ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Eugen Comendant, Purcari Winery: Avem diferiţi factori de creştere, organici şi de tip M&A. Am făcut parteneriat cu Vivino, facem cu Amazon şi un retailer din China

04.03.2021, 00:05 Autor: Florentina Niţu

♦ Grupul Purcari deţine brandurile Purcari, Crama Ceptura, Bostavan, Bardar şi este unul dintre cele mai mari grupuri de vinuri din Europa Centrală şi de Est, având în jur de 1.400 de hectare de podgorii şi operând patru platforme de producţie în România şi Moldova.

Eugen Comendant, chief operating officer în cadrul Purcari Winery, cel mai mare exportator de vin din Republica Moldova, companie listată de trei ani la Bursă, consideră că Bursa de valori este o opţiune pentru antreprenori de a aduce capital în companie, dar cash flow poate fi generat şi prin îndatorare, astfel că decizia de listrare trebuie să fie bine cântărită.

„Prima întrebare pe care ar trebui să şi-o pună un antreprenor înainte de listare este: care e motivul pentru care ies la bursă? Dacă vrea să-şi creeze o nouă sursă de capital, trebuie să evalueze bine listarea la bursă, dar şi cum poate suplini altfel această nece-sitate de capital. De altfel, trebuie să ia în calcul un control posibil redus asupra companiei după listare, deoarece când compania este listată, atenţia pe rezultate e mult mai mare, deoarece investitorii aşteaptă un randament sporit, iar investiţiile strategice, pe termen lung, sunt mai puţin fezabile“, a spus Eugen Comendant în cadrul emisiunii ZF Agropower, susţinută de Banca Transilvania.

El adaugă că diferenţa dintre generarea cash-ului prin emisiune de acţiuni şi prin datorii este că cash-ul prin emisiunea de acţiuni rămâne în companie, iar investitorii îşi crează randamentul prin dividendele pe care le primesc sau prin vânzarea acţiunilor pe care le deţin.

Pe 15 februarie 2021, Purcari Wineries Group (simbol bursier WINE) a împlinit trei ani de la listarea la Bursa de la Bucureşti, perioadă de timp în care a lansat 15 produse noi la nivel de grup.

Grupul Purcari deţine brandurile Purcari, Crama Ceptura, Bostavan, Bardar şi este unul dintre cele mai mari grupuri de vinuri din Europa Centrală şi de Est, având în jur de 1.400 de hectare de podgorii şi operând patru platforme de producţie în România şi Moldova.

„O oportunitate pe care bursa a adus-o pentru Purcari este opţiunea sau abilitatea de a accesa capital în viitor. Fiind deja listaţi la bursa de valori, o opţiune pentru a aduce valoare în companie, ar fi, de exemplu, achiziţionarea unei companii. Este o opţiune pe care orice companie care vrea să facă acest pas trebuie să o cântărească foarte bine. Costul capitalului pe bursă este mai mare decât costul unei datorii“.

O altă oportunitate adusă de prezenţa pe bursă a fost capitalul de imagine, recunoaşte el, care a condus la parteneriate importante la nivel internaţional, colaboratorii fiind încrezători că o companie este listată la bursa de valori implică o guvernanţă corporativă solidă.

În plus, pe plan intern, procesul de listare a ajutat la stabilirea unor obiective foarte clare şi la maturizarea companiei, prin alinierea intereselor managementului cu cele ale acţionarilor. „Pandemia ne-a arătat cât de rezistentă e compania în situaţii de criză. În HoReCa am avut scădere, dar în celelalte segmente, creştere. Consumatorii şi-au permis luxuri mai ieftine, ca o sticlă de Purcari de 35 de lei.“

El afirmă că anul trecut au învăţat că bazele unui business sunt importante şi trebuie să-şi concentreze atenţia mai mult pe raportul între cotele deţinute de investitori instituţionali şi investitori de retail. „În cazul nostru, cota mai mare este a investitorii instituţionali, care sunt investitori pe termen lung şi nu tranzacţionează. O să ne orientăm spre retail.“

„În 2021 avem diferiţi factori de creşteri, organici şi M&A. Strategia noastră este de a integra o piaţă relativ fragmentată în Europa Centrală şi de Est. Rămânem orientaţi spre acest mod de creştere, pentru că avem un bilanţ foarte puternic şi lichiditate ridicată. Creşterea organică înseamnă expansiunea geografică prin parteneriate cu alţi distribuitori şi reţele pe plan internaţional şi expansiunea pe online B2C. Am făcut parteneriat cu Vivino, facem cu Amazon şi cu un retailer din China“, a mai spus Comendant.

Acesta susţine că tot în acest an vor investi într-un sistem de irigaţii la una dintre crame şi într-o linie nouă de îmbuteriere. „Pe termen lung e importantă premiumizare, aceste actualizări asigură volum şi calitatea.“

Fondată în 1827, Purcari este condusă de Victor Bostan, un veteran de peste 30 de ani în businessul vinicol.

 

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania