ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Ferma cu Verdeaţă, producător de microplante din Suceava, vinde 80% din producţie în restaurante. „Am mers prima dată către piaţa HoReCa, care ştia deja de acest produs. Acum, ne concentrăm pe clienţii direcţi, este mult loc în piaţă“

27.08.2024, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

Businessul activează în Suceava, unde antreprenorul îşi doreşte să crească, dar are în plan şi o dezvoltare la nivelul ţării.

Ferma cu Verdeaţă, un mic producător de micro­plan­te din Suceava, îşi vinde circa 80% din pro­ducţie în restaurantele şi localurile din o­raşul moldo­vean. Pornit în 2022, Ciprian Scutar, proprietarul busines­su­lui, a mers prima dată că­tre piaţa HoReCa, care ştia şi folosea astfel de pro­duse în bucătăriile localurilor. Acum, businessul se con­cen­trează pe creşterea vân­zărilor către consumatorii direcţi, un segment unde există mult loc de dezvoltare.

„Intuiţia a fost să merg prima dată către restaurante pentru că ele ştiau deja despre microplan­te, le foloseau şi atunci a fost mai uşor să încep în felul acesta. Pe partea de consumatori direcţi, oamenii nu prea ştiu de ele, cel puţin în Suceava. Am vândut mai mult la târguri către clienţii finali, acolo au putut să deguste, aşa putem deschide piaţa“, spune Ciprian Scutar, proprietarul Fermei cu Verdea­ţă, prezent în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania. În ţările din Occident, piaţa de microplante este într-o continuă creştere în contextul în care tot mai mulţi consumatori optează pentru acest tip de produse.

Microplantele, spre deosebire de salatele clasice, conţin, în medie, de cinci ori mai mulţi nutrienţi, susţine Ciprian Scutar.

Mai mult, producţia de microplante presupune mai puţine resurse faţă de producţia clasică de plante.

„Ciclul lor de creştere este între şase zile şi 21 de zile, asta înseamnă că putem să reducem risipa alimentară, putem să controlăm mai bine stocurile. Pentru a le creşte avem nevoie de un recipient, pământ, seminţi, apă şi lumină, sunt uşor de crescut“, adaugă el.

Investiţia iniţială într-un astfel de business de ridică la doar 5.000 de euro, ceea ce poate duce la o creştere a competiţiei în piaţă ca urmare a unei sume mici necesare pentru a porni afacerea, însă „secretul stă în detalii“, spune Ciprian Scutar.

Cel mai adesea, microplantele sunt folosite în salate, însă cantitatea este mult mai mică faţă de o salată normală.

„Microplantele vin în ambalaje de 30 de grame, în comparaţie, salata are în jur de 70-100 de grame. Preţul produselor este similar ca în cazul salatelor, însă microplantele au mai mulţi nutrienţi şi se împachetează la un gramaj mai mic“, mai spune Ciprian Scutar.

Momentan, antreprenorul se concentrează pe piaţa din Suceava, însă îşi doreşte o dezvoltare la nivelul ţării. Totuşi, una dintre provocări ar putea ţine de distribuţie, admite el.

Anul trecut, businessul a avut o cifră de afaceri de 112.000 lei, de aproape şase ori mai mare faţă de anul anterior, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.

Anterior, antreprenorul a avut un business în comerţ, dar şi-a dorit să facă trecerea către producţie pentru a aduce plus valoare.

„În comerţ este despre marketing şi vânzări, la producţie este despre marketing, vânzare, producţie, calitate, distribuţie şi multe alte lucruri. E mai complicat, dar este foarte satisfăcător“, mai spune el.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny