ZF 24

„Viteze mai mari dacă prelungiţi contractul.“ Este RCS&RDS în defensivă pe piaţa de internet fix? Vedeţi noile tarife şi grila de preţuri

„Viteze mai mari dacă prelungiţi contractul.“ Este...

Autor: Adrian Seceleanu

20.06.2014, 00:08 5347

Campania RCS&RDS arată ca un operator care nu mai atacă, ci îşi apără baza de clienţi, spun unele voci din industrie. Nici vorbă, vrem doar să oferim cele mai mari viteze, răspunde Valentin Popoviciu, directorul de dezvoltare al RCS&RDS.

Decizia RCS&RDS de a le propune clienţilor la serviciile de internet fix să migreze gratuit la viteze superioare fără niciun cost cu excepţia prelungirii contractelor cu încă un an de zile şi de a reduce cu aproape 1 euro tariful abonamentelor premium, cu viteze de 500 Mbps şi 1 Gbps, a generat discuţii aprinse pe piaţa de comunicaţii, unele voci susţinând că operatorul deţinut de Zoltan Teszari este într-o poziţie „defensivă“, de apărare a bazei de clienţi în contextul în care compe­tiţia cu Romtelecom şi UPC s-a intensificat.

WikiZF: Profilul companiei RCS & RDS S.A.

Noile tarife RCS&RDS

„Este o mişcare defensivă, în contextul în care în mai multe oraşe Romtelecom vine cu reţeaua în zonele acoperite până acum doar de RCS, iar orice operator care intră într-o zonă nouă vine şi cu promoţii, cu perioade de gratuitate. Operatorul care se apără trebuie să facă ceva, să reacţioneze“, a comentat pentru ZF un manager de pe piaţa locală de telecom.

Nikolai Beckers, CEO al grupului Cos­mote Romtelecom, declara recent într-un interviu pentru ZF că anul trecut acoperirea reţelei s-a extins la încă 180.000 de gospodării, iar această „acţiune“ va continua în 2014. „Anterior am avut o abordare mixtă în dezvoltarea infrastructurii, însă eu am decis că focalizarea trebuie să fie pe reţele de tip FTTX / GPON (gigabit passive optical networks), şi acesta este lucrul pe care îl facem“, a spus el.

Pe de altă parte, anul acesta, declara recent într-un interviu pentru ZF Robert Redeleanu, directorul de marketing al UPC, compania va investi pentru a digitaliza reţeaua în mai multe zone din ţară, pentru a le putea oferi clienţilor şi net. „Anul trecut am investit 30 de milioane de euro, iar anul acesta vom investi peste 30 de milioane de euro în România. Vom actualiza infra­structura pentru câteva zeci de mii de case, în zonele unde nu putem oferi momentan servicii de internet, unde avem doar reţea analogică. La finele anului 95% din baza de clienţi vor putea avea acces la orice fel de servicii digitale UPC, de la cătunele mici până la oraşele mari“, afirma Redeleanu.

Semnând pentru prelungirea cu un an a contractului pentru net fix, clientului îi va fi mai greu dacă nu imposibil să renunţe şi la restul serviciilor, cum ar fi cel de cablu TV, de exe mplu - sună una dintre explicaţiile vehiculate pe piaţă pentru mutarea RCS& RDS.Mişcarea - „defensivă“ în opinia sursei citate - are loc într-un context mai larg, în care şi UPC - al doilea jucător de pe piaţa de cablu - a accelerat creşterea pe net fix şi a semnat, în premieră, şi un acord pentru a difuza în următorii cinci ani meciurile din Liga I de fotbal din România, care anterior erau difuzate în principal de RCS&RDS şi într-o mai mică măsură de Romtelecom.

Momentan, doar UPC a anunţat că a semnat un contract neexclusiv pentru difuzarea meciurilor în următorii cinci ani. Romtelecom se află probabil în negocieri pentru un acord, în timp ce RCS&RDS a reclamat modul de vânzare a drepturilor TV la Consiliul Concurenţei.

„Este în mod clar o mişcare defensivă“, spune o altă persoană din industrie. „Pare o reacţie defensivă de retenţie, probabil în lipsa drepturilor pentru campionatul intern de fotbal“, afirmă un alt manager din industrie.

Propunerea făcută de RCS& RDS clienţilor - viteze mai mari la acelaşi preţ plus tarife mai mici cu un euro pe lună pentru utilizatorii celor mai scumpe două abonamente - a generat discuţii şi în contextul în care industria de comunicaţii tocmai acuză lovitura dură dată de Guvern prin introducerea peste noapte a aşa-numitei taxe „pe stâlp“, ameninţând că va fi nevoită să taie din investiţii sau să ajusteze tarifele. RCS&RDS, unul dintre cei mai mari proprietari de infrastructură fixă de comuni­caţii din România după Romtelecom, nu numai că nu a comentat până acum în public introducerea taxei, ci, în plus, ia şi decizia de a reduce tarifele la unele abonamente şi de a mări vitezele fără a le cere bani în plus clienţilor.

Pe de altă parte însă Valentin Popoviciu - directorul de dezvoltare al RCS&RDS, a respins comentariile de pe piaţă privind strategia companiei pe piaţa de net fix, susţinând, de asemenea, că acestea nu au nicio legătură cu drepturile de televizare ale meciurilor, care reprezintă o discuţie diferită.

"Nu, nu, nu, nu este o mişcare defensivă", a punctat Popoviciu.

RCS&RDS a lansat miercuri o campanie prin clienţii care au abonamente la net fix cu viteze de descărcare a datelor de 50 şi 100 Mbps şi semnează prelungirea cu un an de zile a contractelor vor primi acces la abonamente cu viteze duble, de 100, respectiv 200 Mbps, la aceleaşi tarife (de 29 şi 39 de lei pe lună). Pe de altă parte, RCS&RDS a luat şi decizia de a reduce cu 4 lei pe lună tarifele pentru abonamentele sale premium la net fix, cu viteze de 500 Mbps şi 1 Gbps.

Această reducere nu are legătură cu Liga 1 de fotbal sau cu taxa pe stâlp, este doar o decizie a companiei de a face aceste servicii mai accesibile, a spus Popoviciu.

"Reducerea tarifelor nu are legătură cu Liga 1, cu taxa pe stâlp ci doar cu accesibilitatea serviciului. Practic, aceste servicii aveau un preţ iar noi considerăm acum că este momentul să îl scădem pentru a îl face mai atractiv şi mai accesibil pentru utilizatori. Până la urmă, spre deosebire de alţi competitori, noi considerăm că este un serviciu care va fi căutat pentru că în timp oamenii vor avea nevoie de benzi mai mari de internet", a spus reprezentantul RCS&RDS.

"Practic acesta este sensul ofertei noastre, pentru că ceea ce am făcut acum este să mărim benzile de acces pentru cel mai mic pachet Fiberlink. Vrem să creştem accesibilitatea şi gradul de utilizare pentru serviciile de internet".

Cum arată structura bazei de clienţi de internet fix a RCS&RDS? "Aproximativ 60% din clienţii RCS&RDS sunt abonaţi la pachetul de servicii de internet fix cu viteze de descărcare a datelor de până la 50 Mbps, iar 40% la cel cu viteze de până la 100 Mbps", a răspuns Popoviciu. Bun, dar clienţii care au cele două abonamente "premium"?

Nu vrem să spunem acum câţi sunt, spune directorul de dezvoltare al companiei de cablu. "Clienţii care au abonamente de 500 Mbps şi 1 Gbps reprezintă şi ei un procent anume din baza de clienţi, nu dorim să spunem acum despre cât este vorba. Dar marea majoritate a clienţilor în momentul de faţă a contractat abonamentele cu viteze de 50 şi 100 Mbps."

În ceea ce priveşte propunerea făcută clienţilor de a migra gratuit la viteze mai mari dar cu condiţia prelungirii contractelor cu un an de zile, Valentin Popoviciu arată că această metodă a fost aleasă pentru că operaţiunea impune o serie de modificări tehnice, care necesită timp. "De aici apare şi chestiunea cu prelungirea pentru că noi vrem să îi migrăm gradual pe clienţii care au abonamente Fiberlink 100 la planul tarifar Fiberlink 200. Nouă ne-ar place să facem automat acest lucru dar nu avem cum pentru că trecerea la viteze mai mari de 100 Mbps presupune schimbarea interfeţei în cea specifică vitezelor gigabit, de la fast ethernet la gigabit. Iar pentru a face acest lucru: 1 -  clientul trebuie să aibă un computer sau un router cu interfaţă gigabit, şi 2 - şi de partea noastră noi trebuie să instalăm conexiunea gigabit ca să îi putem oferi viteza de 200 Mbps. La clienţii care trec de la 50 la 100 Mbps interfaţa nu se schimbă, dar sunt şi în acest caz nişte modificări logistice pentru un număr foarte mare de clienţi, care nu pot fi făcute nici ele peste noapte."

Având peste 600.000 de clienţi care au abonamente Fiberlink 100, care nu pot trece la următorul abonament decât după ce sunt vizitaţi de o echipă tehnică a companiei, RCS&RDS a ales o metodă de migrare care să nu o pună în situaţia de a se trezi cu toţi clienţii "la uşă" în acelaşi timp, spune Popoviciu. "Niciun operator din lumea asta nu poate face lucrul acesta nici peste noapte, nici într-o lună sau două de zile. Trebuie să facem gradual acest lucru, şi de aceea preferăm să resemnăm contractele, în special din motivul acesta. Vom avea o trecere graduală la 200 Mbps şi putem să îi şi servim pe clienţi, altfel ar fi venit toţi odată şi ar fi spus: vrem de mâine. Noi am fi spus atunci: da, putem, dar pe rând, pentru că nu avem acum sute de mii de echipe pe care să le trimitem la toţi. Am vrea dar nu este posibil, de acest lucru este legată mai mult chestiunea contractuală. Vrem să oferim acest serviciu tuturor clienţilor noştri dar trebuie să o facem treptat şi atunci aveam nevoie de o modalitate transparentă de a o face".

Evitând să "deseneze" tabloul complet de pe piaţă totuşi - e posibil ca în unele localităţi un client RCS&RDS cu viteză de 50 Mpbs să poată fi "migrat" la viteze mai mari imediat dacă se mută la un rival ca UPC sau Romtelecom şi atunci prelungirea de contract blochează această posibilitate, Popoviciu aduce aminte că, într-adevăr, compania pe care o reprezintă este prima de pe piaţă care a investit masiv în infrastructură. "Noi am făcut deja investiţiile în reţea de câţiva ani, suntem primii care am făcut acest pas. Nu am făcut schimbarea de interfaţă în casă la client, dar o vom face acum, de aceea am anunţat schimbarea. Vrem să fim printre primii care oferim aceste viteze, de aceea facem lucrul acesta. Vrem să fim primii care ajungem la clienţi cu viteze cât mai mari. Era o etapă care oricum urma, dar ţinea doar de moment, de un moment în care să fim noi pregătiţi. Extindem gama de servicii cu acest pas, venim şi cu conexiunea Wi-Fi, şi cu soluţia de stocare online, sunt servicii care se vor dovedi importante pentru utilizatori. Este o evoluţie de fapt şi pentru noi şi pentru clienţi, pentru ca ei să beneficieze de investiţiile pe care le-am făcut până acum, şi de vitezele pe care le putem oferi prin reţea".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO