ZF Agrobusiness

Şansa agrobusinessului: investiţii masive în producţie şi brand, specializarea fabricilor şi „import“ de modele din afară, nu de produse din afară #trebuiesarepornimbusinessul

24.05.2020, 11:00 Autori: Ramona Cornea , Miruna Diaconu

Tiberiu Moisă, Banca Transilvania: Criza medicală reprezintă un moment de cotitură şi de acceleraţie pentru agricultură. Sorin Ignat, Banca Transilvania: Există apetit de investiţii în zona de agricultură şi industrie alimentară. Călin Muscă, Pork Prod: Ideea brandului este tot un import doar că este unul necesar pe piaţa de consum. Dimitrie Muscă, Combinatul Agroindustrial Curtici: Producţia trebuie stimulată, în agricultură plata ar trebui făcută pe unitate de suprafaţă şi pe cap de animal. Nicu Vasile, preşedinte, LAPAR: Trebuie să comasăm terenurile, trebuie să lucrăm cu toţii, trebuie să creăm o unitate.

Agricultorii din România trebuie să investească masiv în procesare, astfel încât să transforme materia primă în produs finit, în crearea brandurilor, în specializarea fabricilor, după modele de business din afară, a fost concluzia fermierilor şi bancherilor prezenţi la videoconferinţa ZF BT Agropower 2020, organizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu Banca Transilvania.

„Criza medicală reprezintă un moment de cotitutură şi de acceleraţie pentru agricultură. Agricultura va fi un domeniu în prim plan în următorii ani, va fi un domeniu intens din punct de vedere investiţional. Aceasta este o opor­tunitate istorică, este un moment ce poate să accelereze ce s-ar fi putut întâmpla în 10 ani“, a declarat Tiberiu Moisă, director general adjunct – Mid Corporate şi IMM în cadrul Băncii Transilvania.

Sorin Ignat, director de agrobusiness al Băncii Transilvania a adăugat că încă există apetit pentru investiţii în industria agro-alimentară, aceasta fiind rezilientă crizei create de pandemia de COVID-19 în România.

„Trebuie să valorificăm oportunităţile pe care le-a adus în mod ironic COVID-ul, re­orien­tarea consumatorului către lanţurile de apro­vi­zionare regionale şi locale, să facem acest lucru gân­dindu-ne pe termen lung şi nu doar la a valo­rifica un surplus de cerere“, explică Sorin Ignat.

Călin Muscă, proprietarul companiei Pork Prod, afirmă că producătorii şi companiile din agricultură trebuie să îşi construiască un brand puternic pe piaţă astfel încât consumatorii să prefere produsele respective în detrimentul celor care vin din import.

„Ideea brandului este tot un import doar că este unul necesar pe piaţa de consum, unde clientul nefiind informat cu privire la produsul respectiv, tu poţi să te duci să-l atragi prin brand. Consumatorul trebuie să înţeleagă cum este obţinut un produs, în momentul în care alege un anumit produs în detrimentul altuia pe motiv al preţului, nu o să avem niciodată această integrare la nivel naţional“, spune Călin Muscă.

Pentru a stimula producţia locală, România ar trebui să preia sistemul de plată a subvenţiilor din agricultură practicat în alte ţări, crede Dimitrie Muscă, directorul general al Combinatului Agroindustrial Curtici.

„Producţia trebuie stimulată, în agricultură plata ar trebui făcută pe unitate de suprafaţă şi pe cap de animal, ăsta este sistemul pe care îl practică ţările din afară.“

Agricultura reprezintă 4,1% din PIB-ul României, iar o cale spre creştere ar putea fi asocierea.

În 2018 şi 2019 au fost înfiinţate aproape 500 de cooperative noi, din dorinţa fermierilor de a-şi fructifica mai uşor producţia. Nicu Vasile, preşedintele Ligii Asociaţiilor Producă­torilor Agricoli din România (LAPAR), susţine şi el necesitatea formării de cooperative care să asigure succesul producţiei locale.

„Trebuie să comasăm terenurile, trebuie să lucrăm cu toţii, trebuie să creăm o unitate pentru că nu ştim să lucrăm în unitate. Noi nu ne unim din cauza lipsei de încredere dintre noi. Trebuie să investim în cercetarea românească. Rolul nostru este de a dezvolta strategic, pe un termen mediu şi lung“, spune preşedintele LAPAR.

Tiberiu Moisă, director general adjunct – mid corporate şi IMM, Banca Transilvania: Aceasta este o oportunitate istorică, este un moment ce poate să accelereze ce s-ar fi putut întâmpla în 10 ani.

 

Sorin Ignat, director Agribusiness, sediul central Banca Transilvania: Ne aşteptăm ca pe viitor cererea de finanţare din partea agricultorilor pentru finanţarea investiţiilor să continue.

 

Grigore Horoi, preşedinte, Agricola International: Trebuie aplicată tehnologia şi bunele practici care sunt validate în economiile din Vest. Stimularea procesării este foarte importantă pentru că ar putea asigura plusvaloare pentru produse.

 

Dimitrie Muscă, director general, Combinatul Agroindustrial Curtici: Producţia trebuie stimulată, în agricultură plata ar trebui făcută pe unitate de suprafaţă şi pe cap de animal, ăsta este sistemul pe care îl practică ţările din afară.

 

Ionuţ Lungoci, director executiv, Cooperativa Dobrogea Sud: Am văzut cum se lucrează în afară şi nu trebuie să reinventăm roata, trebuie doar să ne organizăm.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny