ZF 24

ZF 15 ANI: Antreprenorii români au nevoie de mai multă transparenţă şi vizibilitate. Valoarea businessului românesc există, dar ea trebuie comunicată

galerie foto

galerie foto

Autor: Cătălina Butan, Octavian Calei

21.11.2013, 18:36 44

Călin Popescu-Tăriceanu, fost premier al României: A fost bine că nu am privatizat CEC-ul

  • Despre ZF:  Este una din puţinele reuşite remarcabile în domeniul presei, mai ales astăzi când presa scrisă se confruntă cu dificultăţi, ZF a reuşit să se impună şi să se menţină la un nivel care mie mi se pare demn de remarcat. Un ziar de ţinută, un ziar care se aproprie de standardul occidental la care ar fi trebuit să aspire cât mai multe publicaţii din presa românească. Informaţiile furnizate de ZF întregesc un tablou care mă ajută să navighez în hăţişul economic.

  • Despre privatizarea BCR, tranzacţie de 3,75 mld. euro semnată în 2005 cu grupul austriac Erste în timpul mandatului de prim-ministru al lui Călin Popescu-Tăriceanu:  Privatizarea BCR a fost de succes şi prin prisma valorii de tranzacţie şi prin modul extrem de profesionist în care s-a desfăşurat licitaţia şi tranzacţia propriu-zisă. Echipa de licitaţie din partea guvernului a avut o atitudine foarte profesionistă. Pe de altă parte, a fost bine că nu s-a privatizat CEC-ul. Era o entitate la vremea aceea, nu o bancă propriu-zisă, valora puţin pe piaţă. Preţul pe care l-am fi putut obţine ar fi fost mult mai mic decât cel de la BCR. A fost o decizie bună că nu am privatizat CEC-ul, acum este a patra bancă din România la performanţa activelor din sistem, cu capital 100% românesc. CEC-ul a fost un instrument esenţial pentru a putea demara programele agricole cu susţinere de la UE.

  • Despre antreprenori şi multinaţionale: Mediul investitorilor străini este coagulat în jurul a două-trei structuri, care sunt operaţionale, funcţionale, au o voce puternică, deşi nu ştiu dacă întotdeauna se face suficient auzită vocea lor. În zona firmelor româneşti, lucrurile se împiedică însă. Patronatele nu reuşesc să găsească o formulă de coagulare suficient de credibilă care să îşi impună un punct de vedere.

  • Om de afaceri sau om politic? Politicianul român nu ar trebui să fie un om de afaceri. În sistemele occidentale vedem o ventilaţie între zona publică şi zona privată. Contactul cu zona privată, care înseamnă economia, le creează o concepţie reală asupra lucrurilor. Această alternanţă nu ar trebui să creeze suspiciuni cum se întâmplă de foarte multe ori în România că cei care au lucrat în zona privată reprezintă anumite interese. În final, chiar şi cei care nu au lucrat în zona privată reprezintă anumite interese şi acest lucru nu este condamnabil atâta vreme cât se face cu respectarea regulilor comportamentului în politică şi cu transparenţă.

Adrian Mihai, fondator Fan Courier: Ce am pierdut într-o industrie am câştigat în alta

  • În 2008 urmăream cu foarte mare atenţie ZF-ul să vedem care sunt tendinţele, şi vedeam multe companii numai cu tăieri de bugete. Noi am început anul 2008 pe creştere şi l-am terminat pe scădere, nu foarte mare. Pe tot anul am ieşit pe creştere. S-au schimbat multe lucruri în 2008, oamenii au început să fie mai atenţi la presa economică, înainte foarte mulţi tratau locul de muncă nu cu foarte mare atenţie pentru că era foarte uşor să găseşti un altul. Ce am pierdut am reuşit să câştigăm cu alte industrii în 2008, cum ar fi industria de online.

Dragoş Dinu, fost director Domo: Îmi place să lucrez pentru afaceri locale

  • Am citit în format tipărit Ziarul Financiar până în 2006, apoi l-am citit online. Probabil că în viitor îl voi citi numai online. Singurul element care rămâne este faptul că am citit ZF-ul, îl citesc şi îl voi citi.  ZF mă ajută să-mi completez poza sectorială şi s-o extind la cea globală. Fiecare dimineaţă a mea începe cu Ziarul Financiar.

  • Pe unele nişe, companiile româneşti se pot bate cu multinaţionalele, iar eu mi-am stabilit ca obiectiv să lucrez pentru afaceri locale (A&D Pharma – cel mai mare grup farmaceutic local este un business pornit în România, la fel şi retailerul de electronice şi electrocasnice Domo). Antreprenorul român are nevoie de mai multă transparenţă şi vizibilitate. E păcat să nu fie comunicată valoarea businessului românesc, ea există.

  • A&D Pharma a fost prima companie cu operaţiuni locale listată pe bursa de la Londra. Nivelul la care a fost evaluată compania a fost fabulos, mai ales că a fost listată  cu două săptămâni înainte de intrarea României în UE. Acţionarii au încasat cu 30% mai mult, deci nu putem vorbi despre un eşec, deşi a fost delistată ulterior (Dragoş Dinu nu mai era la acea dată CEO al companiei  - n. red.). Cred că A&D Pharma ar fi avut mai multe grade de libertate dacă ar fi fost listată dual, şi la  Londra şi la Bucureşti, precum Romgaz. Acum, la Romgaz, poziţia de investors relations este una cheie pentru că firma trebuie promovată.

  • Am afaceri în turism de care mă voi ocupa. Există o propunere din partea Fondului Proprietatea  de a fi membru în consiliul de administraţie al Conpet, chiar şi astăzi, aici, am primit o propunere de a mă uita la o companie.

Adrian Vasilescu, consilier al guvernatorului Mugur Isărescu: Zona euro va continua să existe şi peste 15 ani

  • Sunt multe ştiri, lumea este plină de ştiri, multe televiziuni, omul mai vrea să ştie, după ce a aflat ce se întâmplă, motivul pentru care s-a întâmplat lucrul respectiv. Ziarul Financiar mereu a găsit un răspuns la întrebarea de ce. Comunicarea este un lucru foarte important şi nu toate instituţiile financiare înţeleg că această comunicare nu este o simplă obligaţie pe care trebuie să o îndeplinească din respect faţă de publicul larg. Comunicarea este un sistem care te ajută pe tine în primul rând. Dacă comunici bine cu publicul, şi publicul vine spre tine mai repede.

  • Cred că puterea jurnalistului a slăbit în ultimii ani din cauza multor informaţii care nu sunt exacte, din cauza dorinţei de a şoca, de a fi senzaţional. În mass-media ar trebui să existe o probă de pregătire pentru punerea întrebărilor corecte, pentru că întotdeauna este greu (să răspunzi) când întrebarea este bună. 

  • Când vorbim de zona euro, lucrurile se complică şi foarte mulţi din întreaga lume se îndoiesc că peste 15 ani zona euro va mai fi. Eu unul cred că zona euro va mai fi peste 15 ani. Este un obiectiv (pentru Banca Naţională a României)  care este legat însă de o întrebare esenţială: când vom reuşi să cumpărăm biletul pentru zona euro, pentru că noi cumpărăm biletul, chiar dacă ei ni-l dau, noi trebuie să avem cu ce să cumpărăm acest bilet.

Mihai Rohan, preşedintele CIROM (patronatul cimentului): România are încă „o listă de dorinţe” şi prea puţine realizări

  • Aveam nevoie şi de malluri, dar părerea mea este că sunt prea multe. Mallurile au încurajat consumul, care a fost un vector de creştere în perioada anterioară. Se pare că şi în viitor, potrivit raportului comisiei de prognoză, se contează pe construcţii şi consum pentru creşterea PIB-ului, dar suntem foarte departe de ceea ce înseamnă Europa, în special în domeniul infrastructurii.

  • Ne lipsesc toate. Cei 400 de kilometri de autostradă nu înseamnă nimic pentru o ţară ca a noastră, nimic pentru o zonă de tranzit aşa cum se doreşte România, nu înseamnă nimic pentru mărfurile care circulă în prezent haotic pe toate drumurile şi care încep să ocolească încet-încet România. Dacă vrem să fim într-adevăr o ţară de tranzit către Europa, trebuie să dezvoltăm foarte repede reţeaua de transport şi de cale ferată. Există dorinţa, există proiecte, însă părerea mea este că nu există suficientă voinţă de a implementa aceste proiecte. Rămânem la “wish list” care există şi a existat întotdeauna. 

  • Mediul de business este dedicat businessului, el nu se amestecă în politică şi în general nu e bine să se amestece în politică. Trebuie să lăsăm mediul de afaceri să se dezvolte, să fie puternic şi după ce o să avem foarte mulţi oameni puternici, bogaţi, probabil în viitor, ei vor putea trece în politică.

Laurenţiu Ispir, fost redactor la ZF între 2000 şi 2005: ZF a fost o şcoală de viaţă

Acum ZF e un brand, un formator de opinie, e maturizat. În 2000 eram în perioada de formare. Pentru mine, ZF a fost o şcoală de viaţă, a fost o perioadă de formare. Înveţi să prioritizezi, să fii disciplinat, îţi înveţi limitele.

Laurenţiu Ispir este în prezent investment director la Oresa Ventures România

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 22.11.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO