♦ „Nu este zi în care să nu împachetez colete pe care să le trimit în ţară cu produsele noastre. Mai nou, am început să ieşim la târguri în ţară: am fost în Timişoara şi în Bucureşti“.
În 2023, peste 150.000 de români s-au mutat din mediul urban în cel rural, un număr de două ori mai mare decât al celor care au făcut drumul invers. Este un trend care se menţine de cel puţin cinci ani şi care arată o reorientare tot mai clară spre un stil de viaţă mai simplu, conectat la natură, arată statisticile naţionale.
Printre cei care au făcut această schimbare se numără şi Oana şi Bogdan Lerescu. După ani petrecuţi în corporaţii din domeniul medical şi telecom, cei doi au renunţat la viaţa de oraş şi la carierele muncite pentru a se muta într-o comunitate slovacă de munte. Acolo, având un teren de 15 hectare, au înfiinţat Safala Organic Farm, o afacere prin care cultivă alune şi zmeură ecologice.
„Povestea noastră a început, în primul rând, cu un vis - acela de a avea un stil de viaţă mai sănătos şi mai autentic. Aşa că, împreună cu cei doi copii ai noştri, am decis să ne mutăm la ţară, lăsând în urmă un stil de viaţă agitat şi haotic. Ne-am stabilit
într-un sat aflat în vârful muntelui, iar aici ne-am dorit să îmbinăm modul nostru de a trăi cu dorinţa de a-l împărtăşi şi cu alţi oameni dragi, care, între timp, ne-au devenit clienţi. Aşa a luat naştere ideea de a planta zmeură şi alune de pădure“, a spus Oana Lerescu, fondator al Safala Organic Farm, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania.
Oana Lerescu a ocupat poziţia de director comercial într-o companie de IT specializată în soluţii pentru domeniul medical, în timp ce soţul ei, Bogdan Lerescu, a lucrat în telecomunicaţii, dar acum sunt gospodari ca la carte în localitatea Şinteu (Nová Huta, în limba slovacă) din judeţul Bihor, unde au pornit în agricultură de la zero. În plus, Bogdan Lerescu s-a apucat să studieze în acest domeniu odată cu demararea activităţii.
Totul a început cu un hectar de zmeură plantat în solarii şi o jumătate de hectar de aluni – o încercare curajoasă, îşi aminteşte Oana Lerescu.
În primul an, au recoltat aproximativ 400 de kilograme, o cantitate care s-a dovedit greu de gestionat pentru doi nou-veniţi în agricultură. Aşa că au apelat la reţelele sociale pentru a-şi promova producţia: au creat o pagină dedicată, au postat în grupuri de mămici interesate de alimentaţie sănătoasă şi au început să formeze o comunitate în jurul produselor lor. Aşa a luat naştere Safala Organic Farm, un vis care a crescut odată cu terenul cultivat şi cu cererea de produse curate, locale. Cu o investiţie totală de 1 milion de euro, dintre care 90% proveniţi din fonduri europene, familia Lerescu cultivă astăzi 5,5 hectare de alune de pădure şi un hectar de zmeură în spaţii protejate.
„Decizia de a fi antreprenor a fost cumva personală şi a vrut să împlinească un vis, adică să putem da mai departe ceea ce noi am creat. Pe lângă lucrul acesta, locul în care ne-am mutat dispune de o suprafaţă mare de teren. Avem undeva la 15 hectare de teren şi ne-am hotărât să nu păstrăm doar pentru noi această oportunitate. Şi bineînţeles, văzând că există un trend şi oamenii încep din ce în ce mai des să urmărească ceea ce consumă şi doresc să aleagă un produs sănătos, un produs ecologic, ne-am îndreptat către alune şi zmeură“, a explicat Oana Lerescu.
Până la acel moment, agricultura era un hobby pentru ei, pe care îl practicau în copilărie. Ştiau procesul, dar nu se compară cu munca agricolă la scară mare. Tranziţia nu a fost uşoară nici pentru ei, nici pentru copii, iar stilul de viaţă s-a schimbat complet, recunoaşte Oana Lerescu. Totuşi, au ales să privească partea plină a paharului şi să aprecieze beneficiile mutării la ţară, căci peisajul montan le oferă momente de linişte şi sunt convinşi că au luat decizia corectă.
„În satul în care locuim avem o comunitate foarte faină. Noi locuim într-un sat în care 90% dintre locuitori sunt slovaci. Copiii noştri astăzi învaţă în limba slovacă şi respectă tradiţiile oamenilor de aici. Au început să vorbească fluent limba slovacă, ceea ce este un mare plus, consider eu, pentru viitor. Într-adevăr, comunitatea de aici ne-a adoptat foarte frumos. Suntem integraţi şi puşi laolaltă de fiecare dată“, a menţionat Oana Lerescu.
Totuşi, pentru a fi mai lină trecerea de la oraş la sat încearcă să aibă activităţi sociale cel puţin o dată sau de două ori pe lună în familie, în funcţie de programul lor. Merg la teatru, la film şi încearcă să integreze astfel de momente culturale în viaţa lor. Au renunţat complet la televizor şi, deşi nu pot renunţa complet la internet, care le permite să interacţioneze cu clienţii, încearcă să se conecteze mai mult între ei. În plus, Oana Lerescu afirmă că nu au niciodată timp să se plictisească.
„În momentul în care suntem în plin sezon de zmeură, din păcate zmeura nu aşteaptă, iar fiecare zi la noi începe la 4:30 şi se termină noaptea la 23:00. Câteodată suntem super epuizaţi de ceea ce se întâmplă şi nu dispunem neapărat de timpul pentru a-l petrece cu între noi sau cu alţi oamenii“, a explicat Oana Lerescu.
Zmeura este un fruct perisabil, cu perioadă intensă vara, care necesită multă muncă. În schimb, alunele implică un ritm mai relaxat, fiind prelucrate iarna. Pe timpul rece, ei fac alune învelite în ciocolată, iar primăvara şi vara fac alune sărate.
„Zmeura, în mare parte, o vindem proaspătă. Este foarte apreciată de către consumatorii noştri şi de către clienţii care au devenitfideli. Practic, suntem deja în al treilea an în care producem zmeură şi facem inclusiv procesare, facem sirop de zmeură, gem de zmeură“, a mai spus ea.
Alune în stare crudă sau neprocesate vând destul de puţine, în schimb vând alune învelite în ciocolată cu lapte, alune de pădure învelite în ciocolată albă şi scorţişoară, alune de pădure învelite în ciocolată albă şi pudră de zmeură liofilizată şi alune de pădure învelite în caramel uşor sărat.
„Avem un magazin online prin care reuşim să vindem în toată ţara şi am ajuns să avem comenzi online zilnic. Nu cred că este zi în care să nu împachetez colete pe care să le trimit în ţară. Bineînţeles, mai participăm la târgurile de producători de aici, din Oradea, fiind cel mai apropiat oraş mare de noi, iar mai nou am început să ieşim şi mai departe. Am fost anul acesta în Timişoara şi în Bucureşti“, a mai spus oana Lerescu.
La un târg, ea menţionează că nu este întotdeauna vorba doar de o tranzacţie, ci se creează o relaţie, iar acest lucru este foarte diferit faţă de modul în care se cumpără dintr-un supermarket. Cumpărăturile de la un producător local oferă o experienţă mai personală şi autentică.
„Am fost abordaţi în ultima perioadă chiar de mai multe supermarkeruri, ceea ce pentru noi am fost o mare surpriză. Nu ne-am fi aşteptat niciodată că vor veni supermarketurile către noi să ne spună să ne listăm în retail. În momentul de faţă vom vedea exact dacă reuşim să ne încadrăm în cerinţele lor, astfel încât să putem să livrăm prompt şi să să avem suficientă marfă pentru a împăca pe toată lumea.“
În privinţa extinderii pentru a face faţă cererii tot mai mari, Oana Lerescu a menţionat că nu mai pot creşte. Uneori, este dificil de gestionat chiar şi ceea ce au acum, mai ales pentru că găsirea oamenilor potriviţi este o provocare în sat. Mulţi localnici sunt harnici şi lucrează terenuri mari pentru propriile gospodării. Din acest motiv, nu şi-au asumat riscul de a se extinde mai mult. Totuşi, iau în calcul să aducă ajutor din afara ţării. Au renovat o căsuţă veche din curte, pe care ar putea să o ofere unor persoane din alte ţări care ar dori să locuiască şi să lucreze acolo. Deocamdată, nu s-au simţit pregătiţi pentru această schimbare, mai ales că sunt obişnuiţi cu intimitatea, având în vedere că primul vecin e la 5 minute de mers pe jos. Totuşi, dacă va fi nevoie, consideră că acesta va fi următorul pas firesc.
„Pentru anul 2025 ne dorim în continuare să creştem la fel de organic cum am făcut-o şi până acum. Ne dorim într-adevăr să ieşim la cât mai multe festivaluri în ţară, deci să ajungem la consumatori din mai multe zone ale ale ţării şi, în general, ne dorim să păstrăm un echilibru între viaţa de familie şi business“, a mai spus Oana Lerescu.
În viitor, în următorii cinci ani, este posibil să crească agricultura ecologică, dar ea crede că e nevoie de diversificare. Cei care produc fructe în România au, în general, aceeaşi perioadă de recoltare. Dacă toţi cultivă acelaşi fruct, există riscul unei supraproducţii într-un interval scurt. Iar consumatorii nu sunt neapărat obişnuiţi să consume o cantitate mai mare dintr-un singur fruct într-o perioadă limitată.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE