ZF 24

Test Auto ZF: MINI Cooper SD 5 uşi, atunci când „legendar” înseamnă şi „practic”

Vedeţi cum arată MINI Cooper SD 5 uşi. Galerie FOTO

Vedeţi cum arată MINI Cooper SD 5 uşi. Galerie FOTO

Autor: Bogdan Alecu, Drive Test

26.01.2015, 20:16 1078

Când spui MINI spui o maşină sport foarte distractivă la condus, de mici dimensiuni, proiectată atât pentru a face faţă traficului urban, cât şi pentru a parcurge drumuri de munte cu multe viraje într-o manieră sportivă, în special versiunile Cooper S sau John Cooper Works (JCW).

Dar MINI a demonstrat că poate fi mult mai mult decât atât. Gama a devenit mult mai matură în ultimii ani, în sensul că oferă fiecărui client exact ceea ce îşi doreşte, fără a face rabat la „feelingul” sau imaginea MINI. Şi matur nu a devenit sub nicio formă similar cu „plictisitor” sau mai puţin distractiv la condus. Aşadar, gama include acum de la modelul tradiţional în trei uşi, la unul nou în cinci, coupe, roadster, cabrio, Countryman, care vine inclusiv cu cinci uşi şi tracţiune integrală, Paceman, care reprezintă un coupe sportiv pe baza lui Countryman şi desigur, versiunea sport John Cooper Works (JCW) disponibilă pentru Paceman, Coupe, Roadster, Cabrio şi Countryman.

În plus, tocmai pentru a fi şi mai practic, MINI vine inclusiv cu motorizări diesel disponibile atât pe versiunea de bază, cât şi pe cea Cooper S – cum este şi cazul de faţă, modelul testat fiind Cooper SD în cinci uşi, ce dispune de un motor diesel de 2,0 litri ce dezvoltă 170 CP, desigur, propulsor dezvoltat de BMW.

Un MINI în cinci uşi, cu cinci locuri şi motor diesel era ceva de neconceput pentru fanii mărcii în urmă cu câţiva ani. Dar întocmai precum fanii mărcii, şi maşinile ajung la maturitate, iar un fan trebuie să-şi poată cumpăra maşina visurilor, indiferent că are sau nu familie, sau care doreşte să cheltuiească mai puţini bani pe combustibil.

Exact aici intră în scenă MINI Cooper SD în cinci uşi. Maşina păstrează în continuare imaginea sportivă a unui MINI, indiferent dacă vorbim de eleronul amplasat pe hayonul portbagajului, jantele de 17 inchi „încălţate” cu anvelope run-flat cu talon îngust, cu dimensiuni de 215/45 R17. Faptul că are cinci uşi reprezintă doar un plus. Din punct de vedere al designului exterior portierele spate au fost realizate astfel încât să se poată menţine imaginea de „coupe”.

Odată urcat la bord, se poate remarca imediat transformarea lui MINI. În primul rând cei de la BMW şi-au pus amprenta asupra modelului prin implementarea tehnologiilor sale - În locul vitezometrului, pe displayul rotund amplasat pe consola centrală este amplasat displayul sistemului Wired (iDrive de la BMW, în reinterpretare MINI), cu ecran wide, în timp ce între scaune se regăseşte „rotiţa” de control a sistemului. În plus, tot precum în modelele de top ale BMW şi MINI dispune acum de un head-up display. Nu este un sistem la fel de sofisticat, cu proiecţie pe parbriz, ci unul mai simplu, cu un display ce se ridică automat în dreptul şoferului, similar cu cel de la Peugeot. Pe acesta sunt afişate informaţii legate de viteza de deplasare, indicaţiile sistemului de navigaţie dar şi informaţii legate de sistemul multimedia, cum ar fi lista posturilor radio. Şi tot după modelul BMW, acum regăsim şi pe MINI sistemul Adaptive Drive (MINI Driving Modes), însă doar cu trei moduri – Eco, Normal şi Sport. Nici sistemul audio nu a fost ignorat, iar MINI poate fi echipat cu unul Harman/Kardon (831 de euro) care oferă un sunet de înaltă fidelitate, exact aşa cum te-ai fi aşteptat să întâlneşti într-un automobil de cel puţin 50.000 de euro. Foarte utile se dovedesc şi farurile adaptive cu LED (1.042 de euro), mai ales pe timp de noapte, acestea oferind un grad sporit de vizibilitate, la un preţ mic, având în vedere preţul final al automobilului.

Parbrizul încălzit reprezintă o altă noutate demnă de luat în calcul: rezistenţele îl dezgheaţă în doar câteva secunde, iar în cazul în care se abureşte, cum ar fi atunci când se activează comanda de recirculare a aerului, iar în doar 2-3 secunde acesta este din nou curat.

Dar nu aceste opţionale păstrează caracterul MINI, ci întreaga imagine a habitaclului şi detaliile acestuia, cum ar fi butoanele de tip „întrerupător”, inclusiv pentru pornirea motorului sau capacul din aluminiu pentru rezervorul de combustibil. Totul face parte din farmecul MINI.

Şi desigur, cel mai mult contează faptul că pasagerii pot intra pe locurile din spate fără a-i mai deranja pe cei din faţă. Aceştia chiar dispun de două locuri confortabile pe banchetă, pentru drumuri mai lungi şi trei pentru unele mai scurte, luând în calcul faptul că maşina are 4 metri lungime, cât una de clasă mică. În plus, la acest spaţiu se adaugă portbagajul de 278 de litri, suficient pentru o vacanţă în doi.

Spre deosebire de generaţiile anterioare MINI a devenit mai confortabil şi mai rafinat, fiind mai uşor de condus atât în oraş, cât şi în afara acestuia, la drumuri lungi. Desigur, datorită celor de la BMW sunetul evacuării în continuare este unul foarte plăcut, şi nu „sună” deloc precum cel produs de un diesel, ci mai degrabă se aseamănă cu cel al unei benzine.

Greutatea de numai 1.200 kg şi amortizoarele controlate dinamic (526 de euro cu TVA) contribuie de asemenea la plăcerea de a conduce un astfel de automobil, indiferent de traseu. Amortizoarele opţionale sunt necesare pentru a avea acel compromis între amortizarea perfectă a denivelărilor (gropile mai mult de aud decât se simt) având în vedere talonul îngust al anvelopelor şi feelingul de kart oferit pe viraje. Astfel, se menţine caracterul de MINI şi oferă acel „feeling” pe care clientul acestui tip de automobil îl doreşte, însă oferă şi confortul necesar pentru a atrage şi alte categorii de clienţi.

Tot departe de conceptul iniţial îl reprezintă şi motorizarea – 2,0 litri diesel ce dezvoltă 170 CP şi un cuplu motor de 360 Nm de la 1.500 rpm. Cu toate că vorbim de un diesel, având în vedere suspensia, greutatea redusă şi lungimea redusă, la care se adaugă elasticitatea dieselului foarte dornic de a urca în ture, se întregeşte imaginea unei maşini sport din toate punctele de vedere. Maşina accelerează de la 0 la 100 km/h în 7,4 secunde, iar alături de cutia de viteze automată cu şase trepte, orice fel de drum sau traseu poate fi o experienţă foarte plăcută.

Tocmai că sub capotă se află un diesel de origine BMW, înseamnă că MINI Cooper S poate fi sportiv, fără a taxa la pompă pe cel de la volan. Spre exemplu, oficial consumul în mediul urban al maşinii este de 4,7 litri/100 km, iar cel extraurban de 3,7 litri/100 km. Pe timp de iarnă însă, în timpul testului am obţinut un consum mediu în Capitală de 7 litri/100 km în modul Eco, în timp ce în extraurban, între 4,5 şi 6,5 litri/100 km, valoarea minimă fiind atinsă în modul Eco, iar cea maximă în modul Sport. Cu un motor pe benzină de 192 CP cum are Cooper S, cel mai probabil valorile urcau rapid spre 10 litri/100 km.

Preţul de pornire pentru un Cooper SD cu acest motor diesel pleacă de la 27.900 de euro cu TVA, iar modelul de test, cu opţionale a urcat până la 40.000 de euro, printre cele mai scumpe opţionale fiind transmisia automată Steptronic (1.789 de euro), pachetul de asistenţă la parcare (831 de euro) şi sistemul Wired (sistemul multimedia, cu navigaţie). Având în vedere dimensiunile maşinii, la prima vedere preţul pare unul imens, însă nu avem de-a face cu un automobil de clasă mică, ci avem de-a face cu un „concentrat” de BMW, de la care sunt preluate toate elementele „hi-tech” alături de un motor performant şi economic şi de imaginea legendară a MINI.

Foto: Bogdan Iordache

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO