ZF Agrobusiness

ZF Agropower 2021. Cătălin Moraru, Morandi-Com: Putem dezvolta un brand de ţară din produsele tradiţionale şi putem să mergem cu ele în hipermarketurile din România şi din străinătate

04.02.2021, 15:00 Autor: Florentina Niţu

Grupul Morandi a fost înfiinţat în 1993 de familia Moraru, iniţial activitatea companiei fiind morăritul.

Cătălin Moraru, proprietarul gru­pului de firme Morandi-Com din Vaslui, cu activităţi în creşterea păsărilor, producţia şi procesarea de carne de pui şi producţia ouălor, consideră că industria agroalimentară românească ar putea creşte prin dezvoltarea unui brand de ţară din produsele tradiţionale.

„Putem dezvolta un brand de ţară şi să mergem cu pro­dusele în hipermar­ke­tu­ri­le din România şi din stră­inătate. Cei peste 5 mili­oane de români plecaţi în străinătate s-ar putea să fie consu­ma­tori importanţi. Putem face brand de ţară din valori tradiţionale. Noi facem carne de pui tradiţională, certificată, ca la coteţul bunicii. Putem să ne «folosim» de românii din străinătate - care duc dorul produselor româneşti - pentru a duce peste hotare brandul de ţară”, a spus Cătălin Moraru în cadrul emisiunii ZF Agropower, susţinută de Banca Transilvania.

El adaugă că ar trebui să vorbim mai mult despre promovarea produselor româneşti şi este necesară o politică a statului român care să încura­jeze consumatorul să cumpere produse româneşti. „Nu trebuie să ne dea bani pentru promovare, dar prin politici de marketing sau campanii, ar putea să promoveze produsul românesc.”

Promovarea ar face diferenţa la raft, susţine el, şi ar creşte competitivitatea produselor româneşti în faţa celor venite din import, la preţuri mai mici. De altfel, Moraru consideră că statul ar trebui să implementeze politici specifice pentru diverse produse sau diverşi producători.

„Acum câţiva ani, am încercat să vând în supermarket ouă pe marca noastră şi nefiind atât de cunoscut în piaţă, mă duceam săptămânal până în Bucureşti cu zece caserole de ouă. Când ne-au zis reprezentanţii super­marketului să producem şi sub marca lor am zis da, pentru că voiam să vând. Următoarele comenzi au fost la nivel de tir şi aşa ne-am dezvoltat”, povesteşte antreprenorul.

Grupul de firme Morandi reuneşte sub aceeaşi umbrelă trei companii: Morandi Com, care administrează patru ferme de creştere a păsărilor, Fabrica de Carne Morandi, unde se tranşează şi ambalează carnea de pui şi Prodovo Grup, un centru de ambalare ouă.

Brandurile din portofoliul companiei sunt „Puiul Gospodarului“ (carne de pui), „Copioso Gata de Gătit“ (carne de pui), „Poiana Bunicii“ (ouă ambalate) şi Zorin 2 (ouă ambalate).

„Noi depindem de consumatorul final şi nu îl păcălim, în schimb, polonezul când are supra stoc vinde în ţările în care se vând produse ieftine. În 30 de ani nu am reuşit să avem o experienţă ca cea din Vest, pentru că noi când am înfiinţat prima firmă, nici nu am ştiut să adunăm capital, iar după ce am adunat capital, nu ştiam ce să facem cu el şi ne uitam în curtea vecinului să vedem ce face el”, a mai afirmat Moraru.

Acesta a mai menţionat că României îi lipseşte standardizarea în sectorul cărnii, fie că este carne de pasăre, fie că este carne de porc sau de vită. „Standardizarea înseamnă asă facem produse cu un anumit specific, într-o anumită regiune, acestea trebui să fie recunoscute şi luate în seamă atât de către Ministerul Agriculturii, cât şi de către supermarketuri”, a explicat Moraru.

El crede că integrarea este o opţiune, nu neapărat o soluţie pentru a aduce valoare adăugată în business, deoarece integrarea îţi oferă mai puţină flexibilitate, iar în timp compania devinde mai rigidă.

„Noi, anul trecut, am finalizat un proiect de 7 milioane de euro care a presupus integrarea pe verticală. Dar, consider că din punct de vedere economic ar trebui să gândim la un nivel mai avansat. Integrarea este benefică atât timp cât creăm lanţul cât mai scurt către bani. Am deschis şi abatorul chiar în vreme de pandemie, am dezvoltat mai multe produse, pentru care să fim principala alegere a  consumatorului, iar astfel am fost mai flexibili”, a mai spus proprietarul Morandi-Com, un business ajuns la o cifră de afaceri de 50,4 milioane de lei şi un profit de 1,2 milioane de lei, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Compania are un număr mediu de 91 de angajaţi.

Grupul Morandi a fost înfiinţat în 1993 de familia Moraru, iniţial activitatea companiei fiind morăritul.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny