ZF Agrobusiness

ZF Agropower 2021: Louisa Gorban, manager, Rail Hub Transylvania: Putem avea un volum mai mare de mărfuri care pot doar tranzita România şi nu numai. Cu o infrastructură şi o logistică bune putem câştiga ca piaţă, ca economie

01.04.2021, 00:06 Autor: Florentina Niţu

Louisa Gorban, manager al Rail Hub Transylvania, compania care operează un terminal de cereale intermodal în judeţul Arad şi care a pus în mişcare primul tren combo, format din vagoane conven­ţionale şi containere, care face legătura între vestul României şi Portul Constan­ţa, consideră că volumul de cereale, dar şi alte mărfuri care pleacă sau vin în ţară, poate creşte, dacă autori­tăţile investesc în înfrastruc­tură.

„România este unul dintre cei mari mari exportatori de cereale din Europa şi asta reprezintă un avantaj. Noi ne ocupăm şi cu tradingul de cereale şi am făcut investiţii în logistică, care să ne permite să deschidem noi pieţe. Anul trecut am exportat cereale în Benelux şi în Vestul Germaniei şi am reuşit să ajungem cu mărfurile noastre direct la consumatorii finali, în containere, prin transport intermondal. Volumele vândute acolo pot creşte, dar e nevoie de un setup stabil”, a spus Louisa Gorban în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect al Ziarului Financiar şi Banca Transilvania.

Ea a explicat că terminalul intermodal reprezintă un avantaj economic şi datorită zonei în care este situat, în vestul ţării, cu acces mai facil la vestul Europei. Grupul Transylvania Invest tranzacţionează anual circa 200.000 de tone de cereale, însă în 2020 volumul a fost mai mic, deoarece fermierii nu au avut la fel de multă marfă ca în anii anteriori, din cauza secetei care a redus producţia de cereale.

Totuşi, volumul exportului de mărfuri spre vestul Europei a crescut anul trecut datorită Brexitului, dar şi pandemiei, lumea pregătindu-şi stocuri de mărfuri. În plus, în trading, pieţele sunt volatile. „În 2020 am învăţat să fim mai atenţi.”

Către Portul Constanţa, compania din Arad a trimis anul trecut prin terminaul intermodal, funcţional din martie 2020, peste 100.000 tone de cereale, în trenuri formate din vagoane convenţionale.

„Suntem în discuţii să aducem din Port, în retur, în aceleaşi vagoane, alte mărfuri pretabile şi destinate zonei de vest a ţării. În plus, vrem să facilităm traficul mărfurilor şi îmi doresc să fim un punct de referinţă între vestul Europei şi Portul Constanţa. Putem avea un volum mai mare de mărfuri care pot doar tranzita România sau nu numai. Cu o infrastructură şi o logistică bune putem câştiga ca piaţă, ca economie”, a menţionat Louisa Gorban. 

Ea consideră că acolo unde există infrastructură, se dezvoltă zone industriale şi parcuri logistice şi se creează noi soluţii de transport.

„Autorităţile, prin competenţa pe care o au, pot aduce un plus în acest domeniu, ascultând pentru început părerile mediului privat. Este important să minimizăm timpul de tranzit. Trebuie se accelereze şi să se finalizeze construcţiile începute pe tronsoanele de cale ferată, pentru a creşte viteza trenurilor şi minimiza timpul de tranzit”, a adăugat ea.

În prezent, ea a afirmat că un transport din Portul Constanţa până la Curtici (jud. Arad), cu încărcătură, durează între 10 şi 12 zile, pe când un transport de la Budapesta până în Portul Hamburg durează 24 de ore.

„Vestul este foarte bine organizat. Dacă avem un transportator belgian, avem şi un exportator belgian, în cazul românilor, în schimb, nu e aşa. Văd posibilitatea ca România să crească din acest punct de vedere şi avem tot ce ne trebuie să fim un punct de reper pe harta globală”, a menţionat Louisa Gorban.

Ea susţine că în 2021, în agrobusiness lucrurile arată bine. „Ne-am dezvoltat ca ţară, ca tehnologie, iar prin prisma investiţiilor în logistică a mediului privat am deschis noi pieţe. Cu know-how-ul domeniului privat lucrurle pot evolua.”

În acest an, grupul de firme din care face parte antreprenoarea, va investi în suplimentarea capacităţilor de depozitare. Mai exact, va mai construi două celule noi de siloz şi va ajunge la o capacitate de 220.000 de tone. „Totodată continuăm investiţiile pe terminal, dar investim şi în partea tehnologică, într-un soft IT care să faciliteze administrarea întregii activităţi şi transmiterea informaţiilor în timp real clienţilor noştri.”

 

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania