♦ Samus Lact face parte din Uniunea de Ramură a Cooperativelor din Sector Taurin- BOVICOOP, formată din 27 de cooperative cu 1.100 de fermieri. Brandul Naturlact este produs în prezent de alte fabrici ale uniunii, fiind practic primul brand românesc produs de mai multe cooperative.
Samus Lact Cooperativă Agricolă, care are în total aproape 30 de membrii cu un efectiv de circa 2.000 de bovine la muls şi produce circa 40.000-43.000 de litri de lapte pe zi, derulează o investiţie de 1,8 milioane de euro din fonduri europene într-o nouă fabrică de lactate unde se va produce brandul Naturlact.
„Fabrica este făcută pentru o capacitate de procesare de 25.000 de litri la opt ore. Nu este chiar o fabrică mare, dar e una suficientă pentru noi, pentru a porni această activitate. O să facem mai mult produse proaspete precum lapte, acidofile. Poate pe viitor vom face şi produse maturate“, a spus Daniel Frei, preşedintele Samus Lact, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilavia şi Penny. Cooperativa face parte din Uniunea de Ramură a Cooperativelor din Sector Taurin – BOVICOOP, formată din 27 de cooperative cu 1.100 de fermieri, iar Naturlact este un brand care a început să fie produs de patru cooperative din uniune, care au deja fabrici de procesare.
În prezent, laptele colectat de fermierii din cooperativa Samus Lact ajunge în fabricile grupului Lactalis, care produce printre altele şi brandul de lapte Zuzu. „Toată producţia de lapte va merge către acest brand, care va fi şi singurul brand produs de mai multe cooperative. Sperăm să reuşim să ne facem în aşa fel promovarea, încât să fim luaţi de pe raft, având în vedere că totuşi suntem 27 de cooperative asociate“.
Daniel Frei crede că produsele realizate de către cooperative ar trebui să aibă dedicată o zonă a raftului în marile magazine că prin realizarea acestor produse trăiesc mai multe familii, mai multe ferme.
„Eu zic că inclusiv o promovare la nivel naţional a consumului de lapte nu ar strica. Cumva să facem să-i conştientizăm pe consumatori să consume un produs local de pe lanţul alimentar scurt, că ei prin acest consum dau de lucru de fapt conaţionalilor şi prin acest fapt se dezvoltă zona. Încă şi noi, la rândul nostru, plătim taxe, plătim impozite, care din nou se întorc în acest circuit al economiei“, a punctat el.
Pe de altă parte, în ceea ce priveşte provocările de pe piaţă, Daniel Frei spune că astăzi fermierii se uită cu emoţii spre focarele de febră aftoasă din alte ţări.
„O altă provocare este preţul laptelui care oscilează prea des, deci avem acum oscilaţii din 6 în 6 luni, de la preţuri foarte mici până la preţuri foarte mari. Vedem aceste oscilaţii şi fermierii nu reuşesc să-şi facă un plan de bătaie pe termen lung. De fiecare dată, dacă avem un preţ bun, acceptabil, preferăm să punem nişte bani deoparte, să evităm un şoc al unui preţ mic. şi atunci toată lumea stă cu banii, cumva nu îşi permite să facă investiţii mari sau să facă un plan de afaceri pe un termen foarte lung“, a punctat Daniel Frei, care adaugă că în cazul fermierilor din cooperative lucrurile stau mai bine pentru că împreună pot obţine preţuri mai bune la lapte dar şi avantaje pe partea de inputuri.
„Preţul fluctuează din cauza factorilor externi, pandemia, războiul, care au închis unele pieţe. Activăm pe această piaţă globală şi dacă de exemplu este supraproducţie în Noua Zeelandă , automat preţul laptelui praf sau altor produse pe care le fac ei se simte în piaţă şi preţul urcă sau coboară în funcţie de moment“ , a explicat Daniel Frei, care adaugă că, de exemplu că atâta timp cât Italia, care este un consumator de lapte şi importă mult lapte, nu cumpără, surplusul de lapte din Ungaria se îndreaptă către piaţă românească.
„Undeva la 20-30% din laptele pe care se procesează în fabricile noastre provine din Ungaria. în momentul în care este o supraofertă în Ungaria şi se poate cumpăra la un preţ mai mic, normal că şi procesatorul încearcă să reducă preţul pentru fermierii locali sau zonali“, a mai spus Daniel Frei în cadrul emisiunii ZF Agropower.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE