Business Hi-Tech

Viitorul Yahoo! poate urma trei scenarii

24.01.2008, 19:18 21

Compania americana Yahoo!, care detine cel mai mare portal online din Statele Unite, pierde din ce in ce mai mult teren pe segmentul publicitatii online in fata rivalului Google.
Expertii din piata IT&C, citati de presa internationala, propun deja mai multe scenarii prin care compania s-ar putea redresa - sa concedieze sute sau chiar mii de angajati, sa iasa de pe segmentul cautarii si publicitatii online sau sa accepte preluarea de catre Microsoft.
Desi majoritatea acestor scenarii pareau improbabile in urma cu cateva luni, Yahoo! da semne ca ar putea opta pentru schimbari radicale. Conform unor surse citate de New York Times, compania ia in considerare reduceri de personal, insa nu a comunicat exact numarul angajatilor pe care ii va disponibiliza.
Analistul Trip Chowdhry de la Global Equities Research este de parere ca Yahoo! ar putea sa renunte la 5% din forta sa de munca, respectiv 700 din cei 14.000 de angajati. Jeffrey Lindsay de la Bernstein Research considera ca firma ar trebui sa renunte la 2.000 de angajati, mutare ce i-ar permite sa atace mai multe piete de nisa, precum motoarele de cautare pentru dispozitive mobile si segmentul de clipuri video pe internet (dominat de catre site-ul de partajare YouTube detinut de catre Google).
Analistii sustin ca aceasta mutare este inevitabila, avand in vedere ca achizitiile companiei din ultimul an au dat nastere la locuri de munca redundante.
Insa, este putin probabil ca Yahoo! sa renunte la un numar atat de mare de angajati, sustin sursele citate de New York Times. In ciuda scaderii cu 41% a pretului actiunilor companiei in ultimele trei luni, a plecarii unui numar de directori si a pierderii cotei de piata pe segmentul motoarelor de cautare, Yahoo! are o prezenta puternica pe anumite domenii din internet, cum ar fi serviciile de e-mail, stiri financiare, stiri sportive, si continua sa atraga cei mai multi vizitatori de pe web (aproximativ 500 de milioane pe luna).
In al patrulea trimestru fiscal, ce se incheie pe 29 ianuarie, Yahoo! este asteptata sa anunte un avans de 15% al vanzarilor, la 1,4 mld. dolari (circa 966.000 de euro), dar si o scadere a profitului. Lindsay si alti analisti sunt de parere ca Yahoo! ar putea lua in considerare alternativa externalizarii serviciilor de cautare catre Google, a carui cota de piata este de 56%-66%, (in functie de rezultatele companiilor de audienta pe internet).
Cea de-a treia solutie, intens speculata de catre presa americana, este vanzarea com-paniei catre Microsoft. Insa, gigantul software a preluat firma de publicitate aQuantive anul trecut pentru 6 mld. dolari (4,38 mld. euro) si este putin probabil sa ofere o suma ce depaseste 26,6 mld. dolari (18,34 mld. euro; actuala capitalizare de piata a Yahoo!) pentru a cumpara integral compania.
Niciuna din cele doua companii nu are posibilitatea de a ajunge din urma rivalul Google, insa expertii sunt de acord ca, impreuna, desi controleaza in prezent sub 30% din totalul pietei, cele doua companii ar avea potentialul de a ameninta surpematia Google.

Care sunt alternativele lui Jerry Yang, CEO Yahoo!

Concedierea a 700 - 2.000 de angajati pentru a se putea axa pe anumite segmente de piata, cum ar fi cautarea mobila sau video-ul pe internet.

Externalizarea serviciilor de cautare online catre Google, insa compania ar avea de pierdut pe segmentul publicitatii contextuale, care insoteste rezultatele unei interogari pe internet.

Vanzarea integrala a companiei catre Microsoft; impreuna, cele doua companii ar putea ameninta pozitia de lider a rivalului Google.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO