ZF 24

Test Auto ZF: Renault Megane Coupe RS Trophy, ediţie de colecţie. Galerie foto

Foto: Dragoş Săvulescu

Foto: Dragoş Săvulescu

Autor: Bogdan Alecu, Drive Test

24.06.2015, 14:45 528

Constructorii de volum lansează la un anumit interval de timp, de obicei pe final de generaţie, noi versiuni de top ale unor automobile considerate de obicei „banale”. A fost cazul lui Ford Focus cu versiunea RS500, iar în cazul Renault, aceasta se numeşte RS Trophy, modelul care duce Renault Sport „la următorul nivel”.

Acesta dispune de un motor cu 10 CP în plus faţă de versiunea standard de 265 CP, o acustică îmbunătăţită de sistemul de evacuare Akrapovic din titan cu ornament de ieşire din carbon amplasat central, şasiu CUP cu amortizoare reglabile Road&Track Ohlins, anvelope Michelin Pilot Sport  dezvoltate în ediţie limitată în parteneriat cu Renault Sport, diferenţial cu alunecare limitată, scaune sport Recaro cu tapiţerie Alcantara, sistem RS Drive, cu ESP cu reglaj trimod, normal, sport şi off, alături de sistem de telemetrie RS Monitor 2.0 incorporat.

Toate acestea sunt echipamente, atunci când sunt văzute pe o listă. În realitate însă, Megane RS Trophy este una dintre cele mai sportive automobile compacte disponibile în acest moment pe piaţa locală. Automobilul este atât de sportiv încât versiunea şi mai extremă a acestuia, Trophy-R a înregistrat un timp record pe Nurburgring anul trecut, iar acum se clasează pe locul secund după ce a fost „depăşit” de noua Honda Civic Type R. Renault nu are experienţa istorică a „hot-hatchurilor” precum o are Volkswagen spre exemplu, însă în ultimul deceniu se dovedeşte a fi un concurent redutabil.

La exterior atenţia privitorilor este atrasă de culoarea galbenă Jaune Sirius care costă nu mai puţin de 1.048 de euro. Aceasta nu doar că este obligatorie pentru orice Renault RS, însă este şi detaliul care face diferenţa. Designul exterior este completat de jantele de 19 inchi de culoare neagră Turini Noire şi desigur, de sistemul de frânare Brembo de culoare roşie.

Sub capota lui Megane RS Trophy se ascunde un motor pe benzină de 2,0 litri supraalimentat care dezvoltă nu mai puţin de 275 CP la 5.500 rpm şi un cuplu motor de 360 Nm disponibil între 3.000 şi 5.000 rpm, iar după ce se depăşeşte pragul de 3.000 rpm. Aceste cifre ascund însă o reacţie aproape „sălbatică” a automobilului în momentul în care depăşeşte pragul de 3.000 rpm iar turaţia creşte rapid spre 5.000 rpm. Putem spune că RS Tyophy este chiar prea sportiv pentru a fi condus zi de zi, iar cea mai bună utilizare a sa rămâne pilotatul (nu condusul) pe drumuri sinuase de munte unde îşi poate pune în valoare acceleraţiile puternice şi stabilitatea oferită de şasiul Cup. Totul completează senzaţia de automobil de curse, de la reacţia motorului la apăsarea pedalei de acceleraţie, volanul sport acoperit cu alcantara, scaunele sport care te strâng la propriu şi te ţin în poziţie şi desigur, la coloana sonoră oferită de evacuare. Cutia de viteze este foarte bine etajată, scurtă şi precisă, exact cum te-ai aştepta din partea unui automobil sport de acest calibru.

Megane RS Tyophy accelerează de la 0 la 100 km/h în 5,8 secunde, singurul capabil de a depăşi această valoare în clasa sa fiind Golf R cu 300 CP şi tracţiune integrală. În ceea ce priveşte viteza maximă, aceasta urcă la 255 km/h, însă este un detaliu mai puţin important, deoarece nu autostrăzile sunt „ţinta” unei astfel de maşini, ci un circuit sau un drum sinuos de munte.

La un nivel normal de 2.000 rpm maşina este aproape obişnuită, însă greu se poate tempera cel de la volan în a o conduce „normal”. Ce a impresionat însă a fost consumul afişat de computerul de bord. În ciuda puterii motorului şi reacţiilor acestuia, în traficul urban maşina consumă aproximativ 10 litri/100 km, desigur, în funcţie de cât de mult şi de puternic se apasă pedala de acceleraţie, însă valoarea oficială de 9,8 litri/100 km se poate atinge fără probleme. Tot oficial, consumul mediu este de 7,5 litri/100 km, însă în afara localităţii, mai ales când sunt efectuate depăşiri, consumul urcă tot spre 10 litri/100 km.

Preţul de pornire al unui Megane RS Trophy este de 28.600 de euro cu TVA, fiind cu aproape 3.000 de euro mai scump decât RS-ul normal. Chiar şi aşa, hot-hatchul rămâne mai accesibil comparativ cu un Ford Focus RS care pleacă de la 29.000 de euro, sau Golf R, care ajunge la aproape 37.000 de euro. La acest preţ maşina dispune şi de sistem de navigaţie, tabletă R-Link, tempomat, senzori de ploaie, cameră video pentru marşarier. Toate acestea sunt însă detalii. Maşina nu a fost proiectată pentru a fi una de zi cu zi, ci una care să ofere plăcere celui de la volan în weekend, la un preţ care să nu depăşească pragul de 30.000 de euro cu TVA. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO