ZF 24

Un scandal de 10 mil. euro: garanţia lui Gruia Stoica pentru privatizarea CFR Marfă, „pierdută“ între Ministerul Transporturilor şi DIICOT. Raiffeisen este la mijloc

Un scandal de 10 mil. euro: garanţia lui Gruia Stoica pentru privatizarea CFR Marfă, „pierdută“ între Ministerul Transporturilor şi DIICOT. Raiffeisen este la mijloc

Autor: Iulian Anghel, Otilia Ciocan

14.05.2014, 00:04 1166

Ministerul Transporturilor a con­firmat ieri că procurorii de la di­recţia de crimă organizată au soli­ci­tat instituţiei să le fie pusă la dispo­zi­ţie garanţia de 10 milioane de euro pe care Grupul Feroviar Ro­mân (GFR), compania omului de afaceri Gruia Stoica, a depus-o pentru participarea la privatizarea CFR Marfă, privatizare eşuată în toamna trecută.

Ministerul Transporturilor sus­ţine însă că nu i-a restituit cele 10 mil. euro lui Gruia Stoica aşa cum a apărut în presă, dim­potrivă a încer­cat să răspundă solicitării Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Cri­minalitate Organizată şi Te­rorism (DIICOT), doar că Raiffai­sen Bank Austria (banca cu care a colaborat Stoica şi care i-a oferit acestuia scrisoarea de boni­tate şi de garanţie pentru parti­ci­parea la privatizarea CFR Marfă) ar fi refu­zat să execute garanţia.

De cealaltă parte, GFR spune că restituirea scrisorii de garanţie este consecinţa firească a nefina­li­zării procedurii de privatizare. Acest lucru înseamnă că GFR şi-a pri­mit banii înapoi, cel mai pro­ba­bil ca urmare a expirării scrisorii de garanţie, lucru de care Ministerul Transporturilor nu pomeneşte.

Agenţia de presă Mediafax a transmis ieri că procurorii DIICOT Iaşi au pus sechestru asigurător pe mai multe bunuri  mobile, imobile şi pe conturi ale lui Gruia Stoica, pentru a recupera prejudiciul sufe­rit de stat în urma încercării de pri­vatizare a CFR Marfă. Potrivit sur­se­lor citate, DIICOT a înaintat în ianuarie o cerere către Ministerul Transporturilor prin care a solicitat să pună la dispo­ziţie garan­ţia în valoare de 10 milioane de euro, însă ministe­rul nu a răspuns acestei solicitări şi a virat banii într-un cont al lui Gruia Stoica. Ministerul con­firmă doar parţial această relatare şi admite că banii nu au ajuns într-un cont la dispoziţia DIICOT, dar din alte motive, subliniind însă că nu au ajuns nici la Stoica.

Ministerul spune că în ianuarie a existat o ce­rere a DIICOT, în timpul man­­datului mi­nistru­lui Ra­mona Mănescu (PNL), prin care se so­lici­tă să se comunice dacă sumele de bani re­pre­zentând garanţia participării la licitaţia pentru pri­vatizarea CFR Marfă au fost resti­tuite lui Gruia Stoica, în ce cont şi la ce dată, soli­citându-se tot­oda­tă depunerea garan­ţiei într-un cont al tre­zoreriei la dispo­ziţia DIICOT, în ca­zul în care suma re­pre­­­zen­tând garanţia există încă în conturile Mi­nis­terului Trans­porturilor. Minis­terul mai explică: „În data de 20 martie, Ministerul Trans­porturilor a transmis prin Exim Bank so­licitarea de executare a scrisorii de garanţie, însoţită de adresa oficială către Raiffeisen Austria în ceea ce priveşte executarea garanţiei. Executarea scrisorii nu se putea realiza decât prin Exim Bank, banca la care a fost depusă scrisoarea de ga­ranţie de către GFR. Deşi Eximbank a întreprins toate de­mersurile legale, cu respec­tarea integrală a tuturor condiţiilor impuse, Raiffeisen Bank a refuzat executarea scrisorii de garanţie“, spune Ministerul Transporturilor.

GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă în vara trecută, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.

Vânzarea pachetului majoritar de acţiuni la compania de stat nu a putut fi finalizată până la termenul limită, 14 octombrie, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei.

GFR a depus o garanţie de 10 milioane de euro şi a depus un avans de 20 milioane de euro într-un cont escrow, reprezentând 10% din valoarea acţiunilor CFR Marfă pe care urma să le preia. Dacă privatizarea s-ar fi încheiat cu succes, GFR trebuia să achite încă 172 milioane de euro.

Gruia Stoica, proprietarul GFR, declara la 15 octombrie 2013, că a cerut comisiei de privatizare a CFR Marfă restituirea de urgenţă a garanţiei de 10 milioane de euro, precum şi a avansului de 20 de milioane de euro depus pentru a îndeplini condiţiile de preluare a companiei.

La 22 octombrie 2013, că a fost deblocat contul escrow de 20 de milioane de euro al GFR, companiei urmând să-i fie returnată şi garanţia de 10 milioane de euro aferentă licitaţiei pentru CFR Marfă.

Gruia Stoica a fost arestat preventiv în 30 ianuarie, fiind acuzat de procurorii anticorupţie de cumpărare de influenţă, după ce i-ar fi dat avocatului Doru Boştină trei milioane de euro pentru a afla preţul cerut de CFR Marfă la licitaţia pentru transportarea cărbunelui, organizată de Complexul Energetic Oltenia (CEO), la care participa şi GFR.

La jumătatea lunii februarie, procurorii i-au trimis în judecată pe Gruia Stoica în stare de arest preventiv şi pe Doru Boştină cu interdicţie de a părăsi ţara. Săptămâna trecută, instanţa supremă a decis ca Gruia Stoica să fie judecat în arest la domiciliu.

AFACERI DE LA ZERO