ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Consumatorul este dispus să plătească numai cât îi permite buzunarul, iar scurtarea lanţului dintre producător şi consumator reduce presiunea

20.11.2021, 09:01 Autor: Florentina Niţu

„Soluţia de a scurta lanţul este utilă şi posibilă în perioada aceasta, pentru că şi dacă nu mai faci profit, nu faci nici pierdere“ l „În industria laptelui simţim şi presiunea pieţei nefiscalizate, iar consumatorul trebuie să înţeleagă că prin actul lui de cumpărare susţine această piaţă.“

Crescătorii de porcine şi bo­vine, dar şi mici procesatori de profil, consideră că scurtarea lanţului de vânzare dintre producător şi consumatorul final este o soluţie optimă pentru a eficientiza activitatea din companie în contextul actual, al creşterii preţurilor cu hrana animalelor şi utilităţilor. Aceasta a fost una dintre concluziile ediţiei din 15 noiembrie a emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Profi.

„Avem presiunea asupra preţului din partea consumatorului, care nu-şi doreşte să consume ieftin, ci la nivelul posibilităţilor lui. Am reuşit să scurtăm lanţul, legătura dintre producători şi consumator şi presiunea nu va mai fi atât de mare. Vom deschide un magazin online, dar încă depindem de comerţul tradiţional. Mi-aş dori să avem posibilitatea să vindem direct de la fabrică către consumator“, a spus Cristina Dumitrescu, acţionar al Zada Prodcom. Ea deţine compania alături de soţul său Florentin Dumitrescu şi au o fabrică de lactate cu peste 20 de angajaţi în localitatea Horodnic de Jos din judeţul Suceava, şi au circa 100 de furnizori de lapte, mici fermieri sau producători certificaţi din zonă.

De asemenea, Ioan Ladoşi, preşedinte al Asociaţiei Producătorilor de Carne de Porc din România (APCPR), crede că soluţia de a scurta lanţul este utilă şi posibilă în perioada aceasta, „pentru că şi dacă nu mai faci profit, nu faci nici pierdere.“ El susţine că costurile de producţie ale crescătorilor de porci au crescut cu două procente, cu 25%, şi costul de producţie al unui kilogram de carne de porc este determinat 70-75% de cereale, astfel mulţi dintre producători lucrează de la jumătatea anului în pierdere.

„Nu mai avem colegi din ţară care să facă profit, ci se trăieşte din rezerve, acolo unde există, iar asupra unor colegi din asociaţia noastră planează spectrul falimentului. (...) Soluţia de a scurta lanţul este utilă şi posibilă în perioada aceasta, dar majoritatea colegilor noştri nu au legătură directă cu consumatorul, pentru că nu au abator sau fabrică“, a menţionat Ladoşi.

În plus, el spune că în România există două pieţe, o piaţă fiscalizată şi o piaţă nefiscalizată şi necunoscută ca dimensiune, care înseamnă producţia din gospodăriile populaţiei.

„Acest mic crescător face cel mai scurt lanţ posibil şi are cea mai bună capacitate de negociere, dar este o piaţă care aduce o bulversare a întregii pieţe.“

El crede că intenţia de a fiscaliza piaţa respectivă trebuie făcută printr-o clară definire a exploataţiilor de creştere a porcului în România, astfel încât să îşi poată declara gospodarii veniturile din comerţul pe care îl fac, „poate fi făcut pe baza unui carnet de producător, dar rebuie să vedem dacă există dorinţă din partea politicului“, a întărit Ladoşi.

Totodată, Cristina Dumitrescu susţine că în industria laptelui se simte şi presiunea pieţei nefiscalizate, iar „consumatorul trebuie să înţeleagă că prin actul lui de cumpărare susţine această piaţă“.

„E legitimă dorinţa de a cumpăra ieftin, dar validează această practică. (...) Avem nevoie de legislaţie, avem nevoie ca ea să fie aplicată, dar şi de la nivel personal poate să plece o conduită care să nu mai susţină această practică. Măsurile statului ar trebui să stimuleze consumul de produse autohtone, iar la nivelul nostru de activitate trebuie susţinute lanţurile scurte, să ajungem mai rapid la consumator şi mai măsuri de slăbire a pieţei nefiscalizate“, a mai spus Cristina Dumitrescu.

 

Cristina Dumitrescu, proprietar, Zada Prodcom

Cristina Dumitrescu, proprietar, Zada Prodcom:

Opţiunea de a lucra fără profit pentru noi nu este sustenabilă. Suntem foarte atenţi la consum, nu risipim materia primă sau utilităţile şi încercăm să otimizăm procesele de producţie. Mi-aş dori să avem posibilitatea să vindem direct de la fabrică către consumator.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny