ZF 24

Topul celor mai exportate produse agroalimentare româneşti: ţigarete în Italia, oi în Libia, castraveţi în Cehia şi nuci în China

Mediafax Foto

Mediafax Foto

Autor: Gabriel Razi

08.01.2015, 08:53 2793

Ţigarete de 360 mil. euro în Italia, grâu de 345 mil. euro în Egipt, şroturi de soia de 27 mil. euro în Bulgaria, floarea-soarelui de 24 mil. euro în Ungaria şi rapiţă de 61 mil. euro în Olanda - sunt cele mai exportate produse agro­alimen­tare în cele mai mari cinci pieţe internaţionale în care companiile româneşti sunt prezente.

„Exporturile noastre au început să crească abia în 2009-2010. Am intrat în clubul exportatorilor mondiali de cereale, iar acum este momentul pentru a face pasul doi, către exportul de alimente procesate“, spune profesorul universitar Valeriu Tabără.

Trei sferturi din cele mai exportate produse agroalimentare în primele 50 de pieţe în care România este prezentă sunt mărfuri brute, cea mai mare frecvenţă având-o grâul, porumbul, floarea-soarelui şi rapiţa.

Pe baza acestor materii prime agricole, agri­cultura încheie 2014 ca exportator net de produse agroalimentare pentru al doilea an consecutiv după două decenii în care mâncarea de import a umplut rafturile retailului local. La nouă luni, excedentul era de circa 300 mil. euro.

Structura exporturilor agroalimentare şi produsele-lider de pe cele mai mari pieţe internaţionale în care companiile româneşti sunt prezente arată lipsa unei strategii guvernamentale de export pentru companiile agricole din ţara noastră care să meargă mai departe de subvenţionarea participăriil la târguri şi expoziţii internaţionale pentru afacerile locale.

Carnea românească rămâne o „anexă“ de 170 mil. euro, cu numai 4% din exporturi, iar proiectul de export către China rămâne doar un miraj, jumătate din livrările de 7,5 mil. euro către această piaţă sunt acoperite de nuci.

 

Cinci statistici neştiute

Ţigaretele şi restul produselor din tutun cumulează exporturi de 499 mil. euro şi sunt cel mai exportat produs în şase din cele mai importante 50 de pieţe pentru alimentele locale.

Mezelurile pentru „căpşunarii“ din Italia şi Spania înseamnă afaceri de export de 14,4 mil. euro pentru companiile locale.

Castraveţii sunt cel mai exportat produs agroalimentar românesc în Cehia, cu livrări de 4 milioane de euro.

Irakienii comandă ouă româneşti de 4,1 mil. euro, aproape jumătate din exporturile alimentare către această piaţă.

Cel mai mare cumpărator al oilor româneşti este Libia, cu achiziţii de 75,6 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO