ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Horaţiu Buzgău, manager, Holiv Ecoplant: Noi am început cu o plantaţie de aluni de 46 de hectare, dar vrem să ne extindem cu 32 de hectare în perioada următoare

06.04.2022, 00:06 Autor: Ramona Cornea

„Probabil într-un an sau un an şi jumătate vom ajunge să putem vorbi despre o suprafaţă mult mai generoasă, aproape dublă.“

Horaţiu Buzgău, un tânăr de 25 de ani care a înfiinţat în urmă cu trei ani o plantaţie ecologică de aluni pe o suprafaţă de 46 de hectare în judeţul Satu Mare, cu cofinanţare din fonduri europene, afirmă că vrea să extindă plantaţia cu 32 de hectare în următoarea perioadă.

„Noi am început cu 46 de hectare, dar intenţionăm să ne extindem cam cu 32 de hectare în perioada care urmează. Probabil într-un an sau un an şi jumătate vom ajunge să putem vorbi despre o suprafaţă mult mai generoasă, aproape dublă“, a declarat el în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Profi.

Ideea Holiv Ecoplant a pornit în anul 2016, an în care au început şi studiile, cercetările, informările cu privire la oportunităţile care ar putea exista în partea de pomicultură. România are un sol foarte bun pentru culturile de alun, afirmă Horaţiu Buzgău.

„Este o nişă care este la început în România, dar este în plină expansiune. Investigând această parte mi-am dat seama cu adevărat că în ţara noastră, la acel moment, partea de cultură a alunului era abia la început, iar odată cu infuzia fondurilor europene care au venit în perioada 2014-2020 am putea să fructificăm această idee şi să o transformăm dintr-o dorinţă într-o realitate.“

Începând cu anul 2018, managerul Holiv Ecoplant spune că a făcut primele demersuri pentru a accesa un prim proiect pentru înfiinţarea unei plantaţii de alun în regim ecologic şi o scurtă introducere în partea de procesare primară, urmând ca în 2019 să acceseze un nou proiect pentru a integra această activitate şi cu o componentă de procesare şi valorificare a materiei prime până la comercializarea atât în format fizic, cât şi în format online. În viitor, compania vrea să iasă şi pe pieţele din străinătate.

„Dorim să ajungem şi pe pieţele externe, dar acest produs dorim să-l privim în etape, acest proces, acest parcurs vrem să îl vedem modular în aşa fel încât în prima fază să reuşim să satisfacem nevoile şi dorinţele clienţilor din România, iar ulterior să ajungem şi pe rafturile magazinelor din străinătate“, a explicat Horaţiu Buzgău.

Pentru a înfiinţa un hectar de alune de pădure este nevoie de material săditor, de sistemul de irigaţii, de partea de împrejmuire, de lucrările solului, factori care, cumulaţi, trec de o investiţie iniţială de 10.000 de euro pe hectar, la care se adaugă valoarea terenului. Dacă se raportează strict la partea de plante, antreprenorul estimează un cost iniţial de 2.000 de euro pe hectar.

„Partea de irigaţii o văd ca o componentă vitală, este indispensabilă în acest proiect, dat fiind faptul că ne raportăm la investiţie pe zeci de ani, nu urmărim o cultură anuală. Planta nu trebuie să sufere din niciun punct de vedere, nici măcar din acesta al lipsei precipitaţiilor şi consider că partea de irigaţii este un must have în acest peisaj“, mai spune el.

În ceea ce priveşte provocările pe care le-a întâlnit, Horaţiu Buzgău spune că în prima parte a acestei demers investiţional s-au confruntat cu provocări vizavi de întocmirea documentaţiei, de depunere a proiectelor şi aşa mai departe, urmând ca pe parcurs să întâlnească diverse obstacole, cum ar fi riscul climatic, de exemplu. Ulterior acestei provocări a fost întreţinere culturii.

„Este o cultură care se poate mecaniza aproape 100%, dar până în momentul în care reuşeşti să creezi un sistem funcţional, să ai utilajele care sunt necesare unei bune funcţionări, să formezi personalul care să aibă o expertiză suficient de consistentă în a manageria această exploataţie este un demers destul de anevoios.“

În plus, cei care s-au orientat şi spre partea de procesare s-au lovit de provocări semnificative şi în acea parte, în primul rând legate de închegarea unui sistem funcţional prin investiţii în echipamente, în reţete, în partea de procurare a materiilor prime secundare, a completat antreprenorul.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny