ZF Agrobusiness

ZF Agropower 2021. Ionuţ Lungoci, Cooperativa agricolă Dobrogea de Sud: Am accesat un credit prin IMM Invest pentru reînfiinţarea culturilor pentru 20.000 ha. Este o şansă pe care ne-a dat-o pandemia, o oportunitate pe care unii nu au folosit-o

29.01.2021, 00:07 Autor: Florentina Niţu

Cooperativa agricola Dobrogea Sud se află pe locul trei între cele mai mari cooperative agricole din România, cu afaceri de 81,3 milioane de lei în 2019 ♦ Cooperativa Dobrogea Sud tranzacţionează anual, în anii cu condiţii meteorologice normale, când şi producţiile sunt la fel, circa 100.000 de tone de cereale şi oleaginoase.

Cooperativa Dobrogea Sud din Techirghiol, formată din peste 40 de membri cooperatori care exploatează împreună 20.000 de hectare în judeţul Cons­tan­ţa, a accesat un credit prin programul IMM Invest pentru a înfiinţa culturile în anul agricol 2021, deoarece producţiile de anul trecut au fost foarte slabe şi, împlicit, venitu­rile, potrivit reprezentanţilor companiei.

„Am accesat un credit prin IMM Invest pentru reînfiinţarea culturilor pentru 20.000 ha cu costuri mici timp de 8 luni. Este o şansă pe care ne-a dat-o pandemia, o oportunitate fortuită, pe care unii nu au folosit-o. (...) Băncile refuză cooperativele care nu se capitalizează. Este insuficient să laşi un profit de autosusţinere în cooperativă“, a spus Ionuţ Lungoci, CEO al Cooperativei agricole Dobrogea Sud.

El a fost prezent la videoconferinţa ZF BT Agropower „Agricultura în 2020 şi premise pentru 2021“. Ziarul Financiar a început o serie de videoconferinţe, săptămânală, dedicată agrobusinessului, susţinută de Banca Transilvania.

Tot în acest an, cooperativa din sudul ţării are în desfăşurare şi o investiţie din fonduri europene, care va fi fie în procesare, fie în servicii pentru membrii cooperatori, care să le uşureze munca, a explicat Lungoci. El adaugă că şi-ar dori mai multă implicare şi din partea autorităţilor în dezvoltarea sectorului, „nu doar promisiuni“.

„În luna aprilie trebuia să avem apă pe principalul canal din Dobrogea, care deserveşte o suprafaţă însemnată, unde activează şi o parte din membri, însă nici nu s-a curăţat canalul şi sunt cel puţin 10.000 de tone de deşeuri. (...) Dacă am avea o suprafaţă irigată, am avea o constanţă, am avea posibilitatea să concurăm de la egal la egal sau chiar să întrecem cu mult ţările vecine“, menţionează Ionuţ Lungoci.

În plus, el spune că o altă problemă a fermierilor români este faptul că nu au în dotare echipamentele necesare pentru a iriga. „Nu avem motopompe, nu avem sisteme pentru irigaţii, dar fermierii din cooperativă ar fi vrut să se doteze, ar fi fost dispuşi să investească în echipamente pentru irigaţii, dacă aveam apă.“

Membrii Cooperativei Dobrogea Sud tranzacţionează anual, în anii cu condiţii meteorologice normale, când şi producţiile sunt la fel, circa 100.000 de tone de cereale şi oleaginoase. O mică parte din producţie merge către procesatori interni, dar cea mai mare parte a ajunge la traderii internaţionali.

„Acum, anul 2021 este confortabil. (...) Nu am făcut contracte forward încă, pentru că nu suntem la un nivel mulţumitor faţă de preţul pentru recolta din 2020. În plus, preţurile sunt influenţate de politicile Rusiei în acest moment“, a mai spus Lungoci. În agricultură, contractele forward se semnează în primele trei luni din an, pentru că atunci preţurile sunt mai mari, însă, având experienţa anului trecut, acum fermierii analizează mai mult.

Guvernul rus a aprobat o propunere de impunere a unei taxe mai mari pe exporturile de grâu de la 1 martie, de 50 euro/tonă, conform Reuters.

Cooperativa agricolă Dobrogea Sud se află pe locul trei între cele mai mari cooperative agricole din România, cu afaceri de 81,3 milioane de lei în 2019, în scădere cu 12% faţă de anul precedent. Reprezentanţii companiei au explicat anterior că anul 2019 a fost unul cu provocări, din cauza secetei, iar producţiile membrilor au scăzut cu 25-30%.

Primele zece cooperative din România au înregistrat în 2019 afaceri totale cumulate de 855,3 milioane de lei (circa 180 mil. euro), în creştere cu 2,4% comparativ cu anul precedent, potrivit calculelor făcute de ZF pe baza datelor publice şi a celor oferite de companii.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Microsoft