ZF 24

Telekom respinge în termeni duri intenţia Guvernului de a impune peste noapte o taxă de 5% pe venituri, la pachet cu reducerea TVA pentru serviciile TV

Nikolai Beckers, CEO al grupului Telekom Romania

Nikolai Beckers, CEO al grupului Telekom Romania

Autor: Adrian Seceleanu

09.06.2015, 15:23 1667

Grupul Telekom România, cu afaceri anuale de 1 miliard de euro, şi al doilea furnizor de servicii de televiziune de pe piaţa locală, critică în termeni duri intenţia Guvernului Victor Ponta de a introduce printr-o ordonanţă de urgenţă care ar urma să intre în vigoare luna viitoare o taxă de 5% pe venituri pentru susţinerea unor staţii radio şi TV, la pachet cu o reducere a TVA-ului la 9% pentru aceste servicii, conform unui punct de vedere transmis de grup, la solicitarea ZF.

Rezervat de regulă în comentariile privind proiectele guvernamentale, grupul Telekom - unde acţionar minoritar este statul român prin chiar ministerul care a iniţiat proiectul de ordonanţă de urgenţă (al Societăţii Informaţionale) - critică de această dată ferm şi în termeni duri proiectul.

“Grupul de companii Telekom Romania îşi exprimă îngrijorarea faţă de proiectul Ordonanţei de Urgenţă prin care este propusă înfiinţarea unui Fond Audiovizual (prin plata unei taxe de 5% către CNA şi reducerea TVA la 9% pentru serviciile TV) şi solicită o evaluare mai riguroasă a impactului acesteia, înainte de a impune noi reglementări pe acest segment”.

Grupul de companii reclamă în primul rând faptul că proiectul de ordonanţă nu a fost discutat în prealabil cu companiile care urmează să fie afectate.

“Nu am fost consultaţi”

“Noua iniţiativă legislativă a fost formulată fără ca mediul de afaceri să fie consultat în prealabil. În plus, propunerea este vagă şi lasă loc de interpretări: spre exemplu, nu este clar dacă taxa de 5% este aplicabilă doar veniturilor realizate din furnizarea servicilor TV sau veniturilor totale”, conform grupului Telekom.

Proiectul de OUG a primit la începutul acestei luni un aviz pozitiv de la Consiliul Naţional al Audiovizualului, după ce iniţial acelaşi organism respinsese proiectul. Nu este clar dacă această intenţie a fost discutată în prealabil cu vreun furnizor de servicii de televiziune. ZF a adresat mai multe întrebări legate de acest subiect celor mai mari jucători de pe piaţa TV (RCS&RDS, Telekom, UPC, AKTA şi Orange) însă momentan singurul punct de vedere este cel al Telekom, din care rezultă că

Ministerul Societăţii Informaţionale nu a purtat consultări cu industria în legătură cu acest proiect.

Guvernul Victor Ponta va decide ce posturi radio TV va finanţa cu banii colectaţi de la firmele private

Grupul Telekom susţine, pe de altă parte, că proiectul de OUG va “distorsiona” grav competiţia de pe piaţă. “De asemenea, (proiectul de OUG - n. red.) distorsionează grav competiţia pe piaţă, forţând companiile private să sprijine alte companii private şi promovând un comportament discriminatoriu faţă de anumiţi furnizori de servicii Radio-TV, în baza unor criterii necunoscute la acest moment. Acesta este un alt semnal negativ pentru investitorii străini, demonstrând, încă o dată, lipsa predictibilităţii şi a stabilităţii în mediul legislativ din România”.

Conform proiectului de OUG banii colectaţi de la furnizorii de servicii TV ar urma să fie utilizaţi pentru finanţarea unor “acţiuni si programe care asigura    libertatea de informare, diversitatea de opinie şi pluralismul în domeniul serviciilor de televiziune şi radio, precum şi susţinerea programelor informativ-cultural-educative”.

Cine va stabili către ce posturi radio TV vor merge banii luaţi de la companiile de telecomunicaţii? Guvernul, la propunerea Ministerului Societăţii Informaţionale, conform proiectului: “Organizarea şi funcţionarea Consiliului Fondului Audiovizual, componenţa  acestuia precum şi criteriile de repartizare a Fondului Audiovizual vor fi supuse aprobării Guvernului de către Ministerul pentru Societatea Informaţională în termen de 30 de zile de la aprobarea prezentei ordonanţe de urgenţă”.

“Estimarea că scăderea TVA va acoperi taxa adiţională de 5% este pur speculativă şi incorectă, din moment ce companiile de telecomunicaţii plătesc TVA direct statului român”

Grupul Telekom mai susţine că sectorul audiovizual este deja taxat şi afirmă că impactul reducerii TVA prezentat în proiect se bazează pe speculaţii.
“Referitor la taxa adiţională de 5%, Telekom Romania subliniază că sectorul audiovizual este deja taxat cu 5,5% (1% către Fondul cinematografic şi 4.5% către diferite organisme care colectează drepturi de autor). În ceea ce priveşte TVA de 9% pentru serviciile TV, susţinem de principiu scăderea TVA-ului, însă Telekom consideră că o astfel de măsură trebuie să fie implementată corelând prevederile Codului Fiscal existent şi într-un interval de timp realist, pentru a permite operatorilor să analizeze impactul operaţional şi să planifice costurile pentru implementare. În plus, considerăm că nu este înţelept din punct de vedere macro-economic să existe TVA diferenţiat numai pentru serviciile TV, mai ales luând în considerare gradul de colectare a TVA din prezent. Totodată, măsura este împotriva tendinţelor din industrie, care evoluează către pachete de servicii integrate: fix, mobil şi TV. Această măsură adiţională, dacă este aplicabilă numai pentru un anumit serviciu, va prezenta un obstacol serios pentru dezvoltarea serviciilor integrate şi, în mod indirect, pentru industrie.  În plus, măsura ar presupune tratament preferenţial nejustificat pentru un anumit sector. Mai mult, estimarea că scăderea TVA va acoperi taxa adiţională de 5% este pur speculativă şi incorectă, din moment ce companiile de telecomunicaţii plătesc TVA direct statului român. Propunerea nu are la bază o evaluare a impactului corelat a celor două măsuri fiscale. Aşadar, considerăm că această măsură este în detrimentul dezvoltării industriei şi al clienţilor”.

În încheierea comentariului, grupul Telekom cere Guvernului să respingă acest proiect de Ordonanţă de urgenţă.

Şapte milioane de abonamente la serviciile TV - o piaţă controlată de compania de cablu RCS&RDS

Numărul de abonamente pentru serviciile de retransmisie a programelor TV a atins un nivel record de aproape 7 milioane la finele anului trecut, o creştere de 6% faţă de anul anterior, fiind astfel alături de internet una dintre zonele cu o evoluţie pozitivă din industria locală de telecomunicaţii, conform datelor publicate de Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

„În anul 2014, numărul total de abonaţi la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale furnizate contra cost a înre­gistrat o creştere de 5,9%, atingând valoarea de 6,9 milioane, faţă de 6,5 milioane la finalul anul 2013. Pe fondul acestei creşteri, rata de penetrare la nivel de gospodării a ajuns la 92%”, conform ANCOM.

Cel mai mare jucător de pe această piaţă este RCS&RDS, cu 3,33 milioane de abonamente la cablu şi televiziune prin satelit la finele anului trecut, conform unor date furnizate în exclusivitate pentru ZF de companie. Numărul doi pe piaţă este Telekom cu 1,4 milioane, urmat de UPC cu 1,2 milioane.

Anual românii cheltuie aproximativ 400 de milioane de euro pe serviciile de televiziune, conform unor date anterioare ale ANCOM.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO