ZF 24

Sondaj Colliers: Inteligenţa artificială va schimba radical industria de real estate, in special în zona proceselor operaţionale, dar nu va duce la reducerea semnificativă a numărului de angajaţi

Sondaj Colliers: Inteligenţa artificială va schimba...

Autor: Roxana Rosu

19.06.2025, 10:48 272

Inteligenţa artificială promite să schimbe radical industria de real estate, in special în zona proceselor operaţionale, dar nu va putea înlocui complet  relaţiile interumane şi nu va duce la reducerea semnificativă a numărului de angajaţi, arată un sondaj realizat de Colliers în cadrul summit-urilor CoreNet din perioada 2024 - 2025, la care au participat 422 de profesionişti din regiunile EMEA, America de Nord şi APAC.

Deşi peste 70% dintre companii estimează un impact major al AI asupra proceselor operaţionale, doar 2% cred că aceasta va reduce semnificativ numărul de angajaţi.

„Dincolo de eficienţa adusă de automatizare, oamenii rămân cheia proceselor de consultanţă, negociere şi construirea relaţiilor durabile. Tehnologia poate însoţi drumul, dar tot oamenii sunt cei care creează puntea dintre logică şi emoţie. Niciun algoritm nu generează încredere. Niciun dashboard nu poate citi energia unei încăperi. Şi niciun AI nu poate înlocui curajul de a sprijini cu adevărat o decizie importantă”, explică Daniela Popescu, Director Î Tenant Services & Workplace Advisory la Colliers.

Potrivit sondajului Colliers, 73% dintre respondenţii din regiunile EMEA şi America de Nord, respectiv 78% din Asia-Pacific, anticipează că inteligenţa artificială va avea un impact major sau chiar revoluţionar asupra pieţei imobiliare. Printre domeniile cel mai frecvent menţionate se numără harta inteligentă a locaţiilor (55%), managementul facilităţilor (49%), administrarea contractelor de închiriere (46%) şi strategia de portofoliu (45%).

În Asia-Pacific, companiile sunt deja într-un stadiu avansat de implementare, utilizând soluţii AI integrate în clădiri inteligente şi procese automatizate pentru creşterea eficienţei operaţionale. De exemplu, platforma EcoStruxure Building Advisor, utilizează algoritmi de învăţare automată pentru optimizarea performanţei energetice. Aceste tehnologii permit anticiparea problemelor de întreţinere, creşterea confortului ocupanţilor şi reducerea costurilor operaţionale.

Aproximativ 73% dintre respondenţii din EMEA şi America de Nord, respectiv 78% din regiunea Asia-Pacific, consideră că AI va avea un impact semnificativ sau chiar revoluţionar asupra industriei imobiliare, potrivit sondajului Colliers. Cele mai vizate domenii sunt analiza locaţiilor, menţionată de 55% dintre participanţi, urmată de managementul facilităţilor (49%), administrarea contractelor de închiriere (46%) şi strategia de portofoliu (45%). În Asia-Pacific, companiile se află deja într-un stadiu avansat de adoptare, folosind sisteme AI integrate în clădiri inteligente şi procese automatizate pentru a creşte eficienţa operaţională.

Deşi inteligenţa artificială este privită ca un factor cu potenţial transformator pentru industria imobiliară, efectele sale asupra forţei de muncă par, cel puţin momentan, limitate. Conform sondajului, majoritatea companiilor nu prevăd schimbări semnificative în structura personalului: 57% dintre respondenţii din EMEA, 58% din America de Nord şi 47% din Asia-Pacific consideră că AI nu va avea un impact major asupra locurilor de muncă. Doar 2% dintre participanţi anticipează o reducere substanţială a numărului de angajaţi din cauza AI.

Specialiştii Colliers explică acest lucru prin faptul că deciziile din real estate sunt profund umane, bazate pe relaţii interpersonale, încredere şi abilitatea de a interpreta subtilităţile contextului, aspecte care rămân esenţiale în această industrie.

Riscurile asociate utilizării inteligenţei artificiale în real estate sunt semnificative şi nu pot fi neglijate. Conform sondajului Colliers, 56% dintre respondenţii din America de Nord şi 49% din EMEA percep AI ca un risc moderat spre mare, principalele preocupări fiind legate de confidenţialitatea datelor, complexitatea implementării şi impactul potenţial asupra angajaţilor. În acest context, succesul nu va aparţine neapărat companiilor care adoptă AI cel mai rapid, ci celor care reuşesc să integreze tehnologia într-o strategie coerentă, centrată pe oameni, unde AI devine un instrument de sprijin pentru decizii, nu un substitut al discernământului uman. Astfel, abordarea corectă presupune echilibrarea beneficiilor tehnologice cu gestionarea responsabilă a riscurilor, asigurând transparenţă, guvernanţă şi respectarea standardelor etice în utilizarea datelor.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels