ZF 24

Un restaurant McDonald’s sau KFC din România are vânzări duble faţă de media mondială

Un restaurant McDonald’s sau KFC din România are...

Autor: Alina-Elena Vasiliu

31.01.2016, 12:40 42064
Un restaurant McDonald’s vinde în medie în România de 1,62 milioane de euro pe an, de două ori mai mult decât media de la nivel mondial, potrivit calculelor ZF.
 
Situaţia este similară şi în cazul KFC, un restaurant din acest lanţ câştigând, în România, 1,1 milioane de euro, aproape dublu faţă de media mondială, de 600.000 de euro. Rezultatele celor doi lideri pe piaţa restaurantelor fast-food atât la nivel mondial, cât şi pe piaţa locală se explică prin avântul pe care l-au luat în România restaurantele cu servire rapi şi shaormeriile, în condiţiile în care veniturile românilor au scăzut ca urmare a crizei financiare. Comparativ cu restaurantele clasice, produsele oferite de cele de tip fast-food sunt mai ieftine şi mai căutate, deşi sunt considerate a fi mai puţin sănătoase. Un meniu la McDonald’s costă, în medie, 10-15 lei, sub media unei mese de prânz la un restaurant clasic.
 
La polul opus, un alt lanţ internaţional de pe piaţa fast-food, grupul american Subway, are, în România, o cifră de afaceri medie per restaurant de 200.000 de euro, în vreme ce media la nivel mondial este aproape triplă, de 500.000 de euro, potrivit calculelor ZF.
 
 
Situaţia diferită între cele trei branduri poate fi dată şi de faptul că McDonald’s şi KFC sunt pe piaţă de circa două decenii, de la mijlocul anilor ’90, când niciun alt brand „capitalist“ din industrie nu îşi făcuse curaj să atace România.
 
La polul opus, Subway este prezent pe piaţa locală doar din 2012, spre deosebire de McDonald’s, care a intrat în 1995, şi de KFC, adus în România tot la mijlocul anilor ’90. În prezent, McDonald’s deţine 67 de restaurante în România, iar KFC are 58 de unităţi. Subway a reuşit însă ca în mai puţin de patru ani să ajungă la 27 de restaurante.
 
„Suntem aici de foarte mulţi ani şi suntem foarte aliniaţi la ce îşi doresc clienţii. Subway are nevoie de timp pentru a convinge publicul, dacă vor face lucruri bune. A mai fost un competitor – Burger King – care a pătruns pe piaţa din România şi a încercat să reziste un timp, dar s-a retras“, spune Daniel Boaje, director general al McDonald’s România. El a adăugat că românii sunt clienţi pretenţioşi, de care trebuie să ai multă grijă pentru a-i câştiga. „Simpla importare a unui model de business internaţional nu este o garanţie a unor rezultate financiare bune“, consideră Daniel Boaje.
 
Compania Atlantic Restaurant System, care opera francize Burger King în România, şi-a închis restaurantele în 2012, după o existenţă de circa patru ani pe piaţa locală. Lanţul de fast-food a fost adus în România de oamenii de afaceri Eli Davidai şi Marius Nasta şi s-a retras după intrarea în insolvenţă. La momentul acela însă, Burger King avea mai puţin de zece unităţi, fiind mult mai puţin extins decât competitorii săi.
 
 
Subway s-a extins însă mai rapid, ajungând la 27 de unităţi în marile ore din ţară, toate în franciză, acesta fiind modelul de business adoptat de companie. Înainte de deschiderea primului restaurant, în primăvara lui 2012, în zona Piaţa Victoriei din Capitală, reprezentanţii Subway anunţaseră că intenţionează să ajungă la 60 de restaurante pe piaţa românească până în 2015, însă au reuşit să deschidă mai puţin de jumătate din numărul  de unităţi anticipat.
 
Subway încearcă, totuşi, să prindă din urmă McDonald’s şi KFC prin expansiunea unităţilor. „Suntem siguri că putem deschide în România peste 100 de restaurante, însă nu ne grăbim“, a spus recent pentru ZF Rumen Radev, development agent al Subway, subliniind că planul reţelei este de a continua expansiunea şi în 2016, fără a anunţa, însă, un număr exact de restaurante.
 
Ştefan Lie, director de strategie în cadrul agenţiei de branding Storience, consideră că Subway se află pe această poziţie şi pentru că oferă o gamă de produse uşor diferită de cea a celorlalte restaurante de tip fast-food.
 
„La McDonald’s şi KFC, există mai multe produse mai uşor de consumat, dar Subway oferă o libertate mai mare de combinare. În plus, McDonald’s şi KFC au multe produse deep fried (intens prăjite – n. red.), care, deşi sunt mai puţin sănătoase, sunt mai populare în rândul publicului, sunt mai uşor de ales de către consumatori“, spune Ştefan Liuţe. El crede că o soluţie pentru Subway ar putea fi o adaptare a meniului la oferta din piaţă.
 
Cifra de afaceri medie a unui restaurant Subway este de 750.000 de lei (167.000 de euro), potrivit calculelor ZF, de 8-9 ori mai mică decât cea a unui restaurant McDonald’s în România şi de 6-7 ori mai mică decât cea a unui KFC.
 
În 2014, McDonald’s, KFC şi Pizza Hut, au realizat afaceri cumulate de aproximativ 815 milioane de lei (180 de milioane de euro). În acelaşi ritm cu tendinţele la nivel mondial, McDonald’s, KFC şi Pizza Hut sunt cei mai mari jucători şi pe piaţa din România. Fiecare reţea deţine câteva zeci de restaurante, care găzduiesc zilnic câteva mii de clienţi, numai McDonald’s înregistrând peste 150.000 de cumpărători zilnic, în cele aproape 70 de unităţi din 21 de oraşe.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO