♦ Maxagro este un business din judeţul Timiş ce cultivă cereale pe o suprafaţă de 10.000 de hectare şi are o fermă de 2.000 de bovine, iar laptele îl vinde zilnic procesatorului Simultan.
Ianco şi Ioji Zifceak, proprietarii companiei Maxagro, care cultivă cereale şi produce lapte în vestul ţării, spun că s-au gândit să dezvolte un brand propriu de lactate, însă producătorii români sunt insuficient susţinuţi de către stat pentru a trece la procesare. Astfel, ei vând către marii procesatori din judeţul Timiş, precum Simultan.
„Ne-am gândit la procesare, la un brand propriu, dar zootehnia nu este ajutată la nivelul ţărilor vecine. Noi avem 1.000 de vaci de lapte, una dintre cele mai performante ferme din zonă, o producţie medie de 34 de litri de lapte per cap de animal, dar noi primim o subvenţie limitată, pentru 300 de capete, şi lucrăm în pierdere“, a spus Ianco Zifceak, acţionar al Maxagro, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect al Ziarului Financiar şi al Băncii Transilvania.
Un exemplu de brand românesc nou intrat pe piaţa lactatelor este Huzur, dezvoltat de Cooperativa Agrolact Moldova din judeţul Bacău, care a investit 6 milioane de euro într-o fabrică de lactate cu scopul „de a valorifica cu adevărat laptele românesc“.
Ianco Zifceak a explicat România nu are o politică corectă în ceea ce priveşte subvenţia, fiind mai mică decât în alte state membre ale UE, şi astfel importă lapte din Ungaria şi Polonia. „Am făcut o instalaţie de biogaz, o investiţie de milioane de euro, iar statul român nu ne dă subvenţie ca în alte ţări, cum sunt Ungaria şi Polonia. Cumpărăm laptele din Ungaria mai ieftin decât îl producem în România“, adaugă el.
Ioji Zifceak a subliniat că dacă România ar procesa mai mult, economia României ar creşte. El a dat exemplul Poloniei, care a absorbit peste 90% din fondurile europene din fostul exerciţiu financiar, fermierii fiind stimulaţi şi ajutaţi să investească.
„Propunerea mea este ca şi conducătorii noştri să dea drumul la fonduri europene mai repede în România, să fie mai puţin restrictivi, mai precişi şi mai clari. Fondurile europene sunt o soluţie foarte bună pentru fermieri să se dezvolte“, a spus acesta.
Ianco Zifceak a completat că şi atunci când există acces la fonduri europene, durează foarte mult să implementezi un proiect. „Am procesa mai mult dacă am putea scurta perioada de implementare a unui proiect de la câţiva ani la câteva luni.“
În 2019, businessul Maxagro a ajuns la 40 mil. euro, iar pentru 2020 proprietarii estimează o cifră de afaceri de 50 mil. euro. „Un om de afaceri nu poate să bugeteze investiţii dacă afacerea lui este pe zero“, a spus Ianco Zifceak referitor la planurile pentru anul 2021.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE