ZF Agrobusiness

ZF Agropower 2021. Cuvântul cheie pentru 2022 va fi incertitudine ca în 2021. Vom repara bicicleta în timp ce mergem pe ea

28.12.2021, 00:01 Autor: Florentina Niţu

♦ „Avem nevoie să ştim cu cât va mai creşte preţul la energie, avem nevoie să ştim dacă găsim transport, avem nevoie să ştim dacă găsim îngrăşăminte, avem nevoie de ajutorul financiar al Ministerului Agriculturii”, a spus Lucian Florea, preşedintele Asociaţiei Fruleg. ♦ „Suntem pregătiţi pentru trei situaţii: una proastă, una bună şi una puţin mai bună. Sperăm ca în 2022 să avem stabilitate, predictibilitate”, a spus Nina Gheorghiţă, acţionar al Triagroexim.

Anul 2021, aparent promiţător la începutul său, cu speranţa că lecţiile învăţate în 2020 şi ridicarea ceţii de peste situaţia pandemică vor duce la o revenire sau chiar la o creştere a fost surprinzător pentru agrobusiness. Deşi producţiile de cereale au fost record, iar preţurile au crescut în anumite cazuri cu 50%, în acelaşi timp preţul îngrăşămintelor s-a triplat şi energia, gazul, motorina ori alte inputuri agricole au avut, de asemenea, creşteri importante. Astfel, criză după criză a însemnat incertitudine, cuvânt care rămâne de bază şi pentru 2022, a fost una dintre concluziile ediţiei din 27 decembrie a emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Profi.

„Anul a început bine, dar ne închidem pe final de 2021 cu costuri ameţitoare pentru păstrarea şi depozitarea legumelor. Am avut o producţie foarte bună, nu doar noi, ci toată Europa, şi a fost de calitate, dar cu un preţ extrem de mic la ora actuală. (...) A fost un an atipic, greu din punct de vedere financiar şi ne facem mari griji din cauza costurilor cu energia electrică şi a scumpirilor viitoare”, a spus Lucian Florea, preşedintele Asociaţiei Fruleg, formată din şapte pomicultori din localitatea Iţeşti, judeţul Bacău.

El menţionează că în prezent cererea pentru legume este în scădere, pentru că şi consumatorii sunt speriaţi de preţurile la energie şi aşteaptă să vadă ce se va întâmpla. Mai exact, menţionează că cererea este la o treime faţă de anul trecut şi preţul de vânzare al legumelor şi fructelor este la 60% din preţul de anul trecut. Lucian Florea mai spune că costurile de producţie sunt mai mari cu 60% faţă de anul trecut şi speră să se întâlnească cu reprezentanţii guvernului şi să ia măsuri pentru a atenua acest şoc.

„N-a mai semnat nicio companie din distribuţia de energie un preţ pentru un contract pe un an cu noi. Nu ştim în ianuarie sau în ferbuarie ce costuri vom avea, dar ştim că vor creşte preţurile de la lună la lună. În acelaşi timp, noi avem contracte pe anumite preţuri cu hypermarketurile şi supermaketurile şi energia creşte”, a menţionat Florea.

Totodată, Nina Gheorghiţă, acţionar al Triagroexim, o companie care cultivă 600 de hectare cu cereale în Brăila, spune că anul 2021 rămâne pentru agricultură un an atipic, un an în care s-au suprapus foarte multe crize, de la criza sanitară la cea financiară, la cea energetică şi cea politică. „Ele ne-au adus incertitudini, care au tras mult în jos mediul de business”, a precizat antreprenoarea.

Cu toate acestea, partea plină a paharului din 2021 este creşterea vânzărilor pe platformele online, a menţionat Rareş Florea, CEO al Vinicola Avereşti 2000.

„Platformele online au crescut foarte mult şi cred că nu este magazin de vinuri din România cu care să nu lucrăm, direct sau prin distribuitori. Din estimările noastre, online-ul reprezintă 5-7% din vânzările totale, care înseamnă ca valoare un sfert de milion de euro, pentru că cifra noastră de afaceri este de 5 milioane de euro”, a afirmat Rareş Florea. El consideră că anul acesta, ca producător, a contat să fii plasat unde trebuie pentru a te alege consumatorul.

Ce aşteptări are mediul de afaceri de la 2022?

„În 2022 venim după o lipsă mare de predictibilitate din 2021 şi avem nevoie să ştim cu cât va mai creşte preţul la energie, avem nevoie să ştim dacă găsim transport, avem nevoie să ştim dacă găsim îngrăşăminte. În judeţul Bacău, câteva companii sunt într-un colaps financiar şi nu ştim cum o să evolueze piaţa în 2022. Avem nevoie de susţinerea financiară a ministerului Agriculturii”, a spus Lucian Florea.

El a adăugat că în acest moment producătorii corectează şi se adaptează la situaţia creată, iar în ianuarie probabil va fi alta. „Sperăm să facem faţă provocărilor din 2022. Cuvântul cheie pentru 2022 este incertitudine ca în 2021.”

Nina Gheorghiţă speră ca în 2022 preţurile la inputuri să mai scadă şi speră ca preţurile cerealelor să rămână apropiate de cele din 2021, pentru că culturile de toamnă s-au înfiinţat cu preţuri foarte mari. De exemplu, la îngrăşămintele chimice sunt de 300% creşterile. 

„Suntem pregătiţi pentru trei situaţii: una proastă, una bună şi una puţin mai bună. Sperăm ca în 2022 să avem stabilitate, predictibilitate şi avem încredere că actul de guvernare va fi făcut în folosul fermierilor”, a spus Nina Gheorghiţa.

„Sperăm că 2022 va fi mai bine şi ne-am dori să ştim cât ne costă fiecare lucruri în parte, numai că nu ştie nimeni, aşa că vom repara bicicleta în timp ce vom merge pe ea. (...) E greu să faci previziuni pe termen mediu şi lung”, a afirmat Rareş Florea.

Lucian Florea, preşedintele Asociaţiei Fruleg: Polonia şi Ungaria iau măsuri rapid şi tot ce vine din import, vine ieftin, iar noi pe o piaţă liberă şi concurenţială, fără sprijin, ne întâlnim cu toate creşterile. Noi avem costuri foarte mari, ei le au subvenţioante.

Nina Gheorghiţă, acţionar Triagroexim: Când am tras linie la final de 2021, veniturile erau peste aşteptările din buget şi ne-a ajutat să recuperăm o parte din pierderile suferite în 2020, însă nu atât cât ne-am fi dorit, pentru că procesul investiţional nu se opreşte niciodată. Surpriza mai mare a venit când preţurile la inputuri au crescut foarte mult.

Rareş Florea, CEO Vinicola Avereşti: Am mărit preţurile vinurilor de trei ori anul acesta. În primul rând, a venit celebra scumpire a energiei, apoi a fost cunoscutul faliment din asigurări, care ne-a dus preţurile asigurărilor în sus, iar noi avem propria flotă de livrare, costul motorinei şi benzinei a crescut, de asemnea, şi noi în acest an am recoltat peste 50% din struguri mecanic, cu utilaje, ulterior a crescut preţul sticlei, al dopurilor, cartonul s-a scumpit de trei ori, etichetele. Încă mai aşteptăm scumpiri în ianuarie – februarie.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny