♦ În pandemie, platforma de promovare Gust de Iaşi a strâns 35 de producători, iar ulterior numărul acestora a crescut.
Ioan Sebastian Brumă, cercetător în cadrul Academiei Române, filiala Iaşi şi coordonatorul proiectului Gust de Iaşi, care are ca misiune promovarea producătorilor agroalimentari din zona Iaşiului, spune că problema producătorilor o reprezintă lipsa forţei de muncă specializate, lipsa unor pieţe de desfacere constante pentru anumite produse.
„Există probleme în ceea ce priveşte accesul la finanţare pentru că majoritatea dintre ei sunt tineri antreprenori. O parte au venit cu un capital din străinătate pe care au ales să îl investească în agricultură şi cu toţii ştim că agricultura este un domeniu cu risc din multe puncte de vedere. Pe de o parte riscurile naturale, pe de altă parte riscurile de desfacere, lipsa forţei de muncă, lipsa utilajelor adecvate pentru micile afaceri agricole, dar principala problemă cu care se confruntă este cea legată de lipsa forţei de muncă şi de seriozitate a forţei de muncă”, a spus Ioan Sebastian Brumă în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny. Gust de Iaşi este o platformă online dedicată micilor producători şi consumatorilor din municipiul Iaşi. Este o platformă care a luat naştere în pandemie, dintr-o necesitate pentru că lipsea acea legătură directă dintre micii producători care valorifică pe principiul lanţurilor scurte produse agroalimentare pe piaţa municipiului Iaşi.
Asociaţia pe care Brumă o cooordonează şi anume Asociaţia Rural Development Research Platform a accesat o finanţare de la Primăria Municipiului Iaşi dedicată ONG-urilor, în baza legii 350 pe 2005 şi a pus bazele acestui proiect.
„Iniţial am construit platforma, am adunat 35 de producători cărora le-am făcut un profil pe pe platformă. Ulterior, platforma a luat amploare, iar solicitările atât din partea consumatorilor cât şi din partea producătorilor ne-a făcut să mai accesăm 2 ani pe aceeaşi finanţare şi acum platforma Gust de Iaşi reuneşte 110 producători din Regiunea de Dezvoltare Nord-Est care îşi prezintă produsele consumatorilor din municipiul Iaşi“, precizează Ioan Sebastian Brumă. Gust de Iaşi nu este o platformă care comercializează produse, ci una prin care se promovează producătorii şi se pun în legătură cu consumatorii. De asemenea, s-au organizat şi o serie de evenimente care au susţinut dezvoltarea producătorilor locali precum Iaşiul în bucate sau Hai la noi.
„Începând de acest an, complexul Palas din Iaşi a venit către noi şi împreună vom organiza cinci evenimente Iaşiul în bucate în grădina Pallas. Iată că în 2024, la 2 ani de la lansarea iniţiativei Iaşiul în bucate, avem în plan noi evenimente. La aceste evenimente preponderent participă nici producători, producătorul direct care ia legătura direct consumatorul, au ocazia pe de o parte să-şi valorifice produsele, dar pe de altă parte să ia legătura cu consumatorii şi de ce nu, chiar cu ceilalţi producători participanţi.“
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE