Romanian Business Consult (RBC), cel mai mare integrator de soluţii IT pentru industria de retail de pe piaţa locală, a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 235,9 milioane lei (47,4 mil. euro), în creştere cu 20% faţă de 2023, conform datelor raportate la Ministerul Finanţelor. Profitul net al companiei a înregistrat o creştere similară, de 19%, ajungând la 35,4 milioane lei (7,1 mil. euro) în 2024. Astfel, 2024 a fost cel mai bun an din ultimii cinci ani pentru RBC, businessul crescând cu 45% faţă de 2020, când cifra de afaceri s-a situat la 162 milioane lei. Printre clienţii RBC se numără marii retaileri din industria alimentară precum Carrefour, Auchan, Penny, Mega Image, Metro şi Selgros, dar şi din industria de bricolaj – Dedeman, Leroy Merlin, Hornbach şi BricoDepot -, şi de fashion şi cosmetice – Levi’s, C&A, Deichmann, Sephora şi Douglas.
În ceea ce priveşte datoriile, compania a reuşit să le reducă uşor anul trecut la 216 milioane lei, de la 222 milioane lei în 2023, conform aceleiaşi surse. Iar la capitolul resurse umane, RBC şi-a mărit numărul mediu de angajaţi la 257 de persoane în 2024, de la 248 de persoane în 2023.
Compania RBC a fost înfiinţată în urmă cu 34 de ani cu capital austriac de către Maria Schott, iar în 2014 în acţionariat a intrat fondul de investiţii Oresa Ventures, controlat de familia suedeză af Jochnick care a fondat brandul de cosmetice Oriflame. Oresa Ventures a cumpărat atunci 49% din acţiunile RBC.
“Compania a fost una dintre primele cu capital privat de pe piaţa românească. A fost înregistrată în 1991, pentru că nu exista Registrul Comerţului în 1990. Compania a fost fondată de mama mea, Maria Schott, printr-o companie din Austria, ţară în care ea trăia de mai multă vreme. Am început prin a fi reprezentanţi ai companiei Bizerba, companie care oferea sisteme de cântărire pentru retail şi pentru industria alimentară. De aici s-au dezvoltat cele două verticale tradiţionale pe care activăm şi astăzi”, povestea Andrei Bojiţă, director general şi acţionar majoritar al RBC, într-un interviu acordat ZF în 2013.
Sistemele IT implementate în principal de companie sunt POS-uri (point of sale system) şi sisteme de check-out şi de scanare, precum şi imprimante pentru bonuri fiscale, cititoare de coduri de bare şi alte echipamente specifice industriei de retail. De asemnenea, RBC are în portofoliu şi soluţii IT destinate sectorului de logistică şi distribuţie.
De-a lungul timpului, RBC a achiziţionat o serie de companii printre care se numără Ropeco Bucureşti (2021), specializată în comercializarea de echipamente şi soluţii IT preponderent în domeniul gestiunii de numerar, SmartPay Software (2022) – dezvoltator de soluţii pentru industria de procesare de plăţi, şi Fullscreeen Digital (2022) - dezvoltator software cu expertiză în proiecte de transformare digitală în industrii precum servicii financiare, retail modern, energie şi utilităţi.