ZF 24

Studiu: Brandurile româneşti îşi păstrează relevanţa; 32% dintre mărcile comerciale eligibile pentru statutul de Superbrand îşi au originea în România

Studiu: Brandurile româneşti îşi păstrează...

Autor: Roxana Rosu

23.10.2024, 13:46 287

Clasamentul celor 20 de mărci comerciale care au fost declarate eligibile pentru statutul de Superbrand în editia din 2024 a cercetării realizate de agenţia BDR Associates confirmă tendinta de diversificare a consumatorilor, 51% dintre brandurile validate provenind din industrii precum Retail, Servicii, Construcţii, Mobilă, Tehnologie, Auto, Media, Îngrijirea sănătăţii, HoReCa, iar 49% din domeniul FMCG.

În urma votării, clasamentul final include mărcile  Visa, Strongbow, Dedeman, Glovo, FAN Courier, Dr. Max, Untold, Uber, Lidl, eMAG, Revolut, Bolt, olx.ro, Kaufland, Netflix, Pampers, Nike, McDonald’s, Ikea şi Banca Transilvania.

Zece dintre ele provin, majoritar, din categoriile servicii şi comerţ.

Este pentru prima dată când un brand de servicii financiare se clasează pe primul loc în lista Consumer Superbrands pentru România, Visa avansând 3 locuri faţă de ediţia din 2021, în timp ce Revolut şi Banca Transilvania completează clasamentul primelor 20 de branduri calificate ca eligibile pentru statut de Superbrand, în domeniul lor de activitate.

Cercetarea arată că mărcile româneşti continuă să fie relevante, într-o piaţă dominată de branduri internaţionale. Dedeman, FAN Courier, Untold, eMAG şi Banca Transilvania se regăsesc între primele 20 de branduri validate ca eligibile şi per total o treime (32%) dintre brandurile astfel validate sunt mărci create în România, reprezentând o pondere similară cu valul anterior al studiului.

Tehnologia se dovedeşte a fi un catalist pentru branduri, activitatea a 7 dintre primele 15 branduri comerciale calificate, de la livrarea de produse alimentare şi servicii de transport persoane, până la servicii financiare sau streaming audio-video, fiind facilitată de internet sau de aplicaţii dedicate.

În opinia consumatorilor participanţi la studiu, Lidl şi Kaufland reprezintă cele mai sustenabile mărci prezente pe piaţa din România, fiind urmate de Coca-Cola şi Carrefour.

Tot în premieră, în acest an, în lista brandurilor eligibile a apărut şi un lanţ de farmacii - Dr. Max, iar brandul  Untold a intrat în premieră între primele zece locuri. De asemenea, Lidl  urcă tot printre primele 10 branduri eligibile, în timp ce categoria Restaurante, lanţuri fast-food şi cafenele accede între primele 20, prin intermediul McDonald’s. Marca de cidru Strongbow a evoluat până pe poziţia a doua a listei de branduri comerciale eligibile ca Superbrand.

„Peisajul brandurilor votate ca eligibile pentru acest statut, în România, în 2024, indică marea diversitate de opţiuni disponibile pentru consumatori, schimbarea comportamentelor de achiziţie şi consum, în pas cu dezvoltarea sectoarelor terţiar - servicii şi, respectiv, cuaternar - tehnologia informaţiei , dar si evoluţia ‘economiei timpului liber’, plasând la vârf festivaluri. Consecvenţa în comunicarea de brand este confirmată de Visa, clasată pe primul loc în acest an, brandul regăsindu-se între primele patru branduri comerciale eligibile pentru statutul de Superbrand, în trei ediţii anterioare, în timp ce Dedeman, FAN Courier, eMAG sau Banca Transilvania continuă sa fie cele mai apreciate mărci româneşti”, menţionează Dorian Cazacu, Senior Client Director la Ipsos România. 

La categoria Business Superbrands, selectate de o echipă de 30 de lideri în business şi specialişti în branding, au fost analizate 698 de branduri de business, din 30 de categorii, de la agribusiness, tehnologii, banking sau consultanţă specializată, la soluţii pentru automate de vânzare, case self-checkout şi bancomate. Pentru brandurile de business, selecţia a luat în calcul, în premieră pentru România, şi criteriul sustenabilităţii. Este a treia ediţie a categoriei Business Superbrands, derulată în România, de la lansarea programului Superbrands în piaţa locală, 2005.

În final,  principalele 20 de mărci de business au fost desemnate Colliers, NEPI Rockcastle, Mastercard, John Deere (IPSO Romania), Visa, One United Properties, Bitdefender, Globalworth Group, Amcham - American Chamber of Commerce in Romania, Bog'Art, DHL International Romania, FAN Courier, Strabag, Bosch, Siemens, Vodafone Romania, Google, Digi Romania/ RCS & RDS, Banca Transilvania şi Henkel Romania. Din perspectiva mărcilor care au obţinut cele mai mari scoruri absolute, lista este completată de Dante International (eMAG), Husqvarna, Carrefour Romania, Porsche Leasing Romania IFN, 3M, BVB - Bucharest Stock Exchange, OMV Petrom, Procter & Gamble Romania, Microsoft Romania, Farmacia Tei/ Bebe Tei,  Philip Morris Trading şi Ikea.

Visa, FAN Courier, Banca Transilvania, eMAG şi Ikea reuşesc performanţa de a obţine unele dintre cele mai bune evaluări în ambele secţiuni ale acestei ediţii a programului, Consumer şi Business Superbrands.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels