• Leu / EUR4.7619
  • Leu / GBP5.5448
  • Leu / USD4.3202
ZF 24

Un manager privat acuză: Este tragic ce se întâmplă, sunt interese politice mari. „Am început să îmi aduc aminte de ce am plecat din ţară în 1992“

Un manager privat acuză: Este tragic ce se întâmplă, sunt interese politice mari. „Am început să îmi aduc aminte de ce am plecat din ţară în 1992“

Radu Merica, fostul preşedinte al CNAB. Foto: Marius Dumbrăveanu

Autor: Mirabela Tiron

3 iun 2014 13930

Ceea ce trebuia să eficientizeze companiile de stat, proiectul „CEO privat la stat“, s-a dovedit a fi doar un instrument de exercitare a forţei politice în cadrul unor compa­nii precum Tarom sau Compa­nia Na­ţio­nală de Aeroporturi Bucureşti (CNAB), unde au fost recent schim­baţi, fără nicio explicaţie, „managerii privaţi“.

Radu Merica, fostul preşedinte al CNAB, ce administrează cele două aeroporturi Henri Coandă (Otopeni) şi Aurel Vlaicu (Băneasa), schimbat recent din funcţie cu toată echipa la doar un an de  mandat, spune că este tragic ce se întâmplă cu proiectul de management profesionist.

„Am început să îmi aduc aminte de ce am plecat din ţară în 1992. Ceea ce se întâmplă la companiile de stat este destul de tragic. Transporturile au ridiculizat ideea de management profesionist“, a spus Radu Merica, omul care a condus din aprilie anul trecut până la finalul lui mai CA-ul CNAB, cu afaceri de circa 140 mil. euro. El a precizat că în timpul mandatului pe care l-a avut a identificat contracte ce depăşeau chiar şi de patru-cinci ori preţurile din piaţă.

Ministerul Transporturilor, condus de Dan Şova, nu a explicat ce anume a dus la schimbarea primei echipe de manageri privaţi de la aeroport şi nici nu a precizat ce anume i-a recomandat pe cei numiţi recent în consiliul de adminis­traţie.

 

Noul director general la aeroporturi, anchetat în trecut de DNA

În noua structură a consiliului CNAB fost adus pe poziţia de preşedinte Dan Andrei, un fost director pe aviaţie din cadrul ministerului. El îl înlocuieşte pe Radu Merica. Pe funcţia de director general interimar al CNAB a fost numit Sorinel Ciobanu, un fost şef al aeroporturilor Bă­nea­sa şi Otopeni, cercetat în trecut de DNA pentru abuz în serviciu.

El îl înlocuieşte pe Liviu Radu. Transpor­turile nu au răspuns solicitării ZF cu privire la ce anu­me l-a recomandat pe Sorinel Ciobanu pen­tru funcţia de director general.

Legat de această schimbare a consiliului de ad­ministraţie, Fondul Proprietatea, acţionar mi­no­ritar al CNAB, a transmis că  nu au fost res­pec­tate prevederile legale. „Noul consiliu a fost selec­tat fără a avea în vedere prevederile OUG 109/2011“, potrivit unui comunicat al Fondului Proprietatea.

„Schimbarea s-a făcut haiduceşte, puteau să ne schimbe pe cale legală. Acţiunea lor a fost pre­gătită din timp. Au trimis întâi corpul de control, care a descoperit aşa-zise neregu­la­ri­tăţi, apoi au trimis Poliţia“, a spus Radu Merica. „Nu mi-am imaginat că este posibil aşa ceva. Să se co­mită atâtea ilegalităţi.  În urmă cu un an, cei la PwC şi George Butunoiu care ne-a recrutat ne-au arătat că putem lucra în con­di­ţiile legii fără imix­tiunea statului. Am crezut în proiect. Nu am nicio explicaţie logică la acţiu­ni­le care au avut loc. Presupun că sunt interese politice mari.“ PwC, George Butunoiu şi avo­ca­ţii de la Da­vid&Baias au câştigat un contract de 200.000 de euro cu statul pentru a recruta manageri pen­tru companiile din subordinea Ministerului Transporturilor.

 

Expert în recrutare: „Reputaţia şi etica de business sunt definitorii în selecţia unui candidat“

Oana Ciornei, managing partner al firmei de executive search (recrutare de directori) Amrop, spune că elementele de care se ţine cont în recrutarea membrilor pentru consiliile de administraţie la companiile private sunt: să fie eficient, să aibă cunoştinţe despre industrie, să fi avut rol executiv mai mulţi ani în industria respectivă.

„Un element important este reputaţia, orice individ asupra căruia există un semn de întrebare legat de etica în business ar trebui să nu fie luat în considerare“, precizează ea.

Ceea ce se întâmplă la Tarom sau CNAB este „şocant“ pentru experţii ce recrutează ma­na­geri pentru companiile private. Asupra trans­portatorului aerian Tarom s-a abătut al patrulea val de schimbări la vârful conducerii. Gabriel Dumitraşcu, care este şi şeful Direcţiei de priva­tizare din Departamentul pentru Energie, iar recent a fost numit şi în boardul Companiei Naţio­nale de Aeroporturi, a fost numit pe func­ţia de preşedinte în locul lui Dante Stein, care a rămas membru în CA-ul Tarom.

„Este un şoc pentru mine să văd cum se fac aceste schimbări la companiile de stat. Contează mult stabilitatea consiliului de ad­ministraţie pentru o firmă“, spune Sorin Roibu, partener la firma de executive search Arthur Hunt.

El explică faptul că în multinaţionale genul acesta de schimbări apare doar în mod excep­ţio­nal iar atunci când se fac schimbări, acestea sunt bazate pe motive întemeiate, nu pe „tele­foane de la partid“. „În Franţa, unde compania noastră lucrează cu firme de stat, nu am auzit de astfel de schimbări în CA, de o instabilitatea de aseme­nea anvergură precum cea de la companiile de stat din România“, subliniază el.

Proiectul „CEO privat la stat“, prin care s-a introdus managementul privat la marile companii de stat, a fost asumat de Guvern în faţa FMI.

 

O noua provocare pentru manageri: coordonarea si motivarea de la distanta a echipelor.

Principalele valute BNR - luni, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7619
Diferență: 0,1451
Ieri: 4.7627
Azi: 4.3202
Diferență: 1,1306
Ieri: 4.3164
Azi: 5.5448
Diferență: 0,3075
Ieri: 5.5297
Azi: 4.3410
Diferență: 0,9488
Ieri: 4.3386