ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Grigore Horoi, Agricola: Ca să echilibrăm balanţa comercială în industria alimentară trebuie să susţinem şi companiile mari. România are potenţial agricol şi trebuie să creăm produse cu valoare adăugată

14.03.2023, 00:07 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Grupul Agricola este unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa cărnii de pui, dar are în portofoliu şi mezeluri, ouă, ready meal şi lactate. În 2022, grupul a avut afaceri totale de peste 1,1 miliarde de lei.

Grigore Horoi, preşedintele Agricola, un grup integrat cu afaceri de peste 1,1 mi­liarde de lei în 2022, spune că dacă vrea să echilibreze balanţa comercială din industria alimentară România trebuie să valorifice potenţialul agricol bun, să creeze mai multe produse cu valoare adăugată, dar şi să susţină şi companiile mari, nu doar IMM-urile din sector, având în vedere că acestea au forţă la export.

„În general companiile mari progre­sează, fac investiţii, măresc capacitatea de livrare la export, dar nu cât să echilibreze balanţa comercială. Dacă vrem ca ritmul acestor livrări să accelereze este nevoie de suport. Pentru că orice companie, în afară de obiectivele de investiţii, trebuie să aibă grijă de cash, care devine rege în momente de criză. Multiplele valuri de criză au fost gestionate mai bine în perioada aceasta pentru că atât băncile cât şi companiile au fost mai pregătite, au avut bilanţurile echilibrate“, a spus Grigore Horoi în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny. Agricola prin companiile din grup este unul dintre cei mai importanţi exportatori de carne de pui şi de produse alimentare.

În 2021 (ultimele date disponibile la INS), România a exportat carne de pasăre de peste 150 mil. euro, dar a importat de peste 190 mil. euro. De asemenea, a importat păsări de 54 mil. euro şi a exportat de doar 28 mil. euro, conform INS.

„În general, un producător de carne de pui înseamnă un integrator. Produce furaje şi asigură abatorizare, completat de servicii specifice. Pentru că investiţiile în marke­ting, distribuţie, mediu, nu pot fi gestionate dacă volumele nu sunt mari. Marjele sunt mici în industria noastră şi doar prin volume mari se rezolvă problema.“

Antreprenorul adaugă că în sectorul cărnii de pui este nevoie de mai multe investiţii de material genetic. „Se cumpără cam 40% din puii care ajung în hale pentru procesul de creştere“.

Managerul este de părere că dezvol­tarea lanţului integrat de producţie nu se poate susţine decât prin finanţare.

„Industria are marje mici, termeni de recuperare mari. Dacă investiţiile sunt mai mari decât potenţialul companiei, posibil

s-o pună într-o zonă de dificultate şi tot demersul bine intenţionat să sfârşească rău în situaţia în care apare o situaţie de criză, aşa cum apare de regulă la zece ani“. El dă exemplul ajutoarelor de stat sau fondurilor europene, care funcţionează ca un împrumut şi ţin compania într-un echilibru care să o facă capabilă să depăşească momente mai dificile.

Cât despre 2022, Grigore Horoi spune că a fost un an plin cu provocări, având în vedere războiul din Ucraina, criza energetică, dar şi cea a furajelor, însă în final a fost un an bun.

„Din fericire pentru noi şi pentru industrie am reuşit să trecem cu bine şi cred că toată industria în care operăm marchează creşteri de volume şi de cifră de afaceri. Noi am reuşit să ţinem rezultatul economic într-o zonă sigură. Evident că cu sprijinul retailerilor care au înţeles de data aceasta, spre deosebire de alte crize, că presiunea pe costuri nu poate fi gestionată doar de producători. Consumatorul a avut de suportat creşteri de preţuri la toate produsele, inclusiv la cele alimentare“. El adaugă că grupul şi-a atins obiectivele de creştere, evoluţia fiind mai moderată în categoria de mezeluri crud uscate, care au o valoare adăugată mai mare, cu un preţ mai mare.

„În ultima perioadă, consumatorii s-au orientat către produse cu un preţ unitar mai mic, chiar dacă valoarea coşului se menţine“. Grigore Horoi spune că în medie Agricola îşi propune anual o creştere în medie pe grup de 7-8% şi adaugă că grupul ia în calcul şi achiziţii, parteneriate de tip joint-venture. El adaugă că începutul anului a fost în linie cu finalul anului trecut şi că în general pentru industria în care activează prima parte a anului vine cu un consum mai mic, dar şi cu preţuri mai mici.

„Nu ne uităm în mod special la achiziţii, dar nu excludem. Avem pusă în funcţiune o investiţie importantă care a constat în modernizarea şi viteze de execuţie în abatorul de păsări, o investiţie de peste 20 de milioane de euro, care ne-a ajutat la atingerea obiectivelor din anul 2022. Practic am operat o creştere de capacitate la 8.000 de capete pe oră la 13.500 de capete/oră, iar nivelul îl atingem anul acesta. Şi dacă ne propunem creşteri, şi ne propunem, în perioada următoare trebuie să gândim o prelungire a duratei de funcţionare a abatorului. Adică să lucrăm mai multe ore progresiv.“

La Europrod se uită la o nouă investiţie, având în vedere că fabrica a atins capacitatea de producţie şi deja compania externalizează o parte din activitate.

„Ne uităm la noi investiţii în echipamente mai performante, mai prietenoase cu mediul şi cu angajaţii“. Anual, atunci când nu are în derulare investiţii majore, Agricola cheltuie circa 8 milioane de euro anual. Anul acesta, grupul are un buget de investiţii de peste 20 de milioane de euro.

 

 

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny