Nissan Motor Co. a redus estimările de profit pentru anul în curs şi a anunţat planuri de concediere a mii de angajaţi la nivel global, ca măsură de contracarare a scăderii vânzărilor pe pieţele principale, scrie Bloomberg.
Producătorul auto japonez anticipează acum un profit operaţional de 150 de miliarde de yeni (aproximativ 975 de milioane de dolari) pentru perioada fiscală ce se va încheia în martie 2025, în scădere semnificativă faţă de previziunea iniţială de 500 de miliarde de yeni. De asemenea, Nissan a anunţat că va reduce capacitatea de producţie cu 20% şi va vinde 10% din acţiunile pe care le deţine la Mitsubishi Motors Corp., diminuând astfel participaţia sa de la 34%. Aproximativ 9.000 de locuri de muncă vor fi desfiinţate la nivel global.
Dificultăţile Nissan sunt printre cele mai evidente dintre mărcile japoneze, afectate de scăderea cererii de maşini noi şi de competiţia intensă cu Tesla Inc. şi producătorii chinezi de vehicule electrice, cum ar fi BYD Co. Această revizuire a profitului reprezintă un regres pentru directorul executiv Makoto Uchida, care încearcă să readucă Nissan pe drumul profitabilităţii în ciuda declinului constant al vânzărilor.
„Realizarea obiectivelor noastre de vânzări va fi o provocare masivă,” a afirmat Uchida. „Trebuie să ne întărim ca să putem redirecţiona eforturile într-un sens mai bun.”
Profitul înregistrat în trimestrul care s-a încheiat în septembrie a fost de 32 de miliarde de yeni, mult sub estimarea medie de 65 de miliarde de yeni şi la o distanţă considerabilă de cele 208 miliarde de yeni obţinute în aceeaşi perioadă a anului precedent.
Nissan se află la aproximativ opt luni de la lansarea unui plan de redresare pe trei ani, destinat revitalizării companiei, dar a întâmpinat obstacole încă de la începutul anului. În iulie, Nissan şi-a revizuit în jos estimările pentru profitul operaţional anual, reducându-le de la 600 de miliarde de yeni la 500 de miliarde de yeni, din cauza vânzărilor slabe din China, Japonia şi America de Nord.
„Deşi scăderea profitului din al doilea trimestru nu a fost neaşteptată, valoarea efectivă a fost chiar mai mică decât se anticipa”, a declarat analistul Tatsuo Yoshida de la Bloomberg Intelligence. „Principala problemă constă în diferenţa dintre ceea ce compania spera să obţină şi ceea ce era realizabil în mod concret.”
Uchida, care şi-a preluat funcţia în 2019, în perioada în care Nissan trecea printr-o criză majoră după plecarea fostului preşedinte Carlos Ghosn, îşi propune să extindă gama de vehicule electrice Nissan, să dezvolte noi parteneriate şi să crească vânzările anuale cu încă 1 milion de unităţi până în 2027.
Totuşi, analiştii consideră că noua gamă de modele a companiei este lipsită de atracţie şi de opţiuni hibride, un dezavantaj în contextul unei cereri în scădere pentru vehicule electrice.
Ca mulţi alţi producători auto internaţionali, Nissan întâmpină dificultăţi pe piaţa chineză, cea mai mare din lume. În iunie, compania a anunţat că va opri producţia la o fabrică din Changzhou, pe fondul scăderii vânzărilor.