ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Alexander Degianski, Forest & Biomass România: Vrem să investim 4-5 mil. euro într-un sistem de irigaţii pentru 1.300 de hectare, dar au trecut patru ani şi nu am primit autorizaţia de construire

25.07.2022, 00:05 Autor: Florentina Niţu

Forest & Biomass România, companie din jude­ţul Timiş care are aproximativ 5.000 de hectare de teren agricol pe care produce cereale, vrea să investească 4-5 milioane de euro într-un sistem de irigaţii performant, pentru a iriga un sfert din suprafaţă, însă s-a împotmolit în birocraţia excesivă „care face ping-pong cu investitorii de la o instituţie la alta“.

„Vrem să investim 4-5 mi­lioane de euro în ceea ce înseamnă dezvoltarea unui sistem de irigaţii pe o suprafaţă de 1.300 de hectare, cu aducţiune din două râuri adiacente şi cu bazine de stocare. Sistemul este pe pivoţi, cu echipamente liniare de irigat, dar problema cea mai mare pe care o avem este birocraţia. Pentru bazinul de acumulare, care se întinde pe un hectar şi jumătate, încă nu a ieşit autorizaţia de construire şi în septembrie se fac 4 ani de la prima documentaţie. Toate instituţiile din România fac ping-pong birocratic cu investi­torii“, a spus Alexander Degianski, board director Forest & Biomass România, în cadrul emisiunii ZF Agropower.

Anterior, compania a făcut un sistem de irigaţii pe o suprafaţă mai mică, mai simplu, cu tamburi şi Degianski susţine că producţiile de cereale la hectar s-au dublat sau triplat anul trecut faţă de alţi ani agricoli. 

„Am început să facem ceea ce n-a reuşit statul în 30 de ani şi anume decolmatarea cana­lelor de desecare, pentru că Banatul este o fostă mlaştină, dar în ultimii am avut mai mult secetă decât băltiri şi am decolmatat canalele atât noi, cât şi Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare, şi am constatat că aceste canale captează un volum destul de mare de apă care poate fi folosit pentru irigaţii“, a precizat Alexander Degianski. El susţine că irigaţiile sunt cu atât mai necesare în contextul schimbărilor climatice. De ase­menea, acesta crede că fer­mierii au nevoie de tehnologie, chiar şi în cazul gestionării apei, pentru un management optim al resursei.

„În ultimii şapte ani am dezvoltat in-house un soft care să permită monitorizarea şi gestionarea flotei de utilaje, monitorizarea pieselor, monitorizarea contractelor de arendă şi a achiziţiilor de terenuri. Am cheltuit un milion de euro pentru dezvoltarea sa. Acum suntem pe punctul de a semna un contract de achiziţie a unei maşini de erbicidat cu inteligenţa artificială, care să permită erbicidarea selectivă a buruienilor. Este o invesţie foarte bună pentru că reduce consumul de erbicide cu până la 60%“, a explicat Degianski.

Executivul Forest & Biomass România, care deţine şi 5.000 de hectare de pădure în Arad şi o cutură de plopi energetici pentru biomasă, subliniează că prin tehnologie îşi doreşte să maximizeze eficienţa fermei, dar fără a elimina forţa de muncă. El crede că în agricultură tehnologia poate să ajute în mod semnificativ la creşterea productivităţii agricole.

Degianski a afirmat că, în cazul companiei, cel mai mare câştig a fost montarea de GPS-uri pe tractoare, dat fiind că acestea au redus suprapunerile de lucrări şi totodată resursele consumate. O altă tehnologie importantă ce urmează a fi implementată este cea de erbicidare selectivă, adică doar a buruienilor şi nu a întregii suprafaţe, ceea ce înseamnă o economie de câteva sute de mii de euro.

„Agricultura este şi o meserie a simţului, pentru că până la urmă se păstrează un vechi proberb: ochii stăpânului îngrăşă vitele. Dar, fermierii trebuie să înveţe că stau pe o mină de aur, iar aceasta este o bază de date, în funcţie de ce s-a întâmplat în anii anteriori şi de experienţa lor. Practic, inteligenţa artificială te ajută să iei decizii corecte bazându-te pe o similitudine faţă de condiţiile anilor anteriori. Inteligenţa artificială îţi reîmprospătează memoria şi, deşi este foarte greu de implementat în ferme, sunt sigur că în următorii 20 de ani agricultura va fi unul dintre cele mai informatizate sectoare din economie“, a precizat Alexander Degianski.

 

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny