ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Cum hrănim generaţia fast-food cu produse agroalimentare româneşti? Magdalena Mititelu, UMF Carol Davila Bucureşti: Copilul ar trebui educat încă de la grădiniţă să aleagă produsele alimentare care îi aduc nutrienţi valoroşi pentru dezvoltare. Este bine să ne orientăm preponderent către producătorii autohtoni şi produse de sezon

12.07.2022, 00:07 Autor: Florentina Niţu

♦ Lanţul scurt dintre producător şi consumator, în special pentru fructe, legume, carne sau lactate, ajută, pe de o parte dezvoltarea economiei locale, dar asigură şi consumul de alimente mai sănătoase, pe de altă parte ♦ Transportul şi distribuţia pe o distanţă mai mare a unor produse perisabile presupun şi adăugarea unor cantităţi mai mari de conservanţi pentru a creşte durata de valabilitate a produselor.

„Consumul de produse de tip fast-food creşte din ce în ce mai mult în rândul generaţiei tinere şi acest lucru a dus la creşterea ratei obezităţii în rândul copiilor. Un alt aspect care a dus la asta este lipsa unei educaţii nutriţionale corespunză­toare, încă din faza de început a copilăriei, de la grădiniţă şi de la din clasele primare, unde copilul ar trebui să fie educat să aleagă acele produse alimentare care îi aduc nutrienţi valoroşi pentru dezvoltarea lui, dar în acelaşi timp îi aduc şi un nivel energetic mult mai bun comparativ cu cel al produselor de tip fast-food. Produsele de tip fast food de cele mai multe determină un aport energetic mult prea mare faţă de nevoile organismului“, a spus Magdalena Mititelu, conferenţiar universitar doctor, disciplina Laborator Clinic - Igiena Alimen­taţiei, Facultatea de Farmacie, Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila“ din Bucureşti, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect al ZF susţinut de Banca Transilvania. Apoi, completează Mititelu, apare tendinţa spre sedentarism la copiii de astăzi, care preferă să stea foarte mult în faţa calculatorului, pe tabletă sau pe telefon şi nu se mai bucură de timpul petrecut în aer liber, care îi face să consume energie, să îşi pună sângele în mişcare şi să se dezvolte sănătos.

În ultimii ani, apetitul româ­nilor pentru fast-food a crescut şi a fost confirmat de venirea sau revenirea pe plan local a unor jucători internaţionali precum Taco Bell sau Burger King, unde piaţa este puternic concentrată în jurul McDonald’s şi KFC.

O analiză a ZF făcută la mijlocul anului trecut arăta că românii au cheltuit anul trecut peste 2 mld. lei în localurile de tip fast-food. În acelaşi timp, România este în top zece producători de fructe şi legume din UE.

„Trebuie să ne educăm copiii să înţeleagă că este mai bine să consume un fruct când simt nevoia de dulce decât o felie de tort, de exemplu, pentru că acel tort de cele mai multe ori vine cu un aport foarte mare de calorii şi cu un complex de nutrienţi mult mai redus comparativ cu un fruct, care are la pachet şi fibre, vitamine şi săruri minerale şi ne ajută foarte mult pentru menţinerea unei funcţionării optime a organis­mului“, a subliniat Magdalena Mititelu. Aceasta adaugă că în mod normal un adult trebuie să consume zilnic minimum 500 de grame de legume şi fructe, adică 300 de grame de legume şi 200 de grame de fructe, majoritatea în stare proaspătă, pentru că astfel oferă posibilitatea organismului să ia enzimele, vitaminele, sărurile minerale şi fibrele necesare, care duc la o digestie bună a produselor alimentare şi asimilarea corespun­ză­toare pentru detoxifierea organismului. „Dacă nu avem un aport corespunzător de fibre, procesul de detoxifiere al organismului nu se realizează în parametri optimi şi acumularea de toxine poate să ducă pe termen lung la afectarea stării de sănătate.“

Un român consumă în medie într-un an 194,4 kg de legume şi 107,6 kg de fructe, ceea ce înseamnă circa 500 de grame de legume şi circa 300 de grame de fructe, conform calculelor ZF pe baza datelor de la INS. „Consumul excesiv poate fi şi el o problemă.“

De asemenea, Mititelu susţine că atunci când mâncăm nu este bine să ne uităm pe telefon sau să avem o altă activitate, pentru că nici digestia nu se face corespunzător, pe o parte, şi nici creierul nu percepe acea senzaţie de satietate şi există riscul să consumăm mai mult decât trebuie, pe de altă parte.

„Este bine să ne orientăm preponderent către producătorii autohtoni şi către produse de sezon, atunci când alegem legumele şi fructele, dar şi pentru carne şi preparate din carne sau alte produse este bine alegem producători români, pentru că în primul rând încurajăm dezvoltatorii locali şi economia ţării. Pe de altă parte, produsele alimentare româneşti au în compoziţie cantităţi mai mici de conservanţi faţă de produsele alimentare perisabile aduse de la distanţe foarte mari. Ele au mai mulţi aditivi, pentru că aceşti conservanţi le prelungesc perioada de valabilitate şi atenueză procesele de degradare“, a explicat Magdalena Mititelu.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny