ZF 24

Taxă pe autostrăzile A1 şi A2, după un program de reabilitare de 250 de milioane de euro . Guvernul face parteneriate public-private ca să administreze autostrăzi construite cu bani publici. Nicio menţiune despre rovinietă

Taxă pe autostrăzile A1 şi A2, după un program de reabilitare de 250 de milioane de euro . Guvernul face parteneriate public-private ca să administreze autostrăzi construite cu bani publici. Nicio menţiune despre rovinietă

Foto: Silviu Matei

Autor: Roxana Rosu, Andrei Cîrchelan

28.05.2014, 11:37 9198

Începând de anul viitor circulaţia pe autostrăzile A1 şi A2 va fi taxată după ce vor avea loc reabilitări şi implementarea unui sistem de taxare cu ajutorul unui partener privat, a declarat Narcis Neaga, director general al CNADNR, invitat la ZF Construction & Infrastructure summit ’14.

“Din toamnă putem vorbi de un parteneriat privat la sistemul de taxare, şi pe A1 şi pe A2. Timpul de reabilitare a autostrâzilor este estimată la un an. Deci de la anul va fi taxă şi pe A1 şi pe A2”, a declarat Neaga.

”După finalizarea procesului de reabilitare, care durează cam 7-8 luni, vom avea taxare pe A1 şi A2. Lucrările ar costa până în 250 mil. euro în total. Tradiţional, lucrările de reabilitare încep în primăvară”, a completat şeful CNADNR.

Cele mai importante declaraţii făcute de Narcis Neaga:

Implementarea unui nou sistem de taxare la podul de la Cernavodă face parte din proiectul de concesiune. Va fi efectuată de o entitate privată.

Din toamnă putem vorbi de un parteneriat privat la sistemul de taxare, şi pe A1 şi pe A2. Timpul de reabilitare a autostrâzilor este estimată la un an. Deci de la anul va fi taxă şi pe A1 şi pe A2.

În luna iunie semnăm contractul pentru Comarnic-Braşov. S-a găsit finanţare în mare parte pentru acest contract. Firma Vinci nu se retrage din acest proiect.

Legat de  Craiova-Piteşti aşteptăm să finalizăm Comarnic-Braşov, după care putem vorbi şi de această autostradă.

Dacă am compara preţul pe kilometru al unei autostrăzi în zona de munte, la aceeaşi altitudine, în Franţa e de 28-30 mil. euro pe kilometru. În Slovacia este de 35 milioane de euro. Când discutăm de România, dacă ne raportăm la preţurile din licitaţie, vedem că la momentul licitaţiei este un preţ, la finalul contractului este alt preţ. Nu ştim pentru Bulgaria care preţ a fost luat în calcul.

Ca să poţi să eviţi asemenea situaţii este normal să găseşti soluţii tehnice, iar fiecare soluţie tehnică are un anumit preţ.

Standarde de cost la nivel de 2010-2011. Din decembrie 2013 se lucrează la reactualizarea standardelor de cost, care vor fi publice la jumătatea anului.

Stăm chiar foarte bine la nivel de standarde de cost, ne încadrăm în ele.

Vom trece munţii până în 2020. Sibiu-Piteşti şi Comarnic-Braşov vor fi făcute în paralel. Ele nu se canibalizează. Sunt lucruri complet diferite ca destinaţie. Vor fi finalizate amândouă, cu modalităţi de finanţare diferite.

În prezent nicio autostradă din România nu se susţine din trafic. Este o poveste că dacă construim Sibiu-Piteşti poate să se susţină din trafic dacă punem o taxă mai mare sau mică. La fel şi la Comarnic-Braşov.

Avem prognoze de trafic pentru 2020-2025, trebuie să ţinem cont şi ce se întâmplă cu intrarea României în Serbia, de exemplu.

Dacă cineva vrea să meargă de la Constanţa spre Arad, nu va merge niciodată prin Braşov. Mergând pe Braşov sunt costuri mai mari şi e şi distanţa mai mare.

Contractul de concesiune pentru Comarnic-Braşov va fi semnat cu siguranţă în iunie. Autostrada va fi realizată în etape. Data începerii lucrărilor ar fi cam la o lună de la semnarea contractului. Termenul de finalizare va fi cunoscut după semnare, la fel şi costurile. În ceea ce priveşte taxa de autostradă, în acest contract riscul de trafic e de partea statului. Partenerul privat nu are nicio opţiune de stabilirea taxei, este o opţiune a statului. Nicio bancă după 2007 nu mai plăteşte să preia riscul de trafic.

Taxa va fi introdusă pe A1, A2 şi centura de sud. Suntem încă în etapa de dialog. Problema e că şi aici avem dificultăţi în a transfera riscul de trafic către bănci. În momentul în care banca îşi asumă riscul de trafic, concesionarul stabileşte taxa. Dacă nu convingem băncile, riscul va fi preluat de stat. 

După finalizarea procesului de reabilitare, care durează cam 7-8 luni, vom avea taxare pe A1 şi A2. Lucrările ar costa până în 250 mil. euro în total. Tradiţional, lucrările de reabilitare încep în primăvară.

În acest moment am selecţionat o companie care să se ocupe de caietul de sarcini pentru parcări şi benzinării pentru zonele de autostradă unde nu sunt.
Sigur la anul va incepe construcţia acolo unde nu sunt amenajate

Incercăm să vedem cum putem conecta mari orase, precum cazul Timişoarei, la autostradă.

Tipul de taxare va fi ales de concesionar pentru a optimiza volumul de trafic si încasările.

De la Sibiu la Nădlac vom putea merge pe autostradă din 2015, iar de la Constanţa maxim in 2020, via Braşov.
 

AFACERI DE LA ZERO