Soluţia pentru o agricultură mai curată şi mai profitabilă ar fi ca fermierii locali şi retailerii străini, care deţin magazinele mari la care merg majoritatea românilor la cumpărături, să colaboreze, consideră Dragoş Apostol, fondatorul fermei Gust de Vară. El crede că fermierii români pot profita de politicile de decarbonizare ale UE, iar un prim pas spre sustenabilitate ar fi crearea de parteneriate cu supermarketurile, care să încurajeze achiziţiile locale pe o rază de cel mult 100 de kilometri de la poarta fermei, în detrimentul importurilor.
„În politica agricolă comună actuală se vorbeşte despre decarbonizare, or activităţile de import şi transferul produselor proaspete din Spania sau din Grecia sau din Italia sau de oriunde din Uniunea Europeană până în România au o amprentă de carbon similară cu activitatea de producţie a acestora. (...) Supermarketurile ar putea să încurajeze distribuţia pe o rază de cel mult 100 de kilometri a producţiei din cadrul fermei şi să genereze un profit către fermierul local“, a spus Dragoş Apostol, fondatorul fermei Gust de vară. El a fost prezent la emisiunea ZF Agropower, susţinută de Banca Transilvania şi Penny.
Ferma Gust de Vară, din comuna Băneasa, judeţul Giurgiu, produce legume şi fructe ecologice în sere şi solarii, precum roşii, dovlecei, ardei, cireşe, pepene galben, pepene verde sau porumb zaharat.
Dragoş Apostol a menţionat că a observat, de-a lungul ultimilor cinci-şase ani, că politica de aprovizionare a supermarketurilor nu este reglementată conform politicii agricole comune, ceea ce înseamnă că, în continuare, producătorii români, în special cei de produse proaspete, nu beneficiază de un cadru legal prin care relaţia cu retailerul să aibă o anumită stabilitate după încheierea contractelor de furnizare către acestea.
„Noi nu solicităm şi n-am solicitat nicio secundă reţelelor de supermarketuri sau Guvernului României să stabilească nişte preţuri preferenţiale pentru noi sau anumite condiţii preferenţiale, dar în schimb am solicitat şi solicit în continuare predictabilitate şi sper ca viitorul guvern să ia măsuri în acest sens“, a subliniat fermierul.
Acesta crede că reprezentanţii supermarketurilor din România trebuie să fie obligaţi să se aşeze la masă cu fermierii români şi să poată încheia contracte în condiţii comerciale de piaţă, condiţii de siguranţă a alimentelor din punct de vedere sanitar şi sanitar-veterinar, dar aceste contracte să fie pe o perioadă de timp scurtă, medie sau lungă, definită, în care, pe acea perioadă, producătorul român să aibă certitudinea că are o piaţă de desfacere pentru producţia pe care o obţine în cadrul fermei.
„Dacă supermarketurile continuă să se aprovizioneze din piaţa europeană cu cantităţi semnificative de produse ecologice şi ignoră faptul că producătorii români sunt capabili să furnizeze aceste produse ecologice, părerea mea este că poziţia lor, la momentul de faţă, nu este una corectă faţă de fermierii români. (...) Politica Uniunii Europene a promovat lanţul scurt de aprovizionare, de la fermă, ca produsele să ajungă cât mai rapid să ajungă pe masa consumatorului”, a menţionat Apostol.
Din perspectiva fermierilor, piaţa de desfacere este cel mai important lucru şi, dacă un business nu face profit doi ani la rând şi antreprenorul vine cu bani de acasă să susţină activitatea în cadrul fermei, la un moment dat îl demoralizează psihic, astfel încât va renunţa la această activitate, oricât de mult suflet ar pune şi oricât de multă dorinţă sau gânduri bune ar avea să facă această activitate.
„Ori din partea autorităţilor nu primim niciun sprijin, pentru că nu înţeleg fenomenul sau nu doresc să înţeleagă fenomenul şi nu reglementează cum trebuie piaţa în acest domeniu. Singura mea speranţă pentru viitor pentru produsele proaspete din România este că Uniunea Europeană va impune nişte taxe care să se aplice pentru amprenta de carbon a produselor de la raft.”
Dragoş Apostol spune că, deşi piaţa a înregistrat o evoluţie pozitivă, în ceea ce priveşte cantitatea de produse ecologice vândute la nivel naţional, piaţa de retail din România nu a generat o cerere suficient de mare pentru dezvoltarea producătorilor români.
„Consider că principala problemă a producătorilor români o reprezintă piaţa de desfacere a acestor produse ecologice, care se încadrează în categoria de produse premium. (...) Suntem exact ceea ce mâncăm şi ce bem. Din păcate, observăm o incidenţă a diferitelor boli, în zona infantilă, destul de ridicată, pentru că există o scădere a imunităţii. Eu am recomandat întotdeauna două lucruri: o hrană de calitate şi o risipă alimentară cât mai ţinută sub control. Cred că ar trebui să consumăm, pe cât posibil, produse ecologice sau măcar produse care să fie controlate din punct de vedere al infestării cu diferite substanţe chimice dăunătoare sănătăţii. Mesajul meu este clar: să consumăm alimente curate, proaspete, cât mai multe legume şi fructe şi cât mai puţină hrană procesată”, a conchis Dragoş Apostol.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE