ZF 24

Un antreprenor de 26 de ani a preluat un magazin mobil Mic.ro şi l-a transformat în restaurant

Restaurantul mobil Burger Van vinde zilnic între 200 şi 500 de burgeri

Restaurantul mobil Burger Van vinde zilnic între 200 şi 500 de burgeri

11.07.2015, 13:00 10485
Alex Manole are 26 de ani şi după ce a locuit mai mulţi ani în Olanda şi Marea Britanie a decis să revină în ţară şi să pună pe picioare Burger Van, un business în domeniul restaurantelor mobile.
 
El a atacat astfel un segment de piaţă încă nedezvoltat, cumpărând o camionetă de la fostul Mic.ro, pariul omului de afaceri Dinu Patriciu în comerţul local după exitul din afacerile cu petrol, pe care a transformat-o într-un fast-food pe roţi.
 
Într-o perioadă în care oamenii sunt tot mai ocupaţi şi mai agitaţi şi în care timpul costă bani, gustările rapide sunt preferate de unii clienţi în detrimentul unei mese clasice la restau­rant.
 
Deja celebre în toată lumea, food truck-urile (n.red. - camionetele mobile cu mâncare) au împânzit străzile marilor oraşe oferindu-le clien­ţilor în doar câteva minute sandvişuri, ca­fea, răcoritoare şi chiar mâncăruri cu un anu­mit specific. În Bucureşti însă, situaţia e dife­rită din cauza unei legislaţii aproape inexis­tente pen­tru restau­rantele mobile, obligându-i pe antre­prenorii care visează la un astfel de bu­si­ness să caute în fiecare zi soluţii de supra­vieţuire. Deşi nu se consideră încă un antreprenor, Alexandru Manole a reuşit să lanseze Burger Van, restaurantul pe roţi cu care înregistrează după doar un an de funcţionare o cifră de afaceri de aproape 100.000 lei. După ce a locuit o perioadă în Olanda pentru ter­minarea unui master în comunicare şi ştiinţe politice, iar mai apoi în Londra pentru un internship de vară, ideea unui restaurant mobil a început să-l preocupe din ce în ce mai tare: „Afară le vezi peste tot, pe toate străzile şi m-am gândit că e un fenomen care ar prinde şi în România. Deci de ce nu aş face chiar eu aşa ceva? Abia când am ajuns aici mi-am dat seama cât de greu este de fapt să ridici un astfel de business  la noi“, povesteşte Manole.
 
Ajutat de părinţi şi de economiile personale, tânărul om de afaceri a lansat pe piaţă în urmă cu un an primul restaurant pe roţi din Bucureşti, după o investiţie de aproape 25.000 euro, potrivit lui. Pentru că legislaţia nu îi per­mite însă să se de­pla­seze, Burger Van poate fi găsit numai în cadrul evenimentelor în care or­ganizatorii îl pot găzdui pe spaţiul lor privat.
 
 
„Pentru restaurante mobile nu există niciun do­cument, nicio regle­mentare. Există doar pentru comerţ ambulant care este de fapt total diferit de ce facem noi. Noi ne putem încadra doar în categoria aceasta şi obţinem astfel autorizaţii pentru comerţ către terţi. Funcţionăm prin contracte de catering şi comodat (un contract prin care o persoană închiriază temporar altcuiva un lucru pentru a se servi de el, cu obligaţia de a-l înapoia la un anumit termen - n.red.), dar doar pe spaţiu privat. Pe spaţiu public nu avem voie să facem aşa ceva“, explică Manole. 
 
În România, firmele specializate pentru pregătirea unor astfel de camionete sunt foarte puţine, iar preţul unui automobil de tipul acesta ajunge undeva la 27.000 euro, a mai ad?ugat el.  Manole însă recunoaşte că în cazul de faţă se poate vorbi de noroc: „Eu am reuşit atunci să o cumpăr de la fostul Mic.ro cu aproape 17.000 euro. Am mai investit 5.000 euro în bucătărie şi a fost gata. Dacă aş fi luat-o normal şi aş fi modificat-o eu poate ar fi fost mai ieftin, dar ar fi durat foarte mult. În felul acesta eu am putut să încep foarte repede.“
 
Burger Van participă la evenimente în fiecare săptămână, anunţându-şi deplasarea doar pe reţelele de socializare. Alături de o echipa formată din şapte angajaţi, Alexandru Manole a gândit pentru cei care apreciază fast-food-ul şase burgeri nelipsiţi din meniu, adăugând în funcţie de eveniment câte două reţete speciale. Chiflele, carnea şi cartofii sunt achiziţionate prin intermediul unei colaborări cu o serie de furnizori locali, însă principala sursă de aprovizionare este reprezentată de lanţul de magazine cash&carry Metro. Cu un preţ care variază între 13 lei şi 20 lei, burgerii lui Manole pot fi serviţi alături de o porţie clasică de cartofi prăjiţi şi de sosurile lăsate la discreţie, la sfârşitul zilei comenzile numărând între 200 şi 500 de burgeri, în funcţie de eveniment. „Am avut o tentativă de a vinde supe, însă nu se căutau deloc. La fel şi cu desertul. În schimb, începând de luna viitoare, le vom reintroduce în meniul restaurantului de la noul punct de lucru.“
 
În apropierea parcului Cişmigiu, pe strada Brezoianu, tânărul antreprenorul plănuieşte să se extindă de luna viitoare cu Burger Van Bistro. Într-un spaţiu mic de aproximativ 15-20 locuri, clienţii vor putea servi zilnic meniurile de burgeri cu care deja s-au obişnuit, dar şi alte feluri pe care un restaurant mobil nu le poate pune la dispoziţie. „Un restaurant este puţin diferit conceptual decât un van. Costurile sunt mai mari ?i procesul e mai complicat, însă într-un punct fix ai mai multă libertate de mişcare. O să fie un loc micuţ unde vii să mănânci un burger, să stai un pic jos, iar apoi să pleci. Voi păstra şi van-ul (n.red. camionetă) exact aşa cum este“, a povestit omul de afaceri.
 
Deşi piaţa se confruntă cu o explozie a localurilor unde se serveşte faimosul produs american, restaurentele pe roţi continuă să rămânăîn număr mic. După modelul celor de la Burger Van, luna trecută a intrat în lupta pentru „cel mai bun burger din oraş„ şi Urban Burger, anun?ându-?i lansarea ?i o serie de al?i antreprenori. Alexandru Manole nu vede competi?ia ca pe o amenin?are: „E o modă asta cu burgerii, un trend. Va merge bine încă un an jumate - doi. Dar peste doi ani sigur mă reprofilez. Nu mă văd făcând acelaşi lucru.“
 
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO