Starbucks a anunţat că va cedează controlul operaţiunilor din China către fondul de investiţii Boyu Capital, într-o tranzacţie care evaluează afacerea la 4 miliarde de dolari, una dintre cele mai mari vânzări de unităţi chinezeşti de către o companie globală de consum din ultimii ani, potrivit Reuters.
Gigantul american cu sediul în Seattle a explicat că fondurile primite de la Boyu vor ajuta la accelerarea creşterii în a doua cea mai mare economie a lumii, unde concurenţa locală este acerbă: lanţuri precum Luckin şi Cotti vând acum lattes pentru doar 9,9 yuan (1,4 $), mai puţin de o treime din preţul Starbucks.
Starbucks va păstra 40% din noua companie mixtă şi va continua să deţină şi să licenţieze brandul şi proprietatea intelectuală către entitatea rezultată, au anunţat cele două companii.
În ultimii ani, cota de piaţă a Starbucks în China a scăzut, pe fondul competiţiei acerbe din partea lanţurilor locale care oferă produse mai ieftine. Grupul a trebuit să găsească modalităţi de a rămâne competitiv fără a-şi reduce prea mult preţurile, într-o perioadă în care încetinirea economică a făcut consumatorii mai sensibili la costuri.
Starbucks estimează că veniturile obţinute din tranzacţie, împreună cu participaţia de 40% şi taxele de licenţă pe următorii 10 ani, vor depăşi 13 miliarde de dolari. Acţiunile companiei au urcat cu aproximativ 3% în tranzacţiile post-market.
Starbucks a creat practic piaţa de cafea din China după ce a intrat în 1999, însă cota sa de piaţă – unde se află peste 20% din cafenele – a scăzut brusc la 14% anul trecut, de la 34% în 2019, potrivit Euromonitor International.
Pentru a contracara provocările, Starbucks a redus preţurile la unele băuturi non-coffee şi a accelerat lansarea de produse adaptate gusturilor locale.
Analistii avertizează că intrarea într-un război al preţurilor cu Luckin ar fi o greşeală, iar compania ar trebui să se concentreze pe punctul său forte tradiţional: cafeneaua ca loc de întâlnire şi relaxare.
În prezent, Luckin are peste 20.000 de francize în China, comparativ cu 7.800 de cafenele Starbucks, însă accentul său este pus pe take-away şi livrare, nu pe experienţa clasică din cafenea.