ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Daniel Stănescu Vătău, Global Company Incorporate: Noii investitori din agricultură îşi doresc ferme de iepuri, raţe sau gâşte

14.11.2022, 00:05 Autor: Florentina Niţu

♦ China este cel mai mare crescător de iepuri, raţe şi gâşte din lume.

Noii antreprenori din agricultură îşi propun să acceseze fonduri europene şi să investească banii în ferme de iepuri, raţe şi gâşte, pentru că consumul de carne începe să crească în România şi încă nu există ferme mari pentru creşterea acestor animale. Interesul mai mare pentru zootehnie vine după un interes crescut pentru culturile de nişă, cum sunt aronia, murele, afinele, coacăzele ori cătina.

„În ultimii ani, cel puţin în cazul meu, clienţii nu au mai venit cu cereri pentru proiecte pentru culturi de nişă. (...) Am avut proiecte depuse pentru ferme de iepuri, de raţe şi de gâşte, dar pentru că nu erau în sectorul prioritar de investiţii conform strategiei României, au fost eligibile, dar nu au fost finanţate. În zootehnie, până finalul anului 2021, fondurile au fost direcţionate către sectoarele mari: bovine, porcine şi avicol“, spune Daniel Stănescu Vătău, fondator şi director general al Global Company Incorporate, care oferă consultanţă pentru accesarea fondurilor europene pentru agri­cultură.

El are o experienţă de 10 ani în consultanţă şi de câţiva ani a pus bazele unui business în agricultură. Investiţia sa, cofinanţată din fonduri europene, constă în construirea unei ferme de creştere a puilor şi a unui abator în localitatea Burila Mare, judeţul Mehedinţi.

China este cel mai mare crescător de iepuri, raţe şi gâşte din lume, iar Franţa se află pe al doilea loc în lume la creşterea raţelor şi gâştelor, conform datelor FAO. Totodată, iepuri sunt a doua cea mai crescută specie de animale din Europa, iar Italia, Franţa şi Spania sunt ţările cu tradiţie în creşterea acestora.

Efectivul de iepuri a scăzut mult în România după intrarea în UE, de la 4,8 milioane de capete (2006) la 2,3 milioane de capete (2021), conform datelor de la INS. România, în schimb, excelează la creşterea ovinelor, porcinelor şi găinilor, atât de carne, cât şi de ouă. Daniel Stănescu Vătău crede că România are o şansă să dezvolte şi ferme de iepuri, gâşte ori raţe, comerciale, însă finanţarea lor depinde de strategia naţională şi dezvoltarea acestora de infrastructură.

„Dacă vrei să faci o fermă de iepuri, pentru că în ţara noastră nu este nicio fermă mare de iepuri, aceştia trebuie vânduţi în Ungaria, căci în România nu există niciun abator pentru carnea de iepuri şi la final cumpărăm carne produsă în România, dar procesată în Ungaria, în lipsa infrastructurii”, a precizat consultantul.

Mai mult, el susţine că degeaba faci un proiect foarte bun, care poate obţine un randament mare în exploatare, dacă el nu coincide cu strategia naţională şi nu obţii co-finanţ europeană. De anul viitor, investiorii care-şi doresc să-şi facă afaceri în mediul rural, pot lua bani prin noul Plan Naţional Strategic (2023-2027), însă, Stănescu nu este sigur – pentru că nu sunt informaţii publice concrete – dacă vor fi finanţate ferme de iepuri, raţe sau gâşte.

Totodată, el crede că atunci când porneşti un business trebuie să faci acele lucruri pe care le ştii, ca orice oportunitate să o poţi transforma în venituri. „E important să ştii nevoia clientului, să ai resurse financiare, să ai relaţii bune cu furnizori şi clienţi, să ai succes. Nu e o reţetă exactă, dar implică multă muncă şi studiu.”

El mai spune că peste 50% din cei care îşi doresc să le ofere consultanţă, au un teren, au o idee şi vor să acceseze fonduri europene. „Consider că trebuie să ştii ce vrei să faci şi ce poţi să duci mai departe, pentru că eu pot să fac un business plan, să ţi-l arăt, să ţi-l explic, să obţin finanţare pentru el, dar apoi eu nu voi avea treabă cu ce face el în business după ce proiectul este implementat. Să faci firma e uşor, să obţii finanţare pentru proiectul tău nu e foarte greu, dar pe parcurs de business se ocupă antreprenorul, nu eu, pentru că eu nu sunt partenerul său de afaceri, ci un furnizor de servicii.”

 

 

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny