Programul Operaţional Transporturi (POS – T), ultimul la absorbţia de fonduri în urmă cu nici doi ani, a ajuns fruntaş între programele operaţionale reuşind să absoarbă din exerciţiul financiar 2007 - 2013 58% din suma pusă la dispoziţie, echivalentul a 2,5 miliarde de euro din totalul de 4,3 miliarde de euro.
Astfel, în valoare, programul POS-T a devenit fruntaş la atragerea de fonduri europene nerambursabile pentru perioada 2007-2013, peste Programul Operaţional Regional, care a atras până la finalul primului trimestru 2,3 miliarde de euro, sau POS Mediu, care a reuşit să primească de la Bruxelles 1,9 miliarde de euro până la sfârşitul lunii martie.
„Sperăm să depăşim 80% (absorbţie de fonduri europene pe POS-T – n.red.) în exerciţiul financiar 2007-2013. Ceilalţi (celelalte ţări din Uniunea Europeană - n.red.) au început 2014 – 2020 (exerciţiul financiar – n.red.) în 2014, noi vom începe în 2016, deci cu întârziere de doi ani“, a spus ieri ministrul transporturilor Ioan Rus, aflat pe şantierul autostrăzii Sebeş-Turda alături de comisarul european pentru politici regionale Corina Creţu.
De altfel, autostrada Sebeş-Turda, a cărei construcţie costă circa 2 miliarde de lei (440 de milioane de euro), este unul dintre proiectele finanţate în proporţie de 85% din bani europeni pentru exerciţiul financiar 2007 - 2013, restul de 15% fiind bani de la bugetul de stat. România a accelerat în ultimul an absorbţia de fonduri europene pe infrastructură de transport, după ce în urmă cu doar 12 luni guvernul de la Bucureşti reuşise să ia sub o treime din cele 4,3 miliarde de euro alocate de Bruxelles în perioada 2007-2013.
Întrucât are una dintre cele mai vitregite infrastructuri de transport din Europa, pentru România banii de la Bruxelles reprezintă o gură de oxigen. Corina Creţu, care deţine portofoliul Regio în cadrul Comisiei Europene, având astfel pe mână şi o parte din banii pentru infrastructura regională, a susţinut ieri că Executivul european are interes în construirea infrastructurilor în statele mai puţin dezvoltate şi care au nevoie stringentă de dezvoltarea infrastructurii rutiere.
„Scopul prezenţei mele este de a arăta interesul pe care CE îl are în construirea infrastructurilor, mai ales în statele mai puţin dezvoltate şi care au această nevoie stringentă de dezvoltare a infrastructurii rutiere. Autostrada Turda-Sebeş este un proiect important şi din punctul de vedere al reducerii timpului de călătorie pentru persoane şi mărfuri, dar cel mai important cred că este reducerea accidentelor rutiere“, a spus Creţu, citată de Mediafax.