euro), un profit de 4 milioane de lei (940.000 euro) şi aproape 50 de angajaţi, conform datelor publice de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Clienţii din industria băuturilor răcoritoare pe care suedezii îi au în România sunt îmbuteliatorul PepsiCo, Tymbark şi European Drinks, compania deţinută de fraţii Micula fiind şi primul client al Tetra Pak de pe piaţa locală. Totodată, ambalajele făcute de Tetra Pak ajung la 75% din producătorii de lapte ambalat printre care şi Lactalis, FrieslandCampina şi Albalact. Pe lângă ambalaje, Tetra Pak mai furnizează şi echipamente de procesare, distribuşie, dar şi maşini de ambalat.
Cel mai ridicat consum de lapte ambalat de vacă în UE | ||
Ţara | Consum (ml/zi/persoană) | Consum (litri/anual/persoană) |
Irlanda | 396 | 145 |
Finlanda | 341 | 124 |
Suedia | 251 | 92 |
Spania | 245 | 89 |
Croaţia | 230 | 84 |
Danemarca | 224 | 82 |
Marea Britanie | 224 | 82 |
Portugalia | 208 | 76 |
Luxemburg | 190 | 69 |
Austria | 186 | 68 |
Belgia | 168 | 61 |
Sursă: date Euromonitor citate de Tetra Pak |
Cel mai scăzut consum de lapte de vacă ambalat în UE (ml/zi/persoană) | ||
Ţara | Consum (ml/zi/persoană) | Consum (litri/anual/persoană) |
Cipru | 63.8 | 23 |
România | 32 | 12 |
Bulgaria | 23.3 | 9 |
Sursă: date Euromonitor citate de Tetra Pak |