ZF Agrobusiness

ZF Agropower 2021. Florian Ciolacu, preşedinte, Clubul Fermierilor Români: „Producţia agricolă din 2021 va şterge o parte din pierderile de anul trecut, va asigura strabilitatea financiară a fermierilor, dar nu va repune la nivel înalt apetitul pentru investiţii“

16.06.2021, 10:14 Autor: Florentina Niţu
Producţia agricolă de cereale şi oleaginoase din 2021 ar putea să se apropie de recordul din 2018, de circa 30 de milioane de cereale, fapt ce va şterge o parte din pierderile de anul trecut, va asigura strabilitatea finan­ciară a fermierilor, dar nu va repune la nivel înalt apetitul pentru investiţii, consideră Florian Ciolacu, preşedinte al Clubului Fermierilor Români.

„Producţia agricolă româ­nească din 2021 şterge o parte din pierderile de anul trecut de pe o suprafaţă semnificativă, va permite fermierilor să-şi asigure strabilitatea financiară, dar nu va repune la nivel înalt apetitul pentru investiţii în procesare sau în zootehnie. Acesta (apetitul pentru invesiţii – n. red.) este primul pas în ceea ce priveşte asigurarea pro­duselor necesare, ca deficitul de balanţă să poată să fie redus“, a spus Florian Ciolacu în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Microsoft.

Deficitul comercial cu produse agroalimentare al României a ajuns în anul 2020 la 1,9 mld. euro, mai mare cu 58% faţă de 2019, coform datelor de la Ministerul Agriculturii, în condiţiile în care seceta din 2020 a redus producţia de cereale cu 40%, până la circa 19 milioane de tone.

Pentru această materie primă, România era un im­portant exportator în anii anteriori.

Spre exemplu, anual, plecau din ţară circa 10-12 milioane de tone de cereale şi oleaginoase prin Portul Constanţa.

„România este o ţară care are un decalaj destul de mare faţă de alte ţări şi, până la urma, este vorba de coerenţa măsurilor luate la nivel naţional. România are creşteri bune în ceea ce priveşte producţia şi randamentul în ultimii zece ani, am reintrat în top zece al exportatorilor la nivel mondial şi am recâştigat pieţe tradiţionale la export. Producătorii de cereale din România au capacitatea să îşi crească producţia prin investiţii, mai ales că au şi un grad de îndatorare relativ mare, prin investiţiile pe care le-au făcut, dar trebui să treacă la un alt nivel de investiţii şi au nevoie de sprijin prin noul Plan Naţional Strategic“, a menţionat Ciolacu.

El crede că România trebuie să investească acolo unde se generează profit. „România este un jucător important, care nu-şi joacă cu putere rolul în industria alimentară, lucru care s-a văzut şi la Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (România nu a primit bani pentru investiţii în infrastructura de irigaţii – n. red.)“, a întărit acesta.

Florian Ciolacu crede totuşi că este nevoie de o strategie naţională privind securitatea alimentară a ţării şi mai crede că gestionarea apei folosită pentru a se iriga, trebuie să fie preluată de guvent, căci „nu poate fi împinsă doar de Ministerul Agriculturii“. El a făcut această afirmaţie în contextul în care România are peste 3 milioane de hectare amenajate pentru irigaţii, însă, în 2020, an dificil pentru agricultură, s-au irigat numai jumătate de milion de hectare, iar Ministerul Agriculturii s-a bazat pe banii care ar fi putut veni prin PNRR pentru a repune în funcţiune întreaga suprafaţă.

„Cred că acum avem toate condiţiile (să reducem deficitul – n.red.), printr-un alt tip de parteneriat, care să implice fermieri mai educaţi, antreprenori, oameni politici şi lanţuri de distribuţie, care să lucreze convergent. Cred că trebuie să fim agrili şi flexibili şi să punem într-o formă coerentă măsuri prin care să îi stimulăm pe fermieri, pentru a face din România o ţară care exploatează potenţialul pe care îl are“, a precizat Ciolacu.

Altfel, el crede că în România nu se va schimba nimic nici în 10 ani, nici în 100 de ani, nici în 1000 de ani, „dacă nu schimbăm odată cu fiecare piesă care se pune în puzzle-ul administrativ sau legislativ principiul coerenţei şi al eficienţei economice“. Acesta consideră că statul ar trebui să finanţeze antreprenorul, care finanţează dezvoltarea, în urma căreia este echilibrată balanţa comercială.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny