ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Cristina Dîrjan, fondatoare, Agro Team Dîrjan: Ne dorim să facem un spaţiu, în lanul de lavandă, pentru petrecerea timpului în sezonul estival şi o pârtie cu loc pentru săniuş, ca să ne viziteze turiştii şi iarna

16.12.2021, 00:05 Autor: Florentina Niţu

Agro Team Dîrjan, o afacere de familie pusă pe picioare în 2014, care realizează produse din lavandă şi material săditor de nuc şi aluni de pădure, a ajuns la o nouă etapă de dezvoltare.

Cristina Dîrjan, fondatoare a businessului, spune că începând din această iarnă vor face primii paşi spre servicii turistice şi anume vor face o pârtie cu loc pentru săniuş în lanul de lavandă, iar pentru vară vizează construirea unui spaţiu pentru petre­cerea timpului în natură de către vizitatori.

„În 2022, ne dorim să ne petrecem mai mult timp în natură. În lanul de lavandă vrem să facem un spaţiu pentru vizitarea sa şi petre­cerea timpului în sezonul estival de către vizitatori şi în această iarnă o să facem o pârtie cu un loc pentru săniuş, ca să ne poată vizita turiştii şi iarna. Mai avem câteva idei pe care sperăm să le punem în practică“, a spus Cristina Dîrjan în cadrul emi­siunii ZF Agropower, un proiect susţi­nut de Banca Transilvania şi Profi. Cristina Dîrjan este de profesie economist şi a locuit 15 ani în Italia alături de soţul său, unde a lucrat mai întâi ca babysitter şi apoi în comerţ, iar soţul său în construcţii.

„Când am plecat din ţară eram angajată la o firmă ca economist, apoi în Italia am făcut altceva şi m-am întors acasă să o iau de la zero“, îşi aminteşte ea.

Familia Dîrjan a pus la bătaie, la întoarcerea în ţară, 150.000 de euro pentru a-şi face acest business, bani pe care i-a câştigat într-un deceniu şi jumătate de muncă în străinătate.

Însă, în pofida provocărilor, Cristina Dîrjan susţine că nu s-ar mai întoarce în Italia, decât ca turist, pentru că îi place ceea ce face în ţara natală şi vrea să continue.

„Primele investiţii în culturi le-am făcut înainte de a ne gândi definitiv ce o să facem. Ne gândeam că o să vindem alune şi nuci vrac. Pe urmă, când ne-am întors în ţară, am văzut cum e piaţa şi am început să ne gândim la procesare. Văzând că în ţară lavanda, în 2015, nu era o cultură foarte extinsă, în 2016 am început deja procesarea din primele producţii. Acum cu pandemia a fost mai greu, dar eu cred că merită că ne-am întors“, a afirmat antreprenoarea.

Ea menţionează că a ajuns la cultura de lavandă din pură întâmplare, dar recunoaşte că cocheta cu agricultura din anul 2000, când a cumpărat un teren în satul său natal, Mese?enii de Jos din jude?ul S?laj, şi a început cu o cultură de nuc şi una de alun.

„Pe noi începutul ne-a obligat să continuăm, pentru că ne place ce facem. A fost o luptă, dar am transformat-o într-o oprtunitate. A fost greu să conving consumatorii că lavanda poate fi folosită şi în industria alimentară, pentru ciocolată, de exemplu. Acum, ne dorim să facem ulei de alune presat la rece şi făină de alune, mai puţin cunoscute pe piaţă, şi am început o nouă luptă“, a precizat fondatoarea businessului Agro Team Dîrjan. Ea a adăugat că au încercat să acceseze fonduri europene pentru producţie şi nu au fost eligibili, pentru că lucrează doar 7 hectare.

Agro Team Dîrjan a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 52.000 de lei, cu o marjă de profit de 10%, arată datele de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Nu există date despre numărul de producători de lavandă din România, fiind înca o cultură de nişă, dar care s-a dezvoltat rapid în ultimii cinci ani.

„Eu nu cred că anul viitor va fi mai uşor, pentru că s-a mărit preţul la tot, dar sperăm să trecem cu bine şi rămânem optimişti“, a conchis Cristina Dîrjan.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny