ZF 24

ZF #Teamswork. Jucătorii din industria medicală au în plan să accelereze digitalizarea, dar legislaţia trebuie să ţină pasul

ZF #Teamswork. Jucătorii din industria medicală au în plan să accelereze digitalizarea, dar legislaţia trebuie să ţină pasul

Autor: Alex Ciutacu

25.06.2020, 21:30 294

 Soluţiile de cloud pot transforma costurile de investiţii în costuri operaţionale ♦ Costul criminalităţii cibernetice în sănătate se ridică la 6,2 miliarde dolari pe an la nivel global ♦ Pachetele medicale vor evolua de la un serviciu bazat pe abonament lunar la un serviciu gândit pe valoarea serviciilor medicale accesate ♦ Se estimează că în viitorul apropiat un pacient va genera până la 1 GB de date pe zi.

Companiile care activează în industria medicală din Ro­mânia pot continua să adopte noi tehnologii şi să-şi dezvolte strategia de digitalizare începând de la soluţiile implementate în criză, în regim de urgenţă, însă legiferarea şi transpunerea accelerată a cadrului european în legislaţia naţională sunt fundamente absolut necesare pentru evoluţiile viitoare, au concluzionat invitaţii prezenţi la videoconferinţa ZF #Teamswork, realizată în parteneriat cu Microsoft România.

„Mi s-a părut interesant că acele companii care erau într-un stadiu mai avansat de adopţie de tehnologie, de transformare digitală, au fost mai agile şi s-au adaptat mai repede, reuşind să pună în aplicare soluţii care să le permit să îşi continue businessul. Eu cred că partea de telemedicină va rămâne şi este o oportunitate pentru furnizorii de servicii medicale să continue să dezvolte această soluţie, să adauge pe ce au creat deja, iar aici putem vorbi poate chiar de o integrare cu echipamente IoT care să transmită în timp real starea pacienţilor sau orice alte tipuri de integrări pe care le pot gândi ei“, a explicat Lucian Ungureanu, Cloud Business Group Lead, Microsoft România.

Cu toate acestea, dezvoltările şi investiţiile nu pot surveni în contextul în care telemedicina nu este reglementată încă în piaţa locală. Pentru a accelera acest proces, statul ar trebui să le facă loc la masă furnizorilor de tehnologie, pentru a discuta în vederea reglementării şi standardizării.

„Toată lumea vorbeşte de telemedicină dar nu putem omite un lucru important. Telemedicina nu este reglementată astăzi în România şi înainte să luăm decizii de a investi în dezvoltarea unor platforme de telemedicină cred că ar trebui să ne implicăm mai mult şi în crearea cadrului legislativ şi să nu lăsăm doar furnizorii de servicii medicale să dicteze cum să se construiască aceste legi. Cred că şi furnizorii de soluţii tehnice ar trebui să fie la această masă şi să se implice din ce în ce mai mult“, a declarat Andrei Vasile, cofondator al Sanopass.

În acest context al digitalizării accelerate, furnizorul de servicii medicale Regina Maria a dezvoltat în timpul pandemiei o aplicaţie de telemedicină în doar zece zile, cu ajutorul Microsoft şi SofTeh.

„Cele zece zile de dezvoltare şi implementare în producţie au dus până acum al peste 40.000 de programări şi 30.000 de consultaţii realizate prin aplicaţia de telemedicină. (...) Rezultatele au fost mixte. La început a fost puţin mai greu până s-au obşinuit oamenii, până când serverele au scalat, până când încărcarea pe liniile de internet s-a stabilizat, dar am avut o rată a succesului de peste 85%, spre 90%. Pe măsură ce am avansat în criză rata de succes a atins aproape 95%“, a spus Gabriel Herbei, directorul IT al Regina Maria, prezent în cadrul videoconferinţei.

 

Lucian Ungureanu,

Cloud Business Group Lead, Microsoft

► La nivel global, în primele 2-3 luni am văzut peste 1.200 de chatboţi implementaţi care au răspuns şi au intrat în contact cu peste 18 milioane de pacienţi, aceştia având peste 160 milioane de mesaje cu acest chatbot. Este o soluţie bună care a funcţionat şi a ajutat mulţi oameni în această perioadă.

► Cred că va urma o perioadă de tranziţie în care companiile din zona de sănătate, şi nu numai, se vor concentra pe repornirea businessului, iar aici zona de costuri va juca un rol foarte important. Se vor uita mult la cum pot optimiza costurile şi cum pot redirecţiona investiţiile către core business, către zonele de creştere pentru ei şi cred că tehnologia poate susţine şi poate veni să ajute în acest sens. Spun asta pentru că soluţia de cloud poate transforma costurile din Capex în Opex.

► Sunt trenduri globale care nu au ajuns încă aici. Pachetele medicale vor evolua de la un serviciu bazat pe abonament lunar la un serviciu care este mai mult focusat pe valoarea serviciilor medicale oferite. Noi vom plăti pentru calitatea şi rezultatul tratamentului şi nu pentru faptul că am fost consultaţi. Asta va schimba radical modul de gândire şi strategia companiilor şi tehnologia va susţine foarte mult oferirea acestui tip de servicii.

► Trecerea de la un model la altul se va face prin adopţie de tehnologie şi cu cantităţi foarte mari de date pe care furnizorii de servicii medicale le vor strânge de la clienţi. Se estimează că în viitorul apropiat un pacient va genera până la 1 GB de date pe zi. Şi atunci furnizorul trebuie să aibă la dispoziţie soluţii pentru a structura aceste date şi pentru a analiza aceste date pentru că ele devin relevante abia atunci când se pot trage concluzii din ele.

 

Edvin Curban,

Development Manager, SofTeh

 

► Ne aşteptăm ca acest trend al telemedicinei să continue, considerăm că în continuare pacienţii vor avea nevoie să realizeze unele controale medicale sau interpretări de analize de acasă. Nu e nevoie să te urci în maşină să vii până în Bucureşti pentru a vorbi cu un doctor. Pentru anumite specializări şi pentru anumite tipuri de investigaţii medicale sunt sigur că această soluţie va fi folosită în continuare.

► Consider că ar trebui accelerat procesul de digitalizare, mai ales în zona publică, şi cred că jucătorii din piaţă ar trebui să încerce să ofere transparenţă în informaţiile pacientului. Cumva fiecare pacient care accesează aceste servicii medicale să poată să îşi vadă istoricul medical, să poată să se programeze online, să consulte un doctor de la distanţă, toate lucrurile aceastea ar trebui adoptate şi de celelalte clinici şi consider că acest proces ar trebui accelerat mai mult în zona publică.

► A fost o provocare această perioadă. Am reuşit să realizăm un proiect de telemedicină în timp record în 10 zile şi practic am reuşit să punem la dispoziţia pacienţilor şi medicilor o platformă prin care ei să poată continua să colaboreze.

 
 

Gabriel Herbei,

director IT, Regina Maria

 

► Conexiunea a fost unul dintre principalele subiecte de care ne-a fost teamă când am început implementarea soluţiilor la distanţă pentru că ştiam că va urma o perioadă în care legăturile de internet vor fi foarte folosite. Mai mult, ne-am uitat cu atenţie şi la platforma Microsoft care trebuia să se adapteze într-un timp pentru a suporta probabi milioanele de noi utilizatori care au început să o folosească. Bănuiam că nu doar noi, ci majoritatea companiilor se vor axa pe comunicaţii online, ceea ce va duce la o încărcare destul de mare a serverelor Microsoft. Ca urmare, strategia noastră a avut şi un sistem de siguranţă, dacă o conexiune cu un pacient nu reuşeşte, întotdeauna există telefonul. Practic, am marşat pe ceea ce este o practică şi-anume o relaţie telefonică între pacient şi doctor.

► Ceea ce a făcut această pandemie a fost să ne accelereze planurile în direcţia digitală şi vom continua roadmap-ul pe care îl avem pentru a introduce peste tot tehnologie. Tehnologia te ajută să ai un avantaj competitiv, tehnologia te ajută să îţi optimizezi livrarea, te ajută să te focusezi pe business şi nu în ultimul rând, tehnologia de astăzi te ajută să te concentrezi pe client. Ca urmare, noi vom urma acest trend şi ne bucurăm oarecum de această accelerare a planurilor noastre.

 
 

Marius Hanganu,

managing partner, Tremend

 

► În particular, în industria de sănătate, pe lângă parteneriatul cu Regina Maria unde activăm cu câteva proiecte, în parteneriat cu Microsoft am lansat chiar la începutul crizei o soluţie împreună cu Institutul Matei Balş, unde am conceput un algoritm pentru un scoring legat de Covid-19 şi cât de grav este un anumit caz. Platformă pe care ne-am dorit să o punem la dispoziţia autorităţilor fără costuri, să ajutăm şi noi cum putem în situaţia dată. (…) Este implementată în Institutul Matei Balş, sunt şi aplicaţiile publicate în App Store şi Play Store şi este interesant că am avut pentru această aplicaţie discuţii cu ministerele de Sănătate din alte ţări. Inclusiv în aprilie vorbeam cu Noua Zeelandă despre asta.

► În trecut, am mai construit soluţii IoT. Un proiect de suflet a fost cutiuţa de medicamente pentru care am construit o platformă pe o cutie inteligentă, iar platforma detecta consumul corepunzător de medicamente. Dacă un pacient nu îşi lua pastila într-o zi, doctorul era notificat, putea interveni, sau când mergea la doctor acesta putea vedea dacă şi-a luat tratamentul în mod corespunzător. Era pentru un client din SUA.

► Cred că pacienţii trebuie să se transforme în clienţi. Să nu mai fie doar un pacient, ci un client pe care îl deservim.

 

Andrei Vasile,

cofounder, Sanopass

 

► Avem nevoie de o standardizare în piaţa serviciilor medicale. Acum nu există o standardizare la nivel de aplicaţii şi de software din domeniul medical. Dacă dăm la o parte lanţurile şi luăm 100 de clinici din piaţă, vom vedea că aceste clinici utilizează 20-30 de soluţii diferite şi este foarte greu pentru noi din zona de platforme să ne integrăm cu aceşti furnizori.

► O persoană adultă din Cehia sau Polonia merge în medie de 4,5 ori la medic pe an, versus 2,7 ori în România şi mă refer strict la servicii de prevenţie. Dacă vorbim de cât cheltuiesc românii din venitul total pe servicii de săntate, este cel mai mic procent din Europa. Sub 3% din venitul total se duce în sănătate ceea ce poate pe termen lung să devină o problemă.

► Rămânem tot în zona de b2b dar credem mult în integrări. Plecând de la zona de clinici, unde avem peste 750 de clinici care utilizează platforma Sanopass, mergând spre integrări cu soluţiile de payroll, până la integrări cu asiguratorul, astfel încât să anticipăm puţin zona de customer experience a viitorului sau ceea ce se va întâmpla în viitor. Noi credem mult în zona de integrări şi single points of contact pentru utilizator, astfel încât ne dorim ca Sanopass să devină în 2-3 ani cel mai mare integrator de servicii medicale oferite pentru angajaţi şi de ce nu pentru consumatorii individuali.

AFACERI DE LA ZERO