ZF 24

Test Auto ZF: Dacia Duster facelift, modificări minime cu efecte maxime

Test Auto

Test Auto

Autor: Bogdan Alecu

01.11.2013, 10:36 3265

Dacia a transformat realizarea de modificări minime într-o adevărată artă, iar acest lucru este dovedit şi de noul Duster facelift. Cu toate acestea, chiar şi fiind doar un facelift, maşina reuşeşte acum să mulţumească şi clienţii unui brand german.

Ce înseamnăacest lucru? Cu toate că Dacia încearcă să demonstreze clienţilor că se pot descurca cu mai puţin, acum oferă exact ce au aceştia nevoie. Aşa cum a făcut şi Apple cu iPhone - cu toate că Nokia avea de ceva vreme cameră foto cu 5MPx video-call şi sistem de operare avansat, Apple întâi a venit cu o cameră foto mult mai slabă şi posibilităţi mai reduse pentru ca ulterior să depăşească Nokia la performanţe.

Cum se traduce acest lucru în cazul Dacia? Cu toate că este doar un facelift, francezii au tratat maşina ca pe un model nou. Cu toate că la exterior modificările sunt minime - doar faruri şi stopuri cu design schimbat plus o nouă grilă a radiatorului, la interior maşina dispune de un nou compartiment motor similarcu cel de la Lodgy, pentru a acomoda motorul de 1,2 litri TCe 125 CP, o antifonare mult mai bună ce reduce zgomotul în habitaclu cu mai bine de 50% şi oferă astfel impresia unui vehicul mult mai rafinat şi desigur, un nou interior.

În habitaclu şi-a făcut apariţia în premieră o planşă de bord ce doar seamănă cu cea de pe Logan şi nu este copiată integral. Avem un nou spaţiu de depozitare în partea superioară, foarte util la drum, comenzi pentru geamuri pe portiere, sistem de navigaţie şi multimedia MediaNav, tempomat şi buton de mod Eco.

Chiar dacă pare că Duster a "sărit" în clasa Renault lucrurile nu stau chiar aşa. Maşina dispune de MediaNav cu navigaţie, dar pentru a respecta layoutul planşei de bord acesta este amplasat foarte jos pe consola centrală, aşa cum era sistemul multimedia la Seat sau VW la începutul anilor 2000. Acest lucru poate afecta siguranţa deoarece şoferul trebuie nu doar să-şi mute privirea, ci să rotească şi capul iar acest lucru înseamăcâteva secunde importante în care privireanu este asupra drumului. Dar, totul la Dacia ţine de costuri. Modificarea planşei de bord ar fi costat prea mult, iar acest lucru înseamnă că Duster nu ar mai fi fost o Dacia. La fel şi cu comanda oglinzilor electrice - pentru căsunt acţionate rar, atunci comutatorul a rămas sub frâna de mână şi desigur, mânerul de la frâna de mână este acelaşi de la Logan 2004 încoace, tocmai pentru că cine alege Dacia o alege pentru alte motive.

Una din cele mai mari surprize pregătite este noul motor pe benzină supraalimentat de 1,2 litri TCe 125 CP preluat de la Lodgy. Cu toate că nu este (încă) 4x4 versiunea cu siguranţă va găsi clienţi. Puterea se simte din plin, maşina este mult mai rapidă decât benzina de 1,6 litri 105 CP şi consumul semnificativ mai mic - 7,0 litri/100 km în test pe drumuri de munte, ceea ce înseamnă că adoptând un stil de condus obişnuit consumul se poate reduce spre o valoare mixtă de 6,3 litri/100 km.

Tracţiunea integrală va fi disponibilă din 2015 odată cu trecerea la Euro 6. De ce? Costa prea mult să o facă acum Euro 5 şi 4x4 iar peste un an Euro 6 şi 4x4.

Cutia de viteze cu 6 trepte este una bine etajată, care avantajează motorul şi implicit stilul de condus. Când va avea şi 4x4, cu siguranţă va influenţa puternic mixul între diesel şi benzină.

Preţul noii motorizări este de 14.700 de euro cu TVA, fiind disponibilă doar cu echiparea de top Laureate.   

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO