Vânzările din retail, pe zona bunurilor de larg consum (FMCG) şi pe cea electro-IT, au crescut anul trecut cu 8,3%, la 127 miliarde de lei, în condiţiile în care, după aproape doi ani de contracţie a volumelor, încetinirea inflaţiei a permis revenirea pe creştere a consumului cantitativ, arată o analiză NielsenIQ- -GfK.
Astfel, conform Barometrului de retail, care acopera circa 62,000 de magazine la nivel national, industria FMCG a avut un avans de 8%, iar cea de electro-IT de 9,6%.
Pe langa inflatie si puterea de cumparare, in 2024 vanzarile au fost influentate si de alti factori, cum ar fi schimbarile climatice si de legislatie, cele de obiceiuri de consum ori din activitatea si dezvoltarea formatelor de retail.
Cifrele arată că vara fierbinte inceputa inca din martie a dus la cresterea cu doua cifre a vanzarilor de inghetata si a aparatelor de aer conditionat, in timp ce o parte din vanzarile de bere s-au mutat din magazine in HoReCa. Cresterea cu 10% a TVA la produsele cu continut ridicat de zahar a dus la scaderea sau stagnarea volumelor in industria de dulciuri, ciocolata si sucuri carbogazoase, in timp ce restrictiile de pret impuse in retail la unele alimente de baza au impulsionat de exemplu vanzarile de lactate.
În plus, obiceiurile si consumul variaza si la nivel regional. Conform datelor de audit NIQ, Bucurestiul concentreaza doar 11.8% din populatie dar consuma 17.6% din totalul de FMCG, la polul opus situandu-se regiunea Nord-Est, cu 17% din populatia tarii si doar 13.9% din consum.
În ceea ce priveşte dezvoltarea formatelor de comert modern, desi in 2024 s-au deschis mai putine magazine ale retailerilor internationali (+160) decat in anii anteriori (+203 in ‘23 si +396 in ‘22), pe piata au aparut retele noi, au avut loc fuziuni, iar multe magazine au fost reorganizate pentru a se adapta noilor cerinte ale consumatorilor.
Comertul traditional, desi in scadere numerica, continua sa reprezinte cel mai mare canal de vanzare pentru totalul bunurilor de larg consum, cu o pondere valorica de 34% din total FMCG si o crestere de 10.7% fata de 2023.
Hipermarketurile (22%, +1.8%) sunt urmatorul canal ca importanta, dar si ele sunt intr-o permanenta presiune din partea formatelor preferate de consumatori in ultimii ani: Discounterii (21%, +10.9%) si formatele mici de Supermarkets (13%. +9.6%), care inregistreaza cele mai dinamice cresteri.
Segmentul de e-commerce în FMCG a continuat sa creasca in valoare (+13.7%) peste media retailului Brick &Mortar si in 2024, crestere datorata in special categoriilor de produse alimentare, care au penetrat foarte bine si acest canal, ajungand sa egaleze ca pondere vanzarile de non-alimentare, in mod traditional preferate in online.