ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Coşul bio cu alimente pentru Paşte poate fi umplut cu brio: producătorii certificaţi pun pe masă produse diverse şi numărul fermierilor noi din piaţă este în creştere

12.04.2022, 00:07 Autor: Florentina Niţu

♦ România are circa 500.000 de hectare certificate ecologic, ceea ce înseamnă aproximativ 3% din suprafaţa agricolă ♦ Numărul operatorilor economici implicaţi în agricultura ecologică este de circa 10.000 anual ♦ Agricultura ecologică a fost în ascensiune ca urmare a creşterii interesului consumatorului de a avea un stil de viaţă sănătos.

De la legume şi fructe până la lactate, produse din carne ori de panificaţie, cei aproximativ 10.000 de producători, procesatori şi comercianţi de produse certificate ecologic, dintr-o piaţă de aproape 70 de milioane de euro, pot umple coşul de cumpărături al românilor pentru Paşte cu brio, a fost una dintre concluziile ediţiei din 11 aprilie a emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Profi

„Noi, Bioforia, putem completa cu cât mai multe produse bio un coş de cumpărături, cu lactate, cu uleiuri şi cu carne, pentru că de curând am lansat un abator şi o carmangerie şi vom veni în piaţă cu produse din carne de vită ecologice. Aspectul sănătăţii este principalul beneficiu observabil pentru care să ne aleagă consumatorul“, a spus Dacian Badea, preşedintele consiliului de administraţie şi director comercial la cooperativa agricolă Fermele Ecologice Silvania. Produsele Bioforia sunt prezente în marile lanţuri de magazine internaţionale, iar cele mai multe locauri în care se găsesc sunt în Bucureşti şi în nordul Transilvaniei.

„Consumatorul trebuie să aibă o alternativă la produsele convenţionale. Sunt copii care nu au văzut niciodată o vacă şi cum educi acel copil că există şi lapte bio? Noi ne-am propus ca prin producţia produselor bio, mai sănătoase, să dăm lapte bio în şcolile din Braşov, deci se poate. (...) Fermierii care au copii şi nepoţi au perceput cu mândrie şi responsabilitate acest proiect. E un lucru firesc şi normal, pentru că copiii noştri merită ce e mai bun“, a afirmat Aurel Blaj, preşedintele cooperativei agricole Bio Carpathia, formată din peste 20 de fermieri din judeţul Braşov. De asemenea, compania vinde produsele şi direct către consumatori şi prin marile reţele de magazine, dar face şi export de carne de vită dezosată către o firmă din Austria.

Totodată, Adrian Dumitrescu, acţionar al Biofresh Banat, companie care pune pe piaţă legume certificate ecologic, vom vedea mai multe companii producătoare de legume certificate ecologic în următorii ani, pentru că este potenţial de creştere şi tendinţa de cumpărare este crescătoare. Mai mult, diversitatea din piaţă a dus la preţuri mai mici pentru produsele ecologice, cerând optimizarea companiilor pentru a fi competitive pe piaţă.

„Este loc pentru toată lumea în acest moment, pentru că segmentul de legume bio reprezintă un segment foarte mic şi ne dorim să muşcăm mai mult din cota de piaţă a producătorilor de legume convenţionali, iar educarea consumatorilor să ne aleagă pe poate veni de la noi, de la retaileri şi de la autorităţi. Am observat că din ce în ce mai mulţi apreciază această direcţie“, a precizat Dumitrescu.

Totodată, unul dintre producătorii noi care intră în acest an în piaţa produselor bio este Bio Star Logistic, compania din spatele unei ferme de curcani, cu abator şi unitate de procesare, din judeţul Argeş. „Studiind piaţa am constatat că este un trend în creştere pentru consumul produselor bio şi am văzut care sunt beneficiile acestora. în plus, am constatat că în România nu are producţie pe partea de curcan bio, astfel că am luat iniţiativa să facem prima afacere de producţie a cărnii de curcan bio“, a spus Aurelian Vîlnoiu, acţionar al Bio Star Logistic.

 

​Dacian Badea, preşedinte, Cooperativa Agricolă Fermele Ecologice Silvania:

Provocările noastre sunt cele legate de resursa umană şi cele legate de costuri, pentru că noi concurăm pe o piaţă unică europeană şi avem subvenţii mai mici decât alţii din Europa şi costuri cu dobânzile mai mari şi perioade de finanţare mai scurte.

 

Adrian Dumitrescu, acţionar, Biofresh Banat:

Începând de anul trecut am înfiinţat o cooperativă şi încercăm să creştem zona de producţie şi suprafeţele cultivate. Am vizitat câteva cooperative din Spania şi am văzut că fermierii sunt foarte eficienţi. Încercăm să o replicăm şi noi aici, să aducem fermieri noi şi să creştem suprafeţele bio.

 

Aurel Blaj, preşedinte, cooperativa agricolă Bio Carpathia:

Noi suntem de părere că zootehnia din zona de munte nu va avea viitor dacă nu va fi certificată ecologic, dacă îşi doresc producătorii să fie competitivi.

 

Aurelian Vîlnoiu, Bio Star Logistic:

Ideea ne-a venit în 2016, apoi ne-am documentat şi în 2018 am depus un proiect pentru a accesa fonduri europene să facem o fermă de curcani bio, iar anul acesta va fi primul an de producţie.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny