♦ Cultura de aronia este de nişă în România şi nu există date privind suprafaţa cultivată, numărul de producători ori valoarea pieţei ♦ Interesul pentru aronia şi produse procesate din acest fruct se vede în numărul în creştere de producători, atât mici, cât şi mari, care răspund cererii pentru produse sănătoase.
Căutarea continuă a produselor mai sănătoase pentru propria familie a stat la baza înfiinţării unei plantaţii de aronia pe patru hectare în localitatea Hănţeşti din judeţul Suceava de Alexandru Andrieşi. Tot dorinţa de a oferi familiei produse mai sănătoase a „alimentat“ creşterea cererii din partea consumatorilor, astfel că piaţa s-a dezvoltat de la an la an şi încă nu şi-a atins potenţialul.
„Povestea noastră a început în anul 2018. Iniţial, aveam o suprafaţă de trei hectare pe care am plantat acest aronia. Momentul declanşator, să spun aşa, care ne-a făcut să ne hotărâm să facem această plantaţie a fost când analizele părinţilor mei, care au consumat aronia de la un prieten de-al nostru din Dorohoi, au fost foarte bune. Beneficiile asupra sănătăţii ne-au convins“, a spus Alexandru Andrieşi, fondatorul Aronia Bio Hănţeşti, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny.
Părinţii săi aveau diabet, iar aronia i-a ajutat la scăderea glicemiei, astfel că au înfiinţat o cultură de trei hectare, iar în 2019, un an mai târziu, au mai cumpărat un hectar. Alexandru Andrieşi a menţionat că extinderea a venit atât de rapid „împinsă“ de cererea în creştere.
„Piaţa pentru aronia şi produsele procesate din aronia a crescut de la an la an. Sunt din ce în ce mai mulţi producători mai mici sau mai mari, care adoptă această cultură, ceea ce este bine. Concurenţa te obligă să fii mereu în alertă, în sensul pozitiv, în sensul constructiv al cuvântului, şi să te poţi dezvolta“, a explicat Andrieşi.
Acesta a subliniat că este o piaţă în continuă dezvoltare, pentru că lumea caută alternative sănătoase pe piaţă. Compania vinde produsele pe propriul site, cu livrare în toată ţara, în piaţa volantă din cadrul Direcţiei pentru Agricultură Judeţeană Suceava, în fiecare sâmbătă, la târguri şi speră să şi exporte începând din 2026, când cultura va ajunde la maturitate. Spre exemplu, sucul natural de aronia, de trei litri, costă 75 de lei.
„Aronia acoperă această necesitate (alternativă sănătoasă pentru dulciuri/ sucuri – n. red.). România are un potenţial mare de dezvoltare pentru această cultură. Eu zic că dacă se menţine trendul de acum, vor fi multe, multe plantaţii şi producătorii nu vor face doar aronia, ci şi derivate din aceasta, precum ceaiuri, gemuri, dulceţuri şi inclusiv vin.“
De la producţie la procesare
„Am trecut în mod firesc de la producţie la procesare. Nu m-am gândit niciodată că o să să vând doar fructul. (...) Specificul culturii de aronia este că recoltarea se face o singură dată pe an şi atunci nu prea ai mult timp la dispoziţie să menţii fructul proaspăt, aşadar fie îl congelezi, fie îl procesez şi atunci sucul procesat are o durată mai mare de valabilitate, se menţine chiar şi până la 2-3 ani, şi intenţionăm în viitor să ne diversificăm gama de produse din aronia“, e explicat Alexandru Andrieşi.
El spune că vrea să meargă spre producţia de ceaiuri de aronia, pulbere de aronia, folosită ca şi colorant alimentar şi capsule cu gel de aronia, care sunt introduse în iaurt.
Aronia în Europa şi în lume
În Europa, Polonia este cel mai mare jucător pe piaţa aroniei, care a exportat fructe de 287 de milioane de dolari în 2023 şi a avut 12% din cota de piaţă a exportului mondial. De altfel, Serbia, Ucraina, Bulgaria şi Republica Moldova, vecinii României, se află printre cei mai mari 30 de jucători din lume, potrivit Tridge, platformă de date şi informaţii despre produsele agroalimentare. Cultura de aronia este de nişă în România şi nu există date privind suprafaţa cultivată, numărul de producători ori valoarea pieţei.
În lume, cel mai mare ţară exportatoare de aronia este Canada, cu o cotă de piaţă de peste 20%, iar cel mai mare importator este SUA. Valoarea exportului la nivel global a fost de 2,4 miliarde de dolari în 2023, iar valoarea importului de 2,2 miliarde de dolari, potrivit Tridge.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE