ZF 24

World Vision România: Reglementarea educaţiei online apare foarte târziu şi nu include un plan de măsuri concrete, pe termen lung. „Prevederile ordinului Ministerului Educaţiei încalcă dreptul la educaţie al tuturor copiilor şi dezavantajează comunităţile vulnerabile, cu precădere pe cele aflate în mediul rural.“

World Vision România: Reglementarea educaţiei online apare foarte târziu şi nu include un plan de măsuri concrete, pe termen lung. „Prevederile ordinului Ministerului Educaţiei încalcă dreptul la educaţie al tuturor copiilor şi dezavantajează comunităţile vulnerabile, cu precădere pe cele aflate în mediul rural.“

În 2018, în urmă cu doi ani, 62% dintre gospodăriile de la sat nu aveau conexiune la internet, iar 58% nu aveau nici computer, nici laptop, potrivit datelor oferite de Fundaţia World Vision România.

Autor: Ramona Cornea

Fundaţia World Vision România afirmă că ordinul prin care Ministerul Educaţiei reglementează cursurile online este un demers necesar, dar care a apărut foarte târziu şi care nu include un plan de măsuri concrete, pe termen lung. De asemenea, ordinul deza­vantajează comunităţile vulne­rabile, cu precădere pe cele din mediul rural, crede World Vision România.

„Atragem atenţia că prevederile ordinului încalcă dreptul la educaţie al tuturor copiilor şi dezavantajează comunităţile vulnerabile, cu precădere pe cele aflate în mediul rural. Cifrele arată clar că decalajul dintre şcolile de la sat şi cele de oraş rămâne unul profund. Sărăcia şi excluziunea socială sunt de două ori mai mari la sate faţă de oraşe“, afirmă reprezentanţii World Vision România.

Conform datelor din Raportul de bună stare a copilului din mediul rural (2018) realizat de Fundaţia World Vi­sion România, 62% dintre gospo­dăriile de la sat nu aveau conexiune la internet, iar 58% nu aveau nici computer, nici laptop. Mai mult, circa 96% dintre respondenţi afirmau că au telefon mobil, însă nu este neapărat vorba despre smartphone-uri.

„Digitalizarea educaţiei este una dintre priorităţile majore ale Fundaţiei World Vision România, iar aceste vremuri arată clar că trebuie să fie o priori­tate la nivel naţional. Echipa­mentele digitale existente sunt insuficiente în şcoli, iar România ocupă unul dintre ultimele locuri ale clasamentului european în ceea ce priveşte digitalizarea. Majoritatea părinţilor, precum şi a profesorilor, încă manifestă mai degrabă o atitudine de respingere a utilizării tehnologiei la clasă şi la teme“, adaugă repre­zentanţii World Vision Ro­mânia. Fundaţia crede că părinţii copiilor din mediul rural nu pot purta respon­sabilitatea educaţiei digitale a co­piilor lor din cauza situaţiei economice dificile din timpul pandemiei de COVID-19.

„În această perioadă a pandemiei de COVID-19 situaţia familiilor de la sat, mai ales a celor din comunităţile izolate, este disperată, iar părinţii abia pot asigura nevoile primare şi nişte condiţii minime de trai. Cu atât mai puţin ar putea purta tot ei res­ponsabilitatea educaţiei digitale a copiilor lor.“

Ministerul Educaţiei a emis, miercuri ordinul de ministru cu instrucţiunile pentru desfăşurarea cursurilor din învăţământul preuni­versitar în mediul online. Astfel, prezenţa online la cursuri a elevilor şi a cadrelor didactice va fi monitorizată de unităţile de învăţământ, iar toate informaţiile relevante pentru susţinerea şi îmbunătăţirea accesului la învăţare vor fi completate în Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România (SIIIR). Tot în cadrul acestui ghid cu instruc­ţiuni se specifică şi responsabilităţile inspectoratelor şcolare, ale unităţilor de învăţământ preuniversitar, ale profesorilor, elevilor şi părinţilor.

ramona.cornea@zf.ro

AFACERI DE LA ZERO