ZF 24

Studiu: Piaţa de publicitate online din România, creştere de 22% în 2016, cea mai pronunţată din Europa, dar valoric este doar 41 mil.euro

Studiu: Piaţa de publicitate online din România,...

Autor: Roxana Rosu

08.06.2017, 12:30 946

Valoarea totală raportată a pieţei de publicitate online din România a fost anul trecut de aproximativ 41 de milioane euro (190,5 milioane lei), înregistrând o creştere de 22% faţă de anul anterior, conform celei mai recente ediţii a studiului ROADS, derulat de IAB România şi PwC România, advertiserii preferând să investească în primul rând în reţelele sociale si motoarele de căutare.

În a doua parte a anului, avansul pieţei a fost de 36% faţă de primul semestru şi de 19% faţă de perioada similară din 2015, ajungând la aproximativ 24 de milioane de Euro (109,8 mil lei).

“Pe fondul unei creşteri economice robuste la nivel de ţară, alimentată de consum, piaţa publicităţii online din România a înregistrat o creştere puternică anul trecut, confirmând potenţialul foarte mare al acestui segment, despre care se vorbeşte de multă vreme, însă care nu s-a concretizat în anii anteriori. Pentru a capitaliza însă această evoluţie favorabilă, publisherii trebuie însă să vină cu conţinut de calitate, care să satisfacă nevoia companiilor de a targeta diferite nişe de piaţă”, a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanţă pentru Management, PwC România. 

Potrivit datelor colectate, primele cinci industrii realizează 45% din totalul investiţiilor în publicitatea online. Chiar dacă ordinea s-a schimbat, industriile care conduc în topul investiţiilor in publicitatea digitală rămân aceleaşi. Liderul incontestabil de 7 ani  - industria Telecom (6 milioane de Euro), urmată de Finanţe (3,5 milioane de Euro - în urcare de pe pozitia a 4-a în 2015), Cosmetice şi produse de toaletă (3,4 milioane de Euro - în urcare de pe pozitia a 5-a), Băuturi (3 milioane de Euro - a scăzut o poziţie faţă de 2015) şi Online Retail ( 2,9 milioane Euro - care ocupa poziţia a 2-a în 2015).  

Formatele de tip Embed (toate formatele de bannere, indiferent daca sunt statice sau rich media, inclusiv skyscrapere sau expandabile) rămân in top in ceea ce priveşte formatele de publicitate preferate (10 milioane de Euro), urmate la o distanţă semnificativă de Interruptive formats (orice format care intrerupe experienta de navigare - de la interstitiale pana la pop-up-uri) -  aproximativ 4 milioane de Euro, Content (zone de conţinut sponsorizare: website, homepage, landing page, newslettere dedicate etc) - aproximativ 3 milioane de Euro  si Mobile (formatele rich media display, reclamele tip mesaj, interstitiale, paid-for search si reclame audio/video optimizate pentru mediul mobil, in-app advertising, SMS, MMS sau optimizarea rezultatelor cautarilor pe mobil) - aprox 3,4 milioane de Euro.

Estimarea IAB este ca tendinţa pentru anul viitor este ca formatele interuptive sa fie surclasate de Content Sponsorship. Video advertising (pre-roll, mid-roll si post-roll) acumuleaza aproximativ 1,4 milioane de Euro, în creştere constantă de la un semestru la altul.

Conform cifrelor raportate de agenţiile de media, din punct de vedere al alocării bugetelor pe diferite canale digitale, advertiserii preferă să investească în primul rând în reţelele sociale si motoarele de căutare, abia apoi în piaţa locală de publishing.

Începând cu anul 2016, studiul a inclus intre tipurile de formate măsurate si achiziţia de media de tip programmatic, procentajul bugetelor de media digitale tranzacţionate astfel atingând 17% din total in primul an de măsurare.

In ceea ce evoluţia pieţei europene, România are rata de creştere cea mai pronunţată (36,9%  - procent calculat like for like si la valoarea bruta) fiind in concordanta cu dinamica zonei CEE - regiune cu un potenţial mare de dezvoltare. Deşi, ca valoare totală, Romania este încă sub media europeană, ritmul de creştere subliniază potenţialul mare de creştere - care este nevoie sa fie susţinut atât prin educaţie cât şi prin bune practici ale industriei locale. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO