ZF 24

Test auto ZF: Skoda Yeti – test montan

Test auto ZF: Skoda Yeti – test montan
10.11.2009, 11:40 67

Yeti, primul SUV din gama Skoda, arata ca producatorul ceh,sustinut de grupul VAG, are inca mutari destule pentru tabla de saha pietei auto. Devansand cu cateva luni lansarea SUV-ului Dacia,Skoda a scos in piata un automobil care trebuie sa ii completezegama.

Designul Skoda, conservator in mare parte, se regaseste pedeplin in liniile exterioare ale modelului, care inglobeaza atatdetalii din gama compacta cat si din partea modelului Roomster.Practic, pare un hatchback care "a crescut mare" si a fost asortatla o platforma tehnica superioara.

Interiorul aste unul clasic grupului Volkswagen, astfel ca Yetipreia de la fratele mai mare Tiguan (in aceeasi clasa dar cu cativacentimetri mai lung) toate detaliile, de la ceasurile consoleisuperioare pana la materialele folosite. Pe de alta parteinteriorul este maximizat depasind alte modele din clasa lacapitolul spatii de depozitare, iar portbagajul ajunge la peste 400de litri. Nu am apreciat insa torpedoul, cu o capacitate care poateacomoda doar cateva acte si posibil detectorul de radar.

Da, chiar daca pare un SUV cuminte, est eposibil sa aveti nevoiesi de un detector de radar. Motorizarea in cazul versiunii conduse,principalul subiect al testului, poate conduce si la derapaje de laviteza legala. Este vorba de un propulsor de 1,8 litri cualimentare pe benzina care dezvolta 160 CP. O motorizare care amintalnit-o si la VW Passat CC si la Skoda Octavia II in cadrultestelor si care a fost ajustata la fel de bine in cazulfiecareia.

Un ansamblu puternic, cu raspuns rapid in primele rapoarte alecutiei si cu o elasticitate destul de rara, am putea afirma. Rara,pentru ca de exemplu in a treia treapta poti rula incepand de la 35km/h pana la o viteza ce se apropie de 140 km/h, cand alimentareaeste intrupta brusc odata ce turatia ajunge in limitasuperioara.

Am testat competentele SUV-ului si a motorizarii de 1,8 litri petraseul Bucuresti - Sinaia - Babele si retur, cu un raspunssatisfacator pentru toate suprafetele de rulare. Pe asfalt amcondus un automobil cuminte, cu un grad de confort satisfacator,care poate deveni un pic subvirator daca mrejele hatchbackului teindeamna la accelerari rapide pe drumuri virajate.

Pe teren accidentat, cum a fost traseul ales intre Sinaia siBabele, am putut sa vedem cum un producator nou in clasa SUV-urilora reusit sa puna la un loc aproape toate calitatile de care ainevoie pentru a parcurge un drum cu ceva provocari. Trenul derulare, ajutat de motorizarea pe benzina, a ajutat la trecerea unorobstacole cu un grad de dificultate medie, insa spre dezamagireafiecarui pilot am avut si cateva provocari unde nu am putut trecefara sa lasam ceva urme pe scutul de protectie.

Sistemul de tractiune Haldex, preluat din familia VW - Skoda, afost adaptat cu succes astfel ca prin simpla apasare a unui butonpoti cobora fara grija o panta, fara a mai face uz de ambreiaj,schimbator sau frana. Masina coboara constant, in functie de gradulde inclinare si salveaza uzura ambreiajului in astfel desituatii.

Inca un aspect, am observat cum diferentialul electronicfraneaza sau opreste roata care derepeaza in timp ce tractiunearamane constanta la rotile care au in continuare contact cu solul.Sistemul de tractiune, care repartizeaza in mod normal 96% dinputerea motorului catre puntea fata transfera rapid, pana la 90%din cuplu catre rotile puntii spate in conditii de rulajoffroad.

La coborare, intr-un traseu mai rapid, de peste 60-70 km/h inunele portiuni, am reusit sa "obtinem", un comportament sportiv dinmicul SUV ceh. Fiind pe o suprafata inca offroad diferentialulfunctiona in continuare pe modul offroad, ceea ce a eliminatsituatiile de supravirare si a permit un control mai bun adirectiei pentru slalomul printre obstacole.

Consumul, chiar avand in vedere caracteristicile motorului pebenzina, s-a ridicat la cote neasteptate. Mai mult de 25 de litripe urcare si aproximativ 14 litri in cazul coborarii de pe munte.In cazul in care urmariti achizitia unui Yeti pentru trasee montanein fiecare luna recomandam un propulsor diesel, 2.0 care dezvolta140 CP, mult mai economic, chiar daca este mai zgomotos.

In ceea ce priveste preturile de achizitie, modelul predestinatpentru trasee rutiere, cel cu motorizarea de 1,2 litri, de 105 CPcu alimentare pe benzina, are un pret care porneste de laaproximativ 15.500 de euro. Versiunea testata in traseu rutier sioffroad are in schimb un pret de achizitie care depaseste usor sumade 21.500 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO