ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Alice Nichita, preşedinte, Asociaţia Naţională pentru Băuturi Răcoritoare: industria zahărului în loc să se dezvolte, mai degrabă dispare. Nu mai sunt suficienţi jucători pentru a asigura necesarul

30.05.2024, 00:05 Autor: Mădălina Dediu Panaete

♦ Înainte de 1989, România avea 33 de fabrici de zahăr, iar în prezent mai are doar patru.

Declinul producţiei de zahăr este privit cu îngrijorare de jucătorii din sectorul băutu­rilor, mai ales că în contextul în care nevoia acestei materii prime este în continuare la un nivel ridicat industria tinde să dispară, spune Alice Nichita, corporate affairs and sustainability director, Coca-Cola HBC România şi preşe­dinte al Asociaţiei Naţionale pentru Băuturi Răcoritoare.

„Piaţa zahărului, atât la nivel mondial, dar şi în România, a trecut prin destul de multe provocări şi dacă în trecut aveam pe piaţa din România suficienţi jucători care să poată să asigure întreg necesarul de materii prime pentru a putea fi mai departe folosit în produsele noastre, acum nu mai avem neapărat această disponibilitate în România, întrucât ştim bine că s-au redus de altfel numărul fabricilor care produc acest ingredient. Din păcate, este un lucru pe care îl privim cu destul de multă îngrijorare, întrucât vedem că industria conexă, în loc să se dezvolte mai degrabă dispare“, a spus Alice Nichita în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny. Potrivit ultimelor date, pro­ducţia de zahăr din România a fost de circa 80.000 de tone anual, dar consumul se ridică la 450.000 de tone, astfel că o bună parte vine din import.

În 2023, România a exportat zahăr şi produse zaharoase de aproape 160 de milioane de euro, în scădere faţă de anul precedent, în timp ce importurile s-au ridicat la 576 de milioane de euro, cu 100 de milioane de euro mai mult faţă de anul precedent. Înainte de 1989 România avea 33 de fabrici de zahăr, iar în prezent mai are doar patru.

Pe de altă parte, Alice Nichita spune că o altă problemă cu care se confruntă industria este legată de calitatea sucurilor de fructe sau a siropului de fructe, iar producătorii de astfel de materii prime trebuie să livreze o cantitate şi o calitate constantă.

„Există produse care au la bază suc de fructe sau fructe sau pul de pulpă de fructe provenită din România, însă mai puţin decât există cerere sau nevoie din partea industriei noastre şi aici, din nou suntem extrem de bucuroţi să susţinem  orice iniţiativă care vine să susţină toate părţile din agricultură, astfel încât să  există această ofertă îmbunătăţită pe teritoriul României“, a mai spus Alice Nichita, care adaugă că Polonia este un exemplu în ceea ce priveşte de exemplu producţia de mere.

„Şi noi avem mere suficient de bune şi foarte gustoase chiar în România. Sunt nişte soiuri deosebite. Trebuie doar să reuşim să avem această producţie constantă şi pe care să o reuşim, să o direcţionăm şi către producţia de băuturi răcoritoare şi cred că va fi în avantajul ambelor sectoare pentru a-şi putea crea acest parteneriat stabil şi pe termen pe termen lung“, a punctat ea.

Asociaţia Naţională pentru Băuturi Răcoritoare include atât producători de băuturi precum Coca-Cola HBC România, Pepsico, Maspex, Romaqua Group, Parmalat, dar şi importatori precum RedBull sau Hell. În plus, asociaţia include şi furnizori de arome şi ambalaje precum Dohler sau Tetra Pak.

 

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny