ZF 24

Topul celor mai valoroase companii din România în 2013

Primele 20 de companii din catalog au fost evaluate la 28 mld. euro, în creştere cu 8% comparativ cu 2012, creştere determinată în principal de Fondul Proprietatea, a cărui valoare s-a majorat cu 55%. Comparativ cu nivelul maxim atins în 2007, primele 20 sunt la 60% din valoare. În prima ediţie a anuarului, apărută în 2006, cele mai puternice 20 de companii însumau 39 mld. euro.

Primele 20 de companii din catalog au fost evaluate la 28 mld. euro, în creştere cu 8% comparativ cu 2012, creştere determinată în principal de Fondul Proprietatea, a cărui valoare s-a majorat cu 55%. Comparativ cu nivelul maxim atins în 2007, primele 20 sunt la 60% din valoare. În prima ediţie a anuarului, apărută în 2006, cele mai puternice 20 de companii însumau 39 mld. euro.

Autor: Ioana David

27.11.2013, 17:56 7680

Petrom şi-a păstrat poziţia de cea mai valoroasă companie din România, fiind evaluată la 5,7 mld. euro. Producătorul de petrol şi gaze deţinut de austriecii de la OMV a rămas liderul acestui clasament încă de la prima ediţie, iar diferenţa dintre companie şi următorul clasat în top este tot mai mare.

Cumulat, cele mai „scumpe“ companii din România însumează 50,4 mld. euro, cu 2 miliarde în plus comparativ cu ediţia precedentă. Evaluările sunt cuprinse între 5,7 mld. euro (Petrom care se află pe primul loc) şi 123 mil. euro (Monsanto, firma de pe locul 100). Este pentru primul an când cele mai puternice companii din România au început să câştige din valoarea pierdută în anii de criză. Maximul a fost atins în 2007, când primele 100 de companii din România valorau 96 mld. euro.

Evaluarea companiilor se realizează de obicei în cadrul unor procese de vânzare-cumpărare, când se realizează o divizare sau când se accesează credite. Consultanţii îi sfătuiesc pe manageri să îşi evalueze permanent businessul astfel încât atunci când decid să facă un exit să nu fie luaţi prin surprindere şi să aibă o imagine obiectivă asupra afacerii. Primele 20 de companii din catalog au fost evaluate la 28 mld. euro, în creştere cu 8% comparativ cu 2012, creştere determinată în principal de Fondul Proprietatea, a cărui valoare s-a majorat cu 55%. Comparativ cu nivelul maxim atins în 2007, primele 20 sunt la 60% din valoare. În prima ediţie a anuarului, apărută în 2006, cele mai puternice 20 de companii însumau 39 mld. euro, iar între timp în ierarhie şi-au făcut loc nume precum Fondul Proprietatea, Kaufland, GSF Suez Energy, Enel Distribuţie Muntenia şi Interagro.

De cealaltă parte, doar şapte firme cu capital autohton (exceptând cele cinci SIF-urile) au intrat în topul celor mai valoaroase companii, acestea fiind RCS & RDS (telecom, controlată de omul de afaceri Zoltan Teszari), Interagro (agricultură, Ioan Niculae), Dedeman (comerţ, fraţii Pavăl), TCE 3 Brazi (agricultură, familia Tărâţă), Astra (asigurări, Dan Adamescu), Băneasa Developments (real estate, Puiu Popoviciu), Altex (electroIT, Dan Ostahie).

Dintre cele mai valoroase 100 de companii din România 18 sunt controlate de stat, valoarea cumulată a acestora fiind de aproape 9,1 mld. euro, adică 18% din totalul de 50,4 mld. euro.

Cel mai bine reprezentat este capitalul străin, care a adus 70 de companii în top.

Cea mai mare creştere de valoare a fost calculată pentru producătorul de echipamente pentru industria petrolieră Cameron, care şi-a dublat valoarea în această ediţie. Pe locul doi din punctul de vedere al creşterilor înregistrate se află producătorul de componente auto Delphi (plus de 85%), iar pe trei se află tot un producători din acelaşi domeniu, Continental (plus de 71%).

Topul din acest an a fost realizat pe baza rezultatelor financiare din 2012 în cazul companiilor necotate şi pe baza capitalizării bursiere a companiilor listate la data de 1 noiembrie 2013 (în ediţia precedentă pentru companiile cotate a fost luată ca referinţă capitalizarea la 30 septembrie 2012).

 

Primii cinci clasaţi au o valoare cumulată de 15 miliarde de euro

1. OMV Petrom

Petrom îşi păstrează poziţia de lider incontestabil în clasamentul celor mai valoroase companii din Ro­mânia, existând premise bune ca va­loarea de piaţă a sigurului producător de petrol şi gaze local să crească în anii următori mai ales ţinând cont de evoluţiile din Marea Neagră. Compania se îndreaptă cu paşi siguri spre profitul de un miliard de euro anul acesta, ţinând cont de evoluţia rezultatelor anunţate pentru primele trei trimestre ale acestui an. Dincolo de acest record, 2013 ar putea fi primul an de la privatizarea firmei în care producţia de petrol şi gaze la nivel de grup nu va mai fi în scădere faţă de exerciţiul anterior. Compania a ajuns după primele trei luni la o cifră de afaceri de 18,1 miliarde de lei (4,1 miliarde de euro), în scădere cu 5% comparativ cu perioada similară a anului trecut, în timp ce profitul companiei a ajuns la 3,6 miliarde de lei (832 de milioane de euro), cu 27% mai mult faţă de perioada similară a anului trecut. Preţul mai bun realizat la ţiţei şi controlul costurilor au dus la creşterea profitului companiei, în timp ce vânzările au fost afectate de scăderea cantităţilor de petrol comercializate. Pe partea de explorare şi producţie, cel de-al treilea trimestru al anului a dus la o creştere de 0,7% a cantităţilor de petrol şi gaze extrase din România la nivel de grup pentru primele nouă luni ale anului producţia totală de hidrocarburi fiind de 49,9 milioane de barili echivalent petrol faţă de o cantitate de 50 de milioane de barili echivalent petrol extrasă în primele nouă luni ale anului trecut. (Roxana Petrescu)

2. Romgaz

Romgaz, cel mai mare pro­ducător de gaze din România, a scris anul acesta istorie la Bursa de Valori Bucureşti, după ce statul a decis să listeze 15% din pachetul de acţiuni al companiei.  Oferta publică iniţială prin care statul a vândut 15% din Romgaz, cea mai valoroasă companie pe care o are în portofoliu, a atras un interes uriaş din partea investitorilor, atât fonduri de investiţii străine, cât şi persoane fizice române, care au pus pe masă peste 2,8 mld. euro. Cererea de acţiuni a fost de aproape 7 ori mai mare decât oferta, ceea ce a permis statului să vândă acţiunile la preţul de 30 de lei, aproape de maximul cerut, de 32 de lei, şi să încaseze 390 mil. euro. Vânzarea pachetului de 15% din acţiunile Romgaz a făcut ca pentru câteva zile în cercurile elitiste ale investitorilor de la Londra să se vorbească despre România. Peste 200 de fonduri de investiţii din Marea Britanie, SUA, Polonia, dar şi din România, au alocat peste 1,7 miliarde de euro pentru a cumpăra acţiuni Romgaz. Şi pe plan local oferta Romgaz s-a bucurat de interes din partea investitorilor, tranşa alocată persoanelor fizice în cadrul ofertei fiind suprasubscrisă de peste 17 ori, iar valoarea cererii s-a ridicat la peste 4,9 mld. lei (1,1 mld. euro). (Roxana Petrescu)

3. Orange România

Orange România, cel mai mare jucător de pe piaţa locală de telecom în funcţie de cifra de afaceri, profit net şi număr de clienţi, s-a clasat pe locul trei în Topul celor mai valoroase companii din România, cu o valoare de 2,5 miliarde euro, în creştere cu 8% faţă de anul anterior. Anul trecut, operatorul telecom a înregistrat o cifră de afaceri de 924 milioane euro, în scădere uşoară faţă de 2011, când a raportat afaceri totale de 940 milioane euro, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanţelor. Profitul net al companiei s-a situat în 2012 la 116 milioane de euro, cu 38% mai redus decât în anul anterior.  Scăderea afacerilor Orange în 2012 a fost în linie cu evoluţia generală a pieţei de profil, care a continuat să se contracte pe fondul contextului economic dificil şi al reglementărilor locale şi europene.  În trimestrul al treilea din acest an veniturile operatorului telecom au crescut cu 3,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 241 milioane euro, datorită majorării numărului de clienţi la 10,383 milioane.  În primele nouă luni ale anului 2013, veniturile operatorului au urcat la 690 milioane euro, cu 0,7% mai mari decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Liderul pieţei locale de telecom a extins anul acesta acoperirea serviciilor de date mobile prin tehnologia 4G. (Ioana Niţă)

4. Fondul Proprietatea

Presiunea tot mai mare pusă de principalii acţionari ai Fondului Proprietatea (simbol bursier FP) asupra administratorului Franklin Templeton pentru reducerea dis­countului la care se tran­zac­ţionează acţiunile FP a determinat creşterea puternică a preţului de pe bursă. Capitalizarea Fondului Proprie­tatea a urcat cu 54%, de la 1,59 mld. euro la finalul lui septembrie 2012 la 2,46 mld. euro la sfârşitul lunii octombrie 2013, fondul avansând astfel în topul celor mai valoroase companii din România. Creşterea preţului acţiunilor FP a început în luna aprilie 2013, când fondul a demarat cel mai mare program de răscumpărări de ac­ţiuni proprii de pe bursă, care viza circa 1,1 miliarde de acţiuni sau 8% din capital. Fondul Proprietatea a fi­nanţat răscumpărările prin vân­zarea în luna mai a unui pachet de 1,1% din acţiunile Petrom pentru suma de 247 mil. lei (57 mil. euro). Fondul de hedging american Elliott, cel mai mare acţionar al FP, cu 18% din acţiuni, le-a cerut celor de la Franklin Templeton să găsească noi soluţii pentru creşterea preţului acţiunilor, ameninţându-i chiar cu revocarea mandatului de administrator. Pus sub presiune, Tem­pleton a oprit răscumpărările efectuate direct pe bursă şi a lansat o ofertă de cumpărare pentru un pachet de 600 de milioane de acţiuni la preţul de 1 leu pe acţiune, peste preţul de pe bursă. (Andrei Chirileasa)

5. Vodafone România

Vodafone România, al doilea operator de telefonie mobilă de pe piaţa locală, ocupă locul cinci în Topul celor mai valoroase 100 de companii, cu o valoare a companiei de 1,891 mld. euro, în creştere faţă de anul precedent cu 12%.  Subsidiara locală a grupului britanic Vodafone, unul dintre cei mai mari operatori de telefonie mobilă din lume, a raportat anul trecut afaceri totale de 775 milioane euro, în scădere cu 3,4% faţă de 2011, şi un profit net de 112 milioane euro, cu 12% mai mult decât în anul anterior. În 2011, Vodafone a înregistrat o cifră de afaceri de 802 milioane euro şi un profit net de 100 milioane euro.  Piaţa de comunicaţii a scăzut în 2012 la aproximativ 3,44 mld. euro, de la 3,5 miliarde cu un an în urmă.   În perioada aprilie-iunie 2013, Vodafone România a avut venituri de circa 177 mil. euro, în scădere cu 4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când veniturile s-au situat la aproximativ 183,3 milioane euro. Dacă se exclude însă impactul reducerii tarifelor de terminare, veniturile subsidiarei locale a grupului Vodafone au crescut cu 1,1% comparativ cu acelaşi interval din 2012. Numărul de clienţi ai companiei de telefonie mobilă a crescut în lunile aprilie-iunie 2013 cu 339.943 faţă de aceeaşi perioadă a anului fiscal precedent, la 8,138 milioane de clienţi.

Anuarul „Cele mai valoroase 100 de companii din România” este unul dintre cele mai longevive proiecte ale Ziarului Financiar, fiind lansat în 2006, iar acum a ajuns la ediţia cu numărul opt. Anuarul apare astăzi pe piaţă.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 28.11.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO